وزارت دفاع آمریکا سه سال قبل در گزارشی مفصل به بررسی وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران پرداخت.

  ادعای «پنتاگون» درباره عملکرد اطلاعاتی ایران

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری تسنیم، وزارت دفاع آمریکا در سال 2013 با انتشار یک گزارش 64 صفحه‌ای دربارۀ وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران مدعی شده است که سرویس‌های اطلاعاتی ایران دارای 30 هزار عضو است و در انواع فعالیت‌های مخفیانه از جاسوسی و سرقت فنون گرفته تا تدارک و انجام سوءقصدهای تروریستی دست دارند.

وزارت دفاع آمریکا، وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران را از فعال‌ترین سرویس‌های اطلاعاتی منطقه توصیف کرده است.

وزارت دفاع آمریکا در گزارش خود مدعی شده است که وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران انواع کمک‌های مالی، نظامی و تجهیزاتی را در اختیار سازمان‌های حماس، حزب الله لبنان، شبکۀ القاعده در عراق و افغانستان و همچنین سایر گروه‌های تروریستی قرار می‌دهد.

همین منبع، اضافه می کند که سرویس های اطلاعاتی ایران در تمام زمینه ها و در کشورهایی که جمهوری اسلامی دارای منافع است فعالیت دارند. برخی از این کشورها عبارتند از: عراق، افغانستان، آذربایجان، کویت، لبنان، آسیای مرکزی، آفریقا، کروآسی، اتریش، فرانسه، گرجستان، آلمان، ترکیه، بریتانیا، کشورهای آمریکای جنوبی و ایالات متحد آمریکا.

گزارش وزارت دفاع آمریکا، فعالیت‌های سرویس‌های اطلاعاتی ایران در اکوادور، ونزوئلا، برزیل و آرژانتین را نگران کننده خوانده و گفته است: هدف از تشدید فعالیت‌های سرویس‌های اطلاعاتی ایران در آمریکای جنوبی، گسترش شبکه‌های اطلاعاتی و عملیاتی در حیاط خلوت آمریکا بشمار می رود. 

پنتاگون، در گزارش تصریح می کند که اسرائیل مهمترین هدف وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی است و پشتیبانی از حزب الله لبنان مهمترین هدف سرویس‌های اطلاعاتی ایران است.

به گزارش رادیو بین‌المللی فرانسه، وزارت دفاع آمریکا، تأکید می کند که سرویس‌های اطلاعاتی ایران، تحت کنترل مستقیم آیت الله خامنه ای عمل می کنند و کلیه وزرای اطلاعات ایران از میان روحانیان برگزیده می شوند. با این حال وزارت اطلاعات ایران، کارمندان خارجی را نیز استخدام می کند.

وزارت دفاع آمریکا، در گزارشش افزوده است که در پی حملۀ سایبری به تأسیسات اتمی و حساس ایران به وسیلۀ ویروس "استاکس‌نت" وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ستاد ویژه ای را در زمینۀ دفاع و حملۀ سایبری تشکیل داده است؛ با این حال وزارت دفاع آمریکا معتقد است که امکانات فنی ایران در زمینۀ اطلاعاتی هنوز بسیار محدود است.

گزارش می افزاید که وزارت اطلاعات ایران در یک رشته عملیات در دهۀ 1990 که واکنش غرب را در پی داشت دست داشته و در اوایل دهۀ 1990 روسیه در آموزش اعضای سرویس های اطلاعاتی ایران دخالت داشته است.

به گفتۀ پنتاگون همکاری های اطلاعاتی روسیه و ایران به قصد محدود کردن نفوذ آمریکا در آسیای مرکزی و پیش گیری از آشوب‌های قومی در این منطقه صورت گرفته است.

سرویس های اطلاعاتی روسیه صدها نفر از اعضای وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران را آموزش داده اند و شماری از اعضای سرویس های اطلاعاتی روسیه در وزارت اطلاعات ایران و به منظور مجهز کردن سلول ها و شبکه‌های این وزارتخانه در مناطق و محلات مختلف ایران فعال بوده اند.

به نوشتۀ پنتاگون، وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران همچنین از  روش‌های مختلف، در میان ایرانیان خارج از کشور فعال است. 

وزارت دفاع آمریکا در جای دیگری از گزارشش تصریح کرده است که علیرضا عسگری از فرماندهان نظامی و اطلاعاتی ایران، پس از فرار از کشور، اطلاعات ارزنده‌ای در خصوص فعالیت‌های وزارت اطلاعات ایران در لبنان و سوریه در اختیار غرب نهاد و به یاری کمک‌های اطلاعاتی او، برای نمونه تأسیسات مخفی اتمی سوریه شناسایی و توسط اسرائیل نابود شد.

همین گزارش می‌افزاید که دولت آمریکا موفق شد با فروش تجهیزات فنی ناقص به ایران در فاصلۀ سال‌های 2000 تا 2003 به برنامۀ غنی سازی اورانیوم این کشور لطمه وارد کند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.