قدس آنلاین / ساری / حسین احمدی : رئيس دانشگاه علوم پزشكی مازندران گفت: بيماری های غير واگير در كشور رو به افزايش است و اين بيماری ها زندگی جوانان و ميانسالان را تهديد می كند.

بيماری های غير واگير در كشور رو به افزايش است

دكتر قاسم جان بابايی در همايش " پويايي و بالندگي جمعيت جوان " اين بيماري هاي غيرواگير و كشنده را فشارخون ،ديابت و سرطان كنترل نشده اعلام كرد و افزود: این بیماری ها مردان و زنان بين ۱۵تا ۶۰ سال را تهديد مي كند.

وی با اشاره به اینکه سن مبتلايان به اين بيماري هاي غيرواگير كشنده در ايران در مقايسه با كشورهاي توسعه يافته ،۱۰سال پايين تر است، علت اصلي ابتلا ايرانيان به اين بيماري هاي كشنده در سنين پايين را ناشي از استرس دانست.

رئيس دانشگاه علوم پزشكی مازندران با ابراز نگراني از افزايش سكته قلبي در ايران و پايين آمدن و سن ابتلا، خواستار همكاري تمام دستگاه هاي و سازمان هاي مرتبط در حوزه امنيت غذايي در اين حوزه شد.

دكتر جان بابايی مهمترين راهكار براي كاهش ابتلا به بيماري هاي غيرواگير در كشور را اصلاح الگوي رفتاري،كاهش استرس و وزن و تحرک عنوان نمود.

دبير شوراي سلامت مازندران افزايش سن ازدواج در كشور و استان و كاهش تمايل به فرزند آوري در زوج هاي جوان را از ديگر عوامل تهديد كننده رشد جمعيتي دانست و اضافه نمود: مرگ سالانه ۲۰هزار نفر در حوادث جاده ای و طلاق از ديگر عوامل تهديد كننده رشد جمعيت می باشد.

دكتر جان بابايی با بیان اینکه آمار جمعيت مبتلا به ديابت نيز در كشور حدود دو ميليون نفر برآورد شده است، گفت: براساس آمارف سالانه ۳۸درصد از مرگ و مير در ايران بر اثر بيماري سرطان و ۳۰درصد نيز براثر بيماري قلبي ست.

همچنين طبق آمار، استان مازندران رتبه نسخت كشور را در ابتلا به بيماري سرطان گوارش و سينه در زنان و رتبه نخست مرگ و مير ناشي از بيماري قلبي عروقي را داراست بطوريكه ۴۳ درصد از مرگ و مير سالانه استان براثر اين بيماري ست.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.