رهبر شورای اتحاد سنی پاکستان با تأکید بر اینکه عربستان باید درباره فاجعه منا از جهان اسلام عذرخواهی کند، گفت: سپردن مدیریت مناسک حج به این کشور، دین و جان مسلمانان را به خطر می‌اندازد.

سپردن مدیریت مناسک حج به عربستان دین و جان مسلمین را به خطر می‌اندازد

به گزارش قدس آنلاین، «ثروت اعجاز قادری» رهبر شورای اتحاد سنی پاکستان در گفت و گو با خبرگزاری فارس در اسلام‌آباد گفت: رفتار نامناسب با زائران خانه خدا از مدت‌ها قبل مدیریت مناسک حج را زیر سؤال برده است.
وی افزود: از دست رفتن جان حجاج نشانه ضعف برنامه‌ریزی برای انجام این مراسم معنوی است که این مشکل باید حل شود.
قادری تأکید کرد: این موضوع بسیار مهم است که به نحو شایسته با زوار خانه خدا برخورد شود و عوامل عربستان نباید حجاج را به اجبار مجبور به رعایت احکام دینی مورد نظر خود کنند.
رهبر شورای اهل سنت پاکستان گفت: زائران به مکه می‌روند تا به خدا نزدیک‌تر شوند و از گناهان خود استغفار کنند همچنین بعد از بازگشت از این سفر برای همه الگو باشند اما سوءبرنامه‌ عربستان سبب شده که مناسک حج به یک عمل خطرناک تبدیل شود.
وی افزود: اگر حادثه منا در یکی دیگر از کشورها اتفاق افتاده بود، اعتراض‌های زیادی صورت می‌گرفت.
قادری گفت: سقوط جرثقیل در مسجد الحرام و جان باختن زوار به خاطر عبور یک شاهزاده سعودی اتفاقاتی نیست که مسلمانان بتوانند به راحتی آنها را نادیده بگیرند.
ثروت اعجاز قادری خاطر نشان کرد: شیوه‌ای که برای جمع‌آوری اجساد زائران خانه خدا و انتقال آنها به کانتینرها به کار برده شد بی‌حرمتی به زوار بود و حتی برای حیوانات نیز از این روش استفاده نمی‌شود.قادری گفت: جمع‌آوری نادرست اجساد حجاج نمونه بارز مدیریت نادرست مناسک حج توسط عربستان است.
رهبر شورای اهل سنت پاکستان تأکید کرد: عربستان باید درباره حادثه منا از پاکستان،‌ ایران و سایر کشورهای اسلامی عذرخواهی کند و گرچه خسارت جانی قابل جبران نیست تا جایی که می‌تواند خانواده‌های داغدیده را راضی کند اما چنین اتفاقی نیفتاده است.
وی افزود: استفاده از شلاق برای زائران مسجد نبوی و کافر خواندن آنها توسط مبلغان عربستانی عملی غیر قابل قبول و آزار دهنده است که زوار همیشه از این موضوع شکایت دارند.
ثروت اعجاز قادری گفت:‌ مدیریت مناسک حج باید به کنفرانس کشورهای اسلامی سپرده شود تا ضمن جلوگیری از بروز حوادث ناگوار زائران بتوانند آزادانه مراسم حج را به جای آورند.
وی تصریح کرد: اشکالی ندارد که عربستان عضو کمیسیون کشورهای اسلامی برای مدیریت مناسک حج باشد اما سپردن تمام برنامه‌های حج به ریاض اشتباه است.
قادری تأکید کرد: ادامه روند سپردن مدیریت مناسک حج به عربستان دین مسلمانان را به خطر می‌اندازد و افراط‌گرایی تقویت می‌شود.
ثروت اعجاز قادری گفت: درآمد حاصل از مراسم حج باید برای خدمت بیشتر به زوار مورد استفاده قرار گیرد و هزینه کردن آن برای ترویج افراط‌گرایی و خشونت علیه سایر مسلمانان به هیچ وجه قابل پذیرش نیست.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.