نمایندگان چند شركت هندی روز سه شنبه بانك پاسارگاد را بعنوان سرمایه گذار ایرانی برای احداث كارخانه كود شیمیایی در چابهار انتخاب كردند.

سرمایه گذاری ایران و هند برای احداث كارخانه كود شیمیایی در چابهار

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایرنا،چندی پیش یكی از مقامات هندی گفته بود كه این كشور به دنبال یك شریك ایرانی برای سرمایه گذاری 50 میلیارد روپیه ای (783 میلیون دلار) برای احداث كارخانه كود شیمیایی در چابهار است.
به گفته یك مقام شركت كود شیمیایی هند، بانك پاسارگاد دارای زمینی در چابهار است كه برای احداث این كارخانه مناسب است .
هند شركتهای دولتی 'راشتریا كمیكالز اند فرتیلایزرز' ، 'گجرات نارمادا والی فرتیلایزرز اند كمیكالز' و 'گجرات استیت فرتیلایزرز' را برای ساخت این كارخانه تولید اوره یك میلیون و 300 هزار تنی معرفی كرده بود.
قرار است كه یك شركت مشترك اوره در چابهار ایران با استفاده از گاز طبیعی بعنوان مواد اولیه احداث شود.
این منبع گفت كه مقامات دولت هند به مقامات ایرانی گفته اند كه آنان بدنبال امضای یك قرارداد گاز دراز مدت با قیمت مناسب برای تولید اوره هستند.
گفته می شود ،مقامات ایرانی قبلا قیمت گاز طبیعی مورد نیاز این كارخانه را بطور تلویحی واحدی 2.9 (2 ممیز 9) تعیین كرده بودند.
«نیتین گاد كاری » وزیر حمل و نقل و كشتیرانی هند چندی پیش در گفت وگویی خواستار دریافت گاز به قیمت یارانه ای (82 سنت) برای تولید كود شیمیایی اوره در چابهار شده بود.
به گفته وی ،دولت هند با خرید گاز با این قیمت از ایران ،می تواند سالانه 550 میلیارد روپیه(8 میلیارد و 460 میلیون دلار) در پرداخت یارانه به كشاورزان صرفه جویی كند.
این درحالی است كه ایران پیش از این در گفت وگو با مقامات هندی قیمت هر واحد گاز حرارتی برای تولید كود شیمیایی در بندر چابهار را 2.95 دلار پیشنهاد داده بود ولی هندی ها برای دریافت هر واحد به قیمت 1.95 دلار مدت ها چانه زنی می كردند.
هند و ایران از سال 2013 تاكنون با یكدیگر در مورد امكان احداث یك كارخانه كودشیمیایی در ایران گفت وگو می كنند ولی این مذاكرات بر سر قیمت گاز متوقف شده است .
مقامات هندی در نظر دارند كه كارخانه مشترك بر مبنای شركت كود شیمیایی عمان-هند (Oman-India Fertiliser Company-OMIFCO) در عمان، جایی كه شركت های هندی بطور اشتراكی با شركت های محلی در تولید اوره سرمایه گذاری كرده اند احداث شود.
50 درصد از سهام شركت كود شیمیایی عمان-هند در دست شركت نفت عمان می باشد و هر كدامیك از شركت های هندی 'تعاونی كودشیمیایی كشاورزان هندی' (Indian Farmers Fertiliser Cooperative-IFFCO) و شركت تعاونی كریشاك بهارتی25 درصد از آنرا در اختیار دارند.
دولت هند یك قرارداد درازمدت را با شركت كودشیمیایی عمان-هند برای خرید اوره امضا كرده است چون هزینه تولید اوره در عمان در مقایسه با آن در هند كمتر می باشد.
هند سالانه به حدود 30 میلیون تن اوره نیاز دارد كه حدود 22 میلیون تن از آن در هند تولید می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.