نتایج مطالعات محققان نشان می دهد افرادی که از اختلالات مربوط به خواب رنج می برند و شب ها کار می کنند، در معرض خطر ابتلا به بیماری دیابت نوع ۲ هستند. 

احتمال ابتلا به دیابت نوع ۲ در افرادی که در شیفت شب کار می کنند، بیشتر است

به گزارش قدس آنلاین به نقل از تک شات ، نتایج مطالعات محققان نشان می دهد افرادی که از اختلالات مربوط به خواب رنج می برند و شب ها کار می کنند، در معرض خطر ابتلا به بیماری دیابت نوع 2 هستند. 
پژوهشگران سوئدی در مطالعات خود بر روی افراد شب کار به این نتیجه رسیدند که ارتباط مستقیمی میان ترشح ملاتونین و ابتلا به دیابت نوع 2 وجود دارد و نشان می دهد که چرا بیشترین افراد مبتلا به این بیماری، از میان افرادی هستند که از کم خوابی رنج می برند.

هورمون ملاتونین نقش تعیین کننده را در تنظیم ساعت شبانه روزی بدن ایفا می کند و از آن جایی که نور، مانع از ترشح این ماده می شود، میزان ملاتونین موجود در بدن افراد شب کار و یا آن هایی که مدت زمان کمی را برای خواب در شب اختصاص می دهند، کمتر از سایرین است.

به گفته محققان، میزان ترشح ملاتونین در تاریکی افزایش می یابد و به همین دلیل است که لقب "هورمون تاریکی" را به آن می دهند. اهمیت این ماده برای بدن و نقش آن در خوابی راحت به قدری است که بسیاری از پزشکان، آن را برای افرادی که از اختلالات بی خوابی رنج می برند تجویز می کنند.

در این تحقیق که نتایج آن در ژورنال Cell Metabolism به چاپ رسیده است، مشخص شد که یک تغییر ژنتیکی، منجر به تولید انسولین هایی می شود که در برابر ملاتونین حساس هستند.

همانطو که می دانید، انسولین وظیفه تنظیم میزان گلوکوز در خون را بر عهده دارد و کمبود انسولین و یا عدم توانایی در واکنش به انسولین می تواند منجر به بروز بیماری دیابت شود.

با افزایش حساسیت به ملاتونین، توانایی بدن در ترشح انسولین کاهش می یابد و همین امر منجر به از دست دادن کنترل بر قند خون و در نتیجه، افزایش خطر ابتلا به بیماری دیابت نوع 2 خواهد شد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.