تاخیر در پرداخت مطالبات کشاورزان گندمکار خوزستانی در سالهای اخیر به قصه دنباله داری تبدیل شده که هر ساله در فصل برداشت با شدت و ضعف نمایان می شود.

مطالبات کشاورزان گندمکار ، قصه ادامه داری که پایانی ندارد

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایرنا، دبیر نظام صنفی کشاورزان دزفول با انتقاد از روند کند پرداخت طلب کشاورزان گندمکار گفت:پرداخت نشدن مطالبات کشاورزان ذرتکار از سویی و کندی روند پرداخت طلب گندمکاران از سویی دیگر به بحرانی جدی برای بخش کشاورزی تبدیل شده است.
ناصر نظرزاده روز یکشنبه به ایرنا افزود:با وجود اینکه چند هفته از زمان خرید تضمینی محصول گندم در دزفول سپری شده و بیش از 50 هزار تن گندم از کشاورزان خریداری گردیده است روند پرداخت طلب کشاورزان به کندی پیش می رود.
خرید تضمینی محصول گندم دزفول توسط هشت مرکز تعاون روستایی در حال انجام است.
وی با بیان اینکه تاکنون تنها بخشی از طلب گندمکارانی که اقدام به فروش تضمینی محصول خود کرده اند پرداخت شده است گفت:پرداخت نشدن 650 میلیارد ریال از طلب ذرت کشاورزان شمال خوزستان و تاخیر در پرداخت مطالبات گندمکاران این منطقه بخش کشاورزی را در خوزستان با چالش جدی مواجه کرده است.
وی ضمن انتقاد از وضعیت موجود و عدم پرداخت طلب ذرتکاران از سوی دولت که سال گذشته از طریق بورس به فروش رسید گفت:به رغم اینکه اواخر پارسال اعلام کردند 200 میلیارد ریال از طلب کشاورزان در مرجله پرداخت می باشد با گذشت 2 ماه از سال جدید نیز هنوز هیچ اقدامی برای پرداخت طلب ذرتکاران صورت نگرفته و کشاورزان همچنان چشم انتظار می باشند.
دبیر نظام صنفی کشاورزان دزفولبا بیان اینکه سال زراعی 95-94 یکی از سالهای زراعی خوب برای کشاورزان شمال خوزستان به لحاظ عملکرد و تولیدات کشاورزی و کیفیت محسوب می شود و پیش بینی افزایش 10 تا 15 درصدی شده است افزود:کلیه ظرفیت های کشاورزی دزفول در این سال زراعی به زیر کشت رفت ولی سه حادثه بزرگ این پیش بینی را به گونه ای رقم زد که کشاورزان متضرر شوند.
نظرزاده وقوع 2 حادثه توفان و تگرگ را از جمله این حوادث غیرمترقبه برشمرد و گفت:بخش زیادی از مزارع گندم بر اثر تندباد خسارت دیده و تنها حدود 15 درصد از این مزارع زیر پوشش بیمه محصولات کشاورزی قرار دارند.
وی دلیل بیمه نکردن محصولات کشاورزی را برخی کم لطفی های صندوق بیمه و پرداخت نکردن به موقع خسارت ها عنوان کرد و گفت:گران شدن تعرفه بیمه نیز در بیمه نکردن محصولات کشاورزی موثر می باشد.
وی افزود:تگرگ و توفان علاوه بر محصول گندم به بیش از 40 درصد مزارع سبزی و صیفی شمال خوزستان نیز خسارت وارد کرد که این مزارع بین 10 تا 55 درصد خسارت دیدند.
دبیر نظام صنفی کشاورزان دزفول طغیان رودخانه دز را دلیل حادثه دیگر برای خسارت به بخش کشاورزی شمال خوزستان عنوان کرد و گفت:بر اثر طغیان رودخانه دز بیش از پنج هزار هکتار از اراضی سبزی و صیفی دچار آبگرفتگی شد و محصولات کشاورزی دزفول به مدت یک هفته زیرآب ماندو خسارات جبران ناپذیری به کشاورزان وارد شد.
نظر زاده خسارت وارده به بخش کشاورزی دزفول را یک هزار میلیارد ریال اعلام کرد و گفت:هنگام بروز سیل انتظار می رفت نهادهای ذیربط پیش قدم شده و از محل صندوق حوادث غیرمترقبه استان خوزستان ابنیه و تاسیسات آسیب دیده از سیل را تعمیر و بازسازی کنند ولی تاکنون هیچ اقدامی در این خصوص صورت نگرفته است ضمن اینکه علاوه بر تاسیسات کشاورزی حدود 300 هزار تن انواع محصولات کشاورزی از بین رفت.
وی با اشاره به اینکه مزارع دزفول در سیل اخیر بین 40 تا 90 درصد آسیب دیده اند گفت: حادثه سومی که بخش کشاورزی دزفول را با مشکل جدی مواجه کرده است قیمت پایین محصولات کشاورزی است به طوریکه کشاورزان به ناچار محصولاتی چون کلم ، هویج ، پیاز و بادمجان را به قیمت ناچیز بفروش رساندند.
دبیر نظام صنفی کشاورزان دزفول با اشاره به کاهش صادرات محصولات کشاورزی دزفول گفت:با وجود تبلیغاتی که در خصوص صادرات محصولات کشاورزی صورت گرفته در سال جاری هیچ قراردادی با تجار روسیه در استان خوزستان بسته نشده و صادرات از طریق واسطه ها انجام می شود.
وی اظهار کرد:تاکنون چند تاجر از روسیه برای بازدید از مزارع کشاورزی خوزستان به این استان سفر کرده اند اما با وجود تایید کیفیت محصولات کشاورزی قراردادی منعقد نشده و همچنان صادرات محصولات با مشکل مواجه است.
نظرزاده گفت:طبق آزمایش های انجام شده محصولات کشاورزی تولید دزفول به ویژه سبزی و صیفی از سالم ترین و پاک ترین محصولات تولید استان خوزستان می باشند که عاری از هرگونه آلودگی می باشند.
در شهرستان دزفول 120 نوع محصول کشاورزی کشت و تولید می شود.
بخش کشاورزی دزفول ظرفیت تولیدی فراتر از 2 میلیون تن فعلی دارد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.