پنتاگون در گزارش جدیدی که امروز (شنبه) منتشر کرد نسبت به آنچه که وارد شدن فرآیند "مدرنیزه سازی ارتش چین به یک مرحله جدید تحت رهبری جسورانه شی جینپینگ" خواند، هشدار داد.

پنتاگون نسبت به فرآیند مدرنیزه شدن ارتش چین هشدار داد

پنتاگون در گزارش جدیدی که امروز (شنبه) منتشر کرد نسبت به آنچه که وارد شدن فرآیند "مدرنیزه سازی ارتش چین به یک مرحله جدید تحت رهبری جسورانه شی جینپینگ" خواند، هشدار داد.

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایسنا ، پنتاگون در گزارش جدید خود درباره روند تقویت قابلیت‌های نظامی چین اعلام کرد که تغییرات گسترده در ارتش چین شامل این است که ارتش سابقا پرجمعیت این کشور تبدیل به یک نیروی چابک‌تر و متوازن‌تری شود که قابلیت‌هایی همانند ارتش آمریکا را داشته باشد.

در این گزارش آمده است: در روند مدرنیزه سازی ارتش چین قابلیت‌هایی لحاظ شده که پتانسیل تقلیل برتری فن آوری نظامی آمریکا هم در دریا و هم در زمین را دارد.

این در حالی است که به گفته این گزارش مشهورترین نشانه جسارت نظامی چین مربوط به ساخت جزایر مصنوعی در دریای چین جنوبی است. براساس این گزارش از میان تاسیسات احداث شده از سوی چین در جزایر مشهور به استراتلی سه مورد از این تاسیسات اکنون از تجهیزات بندرگاهی و 10 هزار متر باند فرود که می‌تواند پذیرای هر هواپیمایی در زرادخانه چین باشد برخوردار شده‌اند.

همچنین ادعاهای ارضی چین که با ادعاهای کشورهای رقیب در این دریا در تقابل است از سوی گارد ساحلی و کشتی‌های غیرنظامی چینی نیز پشتیبانی می‌شود.

آبراهام دانمارک، معاون شرق آسیای وزیر دفاع آمریکا در رونمایی از این گزارش در پنتاگون اظهار داشت: به نظر می رسدکه هدف از این فعالیت‌های چین قرار داشتن در فاصله نزدیکی تا آستانه درگیری است.

در این گزارش که یک به روز رسانی سالانه از سوی کنگره آمریکا است تصریح شده که اقدامات چین موجب شده کشورهای منطقه روابطشان با‌ آمریکا را بهبود بخشند.

در این گزارش تاکید شده که با توجه به بودجه در حال رشد دفاعی چین احتمالا نگرانی‌ها در منطقه با تداوم روند مدرنیزه سازی ارتش چین به ویژه در غیاب شفافیت بیشتر تشدید خواهد شد.

این درحالی است که شی جین پینگ، رئیس جمهوری چین همزمان درحال پیشبرد اصلاحات عمیقی در ارتش آزادی خلق چین از جمله سازماندهی مجدد گسترده در این نهاد برای تبدیل کردن آن به یک سازمان برخوردار از سلسله مراتب محکم‌تر است.

وی همچنین در حال تصفیه ارتش چین از افسران فاسد است و در همین راستا ده‌ها تن در یک سال گذشته دستگیر شده‌اند و همچنین وی قصد دارد که 300 هزار سرباز از رده‌های ارتش چین را کاهش دهد.

براساس گزارش پنتاگون هدف از اصلاحات رئیس جمهوری چین تغییر توازن در ارتش این کشور، تبدیل آن به یک ارتش کوچکتر و ایجاد رشد در نیروی هوایی و نیروی زمینی است.

در این گزارش آمده است که تکنولوژی هوایی چین به سرعت در حال کاستن از فاصله خود با تکنولوژی نیروی هوایی کشورهای غربی است.

از سوی دیگر نیروهای موشکی و هسته‌ای چین نیز در یک سازمان مستقل قرار گرفته و با یکسری سلاحهای جدیدتر که موجب گسترش دامنه دسترسی چین در اقیانوس آرام خواهد شد، تقویت شده است.

پنتاگون همچنین در گزارش خود عنوان کرده که طرح نیروی دریایی چین برای دستیابی به 300 کشتی نظامی سبب ایجاد بیشترین تعداد از کشتی‌ها در آسیا خواهد شد و این نیرو را با تعداد فزاینده کشتی‌های پیشرفته زیردریایی‌های جدید و همچنین اولین ناو هواپیمابر این کشور تقویت خواهد کرد.

از طرفی این گزارش گفته است که پکن در حال استفاده از شبه نظامیان دریایی به عنوان یک سازمان شبه نظامی برخوردار از صدها کشتی ماهی‌گیری غیرنظامی است و صدها عدد از این کشتی‌ها را کیلومترها دورتر از آب‌های ارضی چین می‌فرستد تا به گزارش تحرکات دیگر کشتی‌ها و آزار دادن کشتی‌هایی که قصد نزدیک شدن به مناطق مورد ادعای چین هستند بپردازند.

این درحالی است که روز پنج شنبه برای نخستین بار از زمان رسیدن جوزف دانفورد به مقام ریاست ستاد مشترک ارتش آمریکا در ماه اکتبر وی با همتای چینی خود فانگ فینگهوی به گفت‌وگو پرداخت.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.