قدس آنلاین / حسین احمدی – رقیه توسلی : گلزارهای دودانگه مازندران، دریای رایحه و رنگ است... آنجا هکتارها گل محمدی به آمدن تان سلام می دهند. رنگ صورتی شان را می ریزند به پای نگاهتان و لبخند شمالی می زنند.

بوی « گلِ گلاب» می آید

در اردیبهشتی که به موسیقی "زلفِ شه" باران وخنکای بهار مبتلاست، رویِ سرشاخه ها می نشینند و جشن شکرانه می گیرند.

تا روستایی و شهری را بیاورند به جشنواره دیگری که زمین های عاشق به راه انداخته اند. دعوت کنند به کلیج کلای دودانگه مازندران. به سرزمین بکر و پُررویا و پُرگل.

تا آنجا گلکارها و گلچین ها، بار دیگر زیرِ دیگ های مسی شان را روشن کنند و از محصول معطر کشتزارهایشان، گلاب و اِسانس و گلبرگ خشک درآورند و به زلالی و مهربانی آب و هوایشان خوشآمدتان بگویند.

تا گلِ گلاب دودانگه، از باغات چیده شود و به روزهای گلابگیران بیاید و بعد به خانه هایی برود که از رمز و راز اسرارآمیز این گل باخبرند.

شله زرد و حلوا و فرنی و چای و دمنوش بشوند و تا می شود مزه زندگی را شیرین و شهدانگیز کنند. تا بهارِ دیگری در عطر گلاب و باران شمال قدم بزند و عاشقانه بخواند: عمر دشت زاران گل، بی پایان...

 

جشنواره ای با طعم گل محمدی

همزمان با فصل رویش گل‌های محمدی، نخستین جشنواره گلاب‌ گیری در باغات دودانگه ساری و در روستای کلیج کلا برگزار شد.

سازگاری مناسب گل محمدی با آب ‌وهوای مناطق کوهستانی و مرتفع دودانگه ساری، موجب توسعه گلستان‌ها و ایجاد کارگاه‌های گلاب ‌گیری سنتی و صنعتی برای تولید و عرضه فراورده‌های گل سرخ به بازار شده است.

دودانگه به سبب ویژگی خاص و به لحاظ شرایط آب و هوایی و موقعیت زمین های شیبدارش، استعداد پرورش گیاهان داروئی، درختان سیاه ریشه و گل محمدی را داراست.

محققان با انجام عملیات مختلف بر روی محصول گل محمدی دریافتند خلوصِ گلاب دودانگه به جهت ویژگی خاص آب و هوا و زمین های کشاورزی اش، نسبت به گلاب کاشان پیشی گرفته و در آینده نزدیک گلاب این منطقه شهرت جهانی پیدا خواهد کرد.

بخش دودانگه یکی از بخش‌های ششگانه شهرستان ساری است که با ۶۵ کیلومتر با مرکز مازندران فاصله داشته و می شود از طریق جاده ساری–تاکام–فریم، به این منطقه کوهستانی رفت.

در حال حاضر بخش دودانگه دارای ۵۶ روستاست و مرکز آن شهر فریم بوده و منطقه ای خوش آب ‌وهوا و رویایی ست.

این منطقه به دلیل دارا بودن چشم‌اندازهای زیبا، جنگل‌های خزری و برخورداری از سد بزرگ شهیدرجایی، ظرفیت‌های خوبی را برای گردشگری فراهم نموده است.

در حال حاضر گلستان‌های گل محمدی در دودانگه رو به افزایش است و سازگاری مناسب این گل با آب‌ وهوای مناطق کوهستانی و مرتفع دودانگه، موجب توسعه گلستان‌ها و ایجاد کارگاه‌های گلاب‌گیری سنتی و صنعتی برای تولید و عرضه فراورده‌های گل سرخ به بازار شده است.

 

از جشن سیب و بهارنارنج تا گلاب دودانگه

در این رابطه فرماندار ساری می گوید: گل محمدی در هکتارها زمین شیبدار منطقه دودانگه کشت می شود و این جشنواره آغازگر یک تحول اقتصادی چند منظوره خواهد بود.

احمد حسین زادگان می افزاید: باید با پتانسیل های موجود و با برگزاری جشنواره سیب چهاردانگه، جشنواره ساحل بارانی در فرح آباد و جشنواره خرمن در رودپی در کنار دیگر جشنواره ها همچون گل محمدی دودانگه و بهار نارنج، ساری را بعنوان مقصد جشنواره ها برای گردشگران داخلی و خارجی تبدیل کنیم.

وی با بیان اینکه فرصت اقتصاد گردشگری بصورت هدفمند، کمتر در استان مازندران مورد توجه قرار گرفت، اضافه می کند: نگاه به اقتصاد گردشگری از طریق بالفعل کردن پتانسیل های متعدد، مازندران را در رقابت با سایر نقاط کشور قرار خواهد داد.

 

احیا گلاب گیری و مهاجرت معکوس

دبیر جشنواره گل محمدی و آیین سنتی گلاب‌گیری دودانگه نیز خاطرنشان می کند: با برگزاری این جشنواره، دستگاه‌های مخصوص تولید گلاب در منازل روستاهای دودانگه احیا گردید.

علی ماهفروزی با اشاره به اینکه تولید گلاب و نقش آن در مشاغل روستایی هدف این جشنواره می باشد، می افزاید: با برگزاری چنین جشنواره هایی می ‌توان با توانمندسازی روستاییان، اقتصاد مقاومتی را اجرا و در افزایش ماندگاری و مهاجرت معکوس به روستاها موفق بود.

وی با بیان اینکه برگزاری جشنواره از حمایت‌های خوبی از سوی مدیران و مردم برخوردار گردید، اضافه می کند: امیدواریم با فراهم شدن زیرساخت‌ها بتوانیم شاهد برگزاری همیشگی این جشن در دودانگه ساری باشیم.

 

گل های محمدی شمال، سیراب اند

همچنین بخشدار دودانگه با اشاره به اینکه چند سالی است که کاشت گل محمدی در بخش دودانگه انجام می‌شود، می گوید: جشنواره گل محمدی به ‌منظور شناساندن ظرفیت‌های منطقه، توسعه بخش و بیان موانع و مشکلات تولیدکنندگان اجرا گردید.

لطف‌الله عباسی به وجود 20هکتار کشتزارهای گل محمدی در منطقه دودانگه اشاره می کند و می افزاید: امکان توسعه این نوع کشت، تا چند صد هکتار وجود دارد و با توجه به مزیت‌های منطقه، جشنواره گلاب‌گیری می‌تواند علاوه بر معرفی این محصول تولیدی در مازندران، باعث جذب گردشگران شود.

وی با بیان اینکه برخلاف سایر استانها برای کشت گل محمدی در منطقه دودانگه با کمبود آب مواجه نیستیم، خاطرنشان می کند: به گواهی مراکز تحقیقاتی، گلاب تولیدی از باغات بخش دودانگه مازندران با گلاب دیگر استان‌هایی که در این زمینه سابقه طولانی دارند، برابری می‌کند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.