نماینده جمهوری اسلامی ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، اجرای متقابل و کامل تعهدات گروه ۱+۵ را مبنای اصلی برجام و بخش حیاتی این توافق دانست و گفت: قرائت بیانیه تنها کافی نیست؛ آنان باید حسن نیت خویش را در صحنه عمل بروز دهند.

نجفی:۱+۵ حسن نیت خود را در صحنه عمل بروز دهند/برنامه هسته ای اسرائیل تهدیدی برای صلح و امنیت منطقه

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایرنا، متن سخنرانی رضا نجفی در نشست روز چهارشنبه شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی به شرح زیر است: 

بسم‌الله الرّحمن الرّحیم
آقای رییس، مدیرکل، همکاران گرامی،
در ابتدا مایلم از کوشش های آژانس در خصوص نظارت و راستی آزمایی برنامه اقدام جامع مشترک (برجام) در ایران تشکر کنم.

آقای رییس،
از روز اجرای برجام، زمانی که کلیه مفاد قطعنامه‌های گذشته شورای امنیت سازمان ملل متحد و نیز قطعنامه‌های شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در باره مسئله هسته‌ای ایران مختومه شدند، ایران به اجرای کامل سهم خود از توافق ادامه داده که این امر مورد نظارت و تایید آژانس قرار گرفته‌است.
همان گونه که از ابتدای شروع این روند متذکر شده‌ایم اجرای متقابل و کامل تعهدات گروه پنج به اضافه یک مبنای اصلی برجام و بخش حیاتی توافق برای حفظ آن است. لغو کامل کلیه تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد و کلیه تحریم‌های مرتبط هسته‌ای یک جانبه یا چند جانبه که قانوناً محقق شده است، باید به همکاری بیشتر با ایران در همه زمینه‌ها منتهی گردد.
هر چند نتایج برجام در زمینه همکاری با ایران پیشرفت داشته‌است و موافقتنامه های جدیدی در زمینه‌های مختلف به ویژه در حوزه‌های اقتصاد و تجارت امضا می‌شوند ولی سرعت اجرای آنها کافی نیست. گروه کشورهای پنج به اضافه یک برای اجرای برجام «با حسن نیت و در فضایی سازنده مبتنی بر احترام متقابل و اجتناب از هر گونه اقدام ناسازگار با متن، روح و نیت برجام که اجرای موفقیت‌آمیز آن را تضعیف نماید» از مسئولیتی مشخص برخوردار هستند. قرائت بیانیه تنها کافی نیست. آنان باید حسن نیت خویش را در صحنه عمل بروز دهند.

آقای رییس،
برجام و قطعنامه شماره GOV/2015/72 شورای حکام از مدیر کل خواسته‌اند تا «گزارش های روزآمد مکتوب را به هر نشست منظم سه ماهه شورای حکام ارائه دهد». ما گزارش روزآمد شده مدیرکل به شماره GOV/2016/23 که نشان می‌دهد ایران اقدامات مرتبط هسته‌ای را به صورت کامل اجرا نموده است را مورد توجه قرار می‌دهیم. 
به نظر ما متن این گزارش روزآمد شده هنوز هم می‌تواند کوتاه‌تر باشد و در آن از طرح برخی از اطلاعات غیر ضروری اجتناب به عمل آید. ضمناً هیأت نمایندگی کشورم مایل است بار دیگر یادآوری کند که علاوه بر مفاد توافق جامع پادمان‌ها و ماده 5 پروتکل الحاقی در مورد حفاظت از اطلاعات محرمانه، متن برجام نیز به روشنی از آژانس می‌خواهد «تا به منظور حفاظت از اسرار بازرگانی، فنآوری و صنعتی و همچنین دیگر اطلاعات محرمانه‌ای که به آگاهی آن رسانده می شود، هر گونه اقدام احتیاطی را معمول دارد». 
در این زمینه کوشش های اداره پادمان‌های آژانس قابل تقدیر است. با این حال از آنجا که به مرحله ای مهم در امر اجرای پروتکل الحاقی درباره اعلامیه ابتدایی نزدیک می شویم، این کوشش‌ها باید دو چندان شوند.
ما همزمان با ادامه اجرای کامل تعهدات خود، بر میزان اجرای تعهدات سایر طرف‌ها طبق برجام نیز دقیقاً نظارت می‌کنیم.
در خصوص گفته‌های آخرین سخنران قبل از خودم، شما طبق معمول به بیانیه‌ای نامربوط گوش فرا دادید. اظهار نگرانی رژیم صهیونیستی اسرائیل در مورد اشاعه در شرایطی که این رژیم هرگز به هیچ یک از معاهدات منع سلاح‌های کشتار دسته جمعی نپیوسته و هرگز امکان کاربرد و توسعه سلاح‌های کشتار دسته جمعی از جمله سلاح های هسته‌ای را کنار نگذاشته ، هیچ گاه بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را به تأسیسات هسته‌ای مخفیانه غیر مجاز خود راه نداده است و بر روی ده ها کلاهک هسته‌ای جاخوش کرده است، اقدامی مضحک است.
بگذارید این رژیم به ریختن اشک تمساح در باره برنامه‌های هسته‌ای صلح آمیز تحت پادمان دیگر اعضای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ادامه بدهد اما مطمئناً بیش از این نمی‌تواند با طرح این گونه ادعاها بر برنامه سلاح‌های هسته‌ای اسرائیل که تهدیدی واقعی برای صلح و امنیت منطقه ای و بین‌المللی است سرپوش گذارد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.