۲۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۹:۱۵
کد خبر: 391195

مخاطبان خبرگزاری تسنیم با ابراز تاسف از تعطیلی برند ۸۰ ساله ارج، انگشت اتهام خود را به سمت دولت و مدیریت ضعیف دولتی نشانه رفتند و وفور کالاهای خارجی در بازار و عدم حمایت مردم از تولیدات داخلی را از دیگر دلایل تعطیلی این شرکت دانستند.

 مرثیه ای برای مرگ برند ۸۰ ساله

به گزارش قدس آنلاین به نقل از تسنیم، به دنبال تشدید مشکلات تولید و رکود حاکم بر اقتصاد ایران، اولین کارخانه تولید لوزام خانگی کشور، پس از 80 سال فعالیت تعطیل و ماشین آلات کهنه این کارخانه هم به فروش گذاشته شد.

انتشار این خبر شاهدی بود بر ادعای کسانی که مدام وضعیت نابسمان اقتصاد کشور را به مسئولان دولت گوشزد می کردند.

تعطیلی کارخانه باسابقه کشور نشانه خطرناکی برای اقتصاد ملی کشور محسوب می‌شود و نشان می‌دهد ریشه تولید در حال خشک شدن است، موضوعی که به استقلال اقتصادی کشور آسیب وارد می‌کند و وقتی گل گلدانی خشک شود، دیگر هر میزان آب به پای آن ریخته شود، جز گِل، چیزی باقی نمی‌ماند و اگر اقدامی نشود.

مسلما اگر اقدامی برای اصلاح وضعیت بنگاه های تولیدی کشور انجام نشود ارج آخرین نمونه از تعطیلی کارخانه های کشور نخواهد بود و باید هر روز منتظر این نوع اخبار باشیم.

اولین کارخانه تولید لوزام خانگی کشور که نامی آشنا برای تمام مردم ایران زمین دارد و کمتر شخصی با تولیدات آن بیگانه است به دلیل تشدید مشکلات تولید رسماً از هفته گذشته تعطیل شد.

البته این کارخانه در طول سال‌های اخیر با بروز مشکلات مالی و حضور برندهای مختلف خارجی سهم قابل توجهی از بازار را در اختیار نداشت وبا توجه به ماشین آلات کهنه دیگر قادر به تولید محصولات متنوع لوزام خانگی نبود.

اما تعطیلی کارخانه 80 ساله ارج که یکی از نمادهای تولید ایرانی بود، باعث واکنش کاربران دنیای مجازی شد و به آن واکنش نشان دادند و نظر خود را در مورد تعطیلی این کارخانه ایرانی نوشتند.

مخاطبان خبرگزاری تسنیم با ابراز تاسف از تعطیلی این شرکت نوشتند: ارج برندی که از سامسونگ هم قدیمی‌تر بود. البته برخی کاربران به اقتصاد مقاومتی اشاره کردند و با غم انگیز خواندن تعطیلی ارج، نوشته‌اند متاسفانه در بین مسئولین هیچ اراده‌ای برای اجرای اقتصاد مقاومتی وجود ندارد و یا اینکه در سالی که قرار بود اقتصادمان را مقاوم کنیم، اقتصاد کارخانه‌ها را متزلزل کردیم.

برخی کاربران صراحتا انگشت انتقاد خود را به به سمت دولت یازدهم برده و با ابراز تاسف برای دولت تدبیر و امید نوشتند: خدا قوت مسئولین به ویژه دولت تدبیر و امید؛ واقعا برای دولت یازدهم متاسفم.

کاربری با ذکر جمله‌ای از رئیس جمهور مبنی بر اینکه بعد از برجام هر روز یک گشایش داریم،  نوشت: این اولین کارخانه نخواهد بود، ارج در دولت امید، نور، شعف و برجام جانش درآمد.

برخی کابران مدیریت دولتی را عامل تعطیل شدن کارخانه ارج عنوان کرده و به مدیریت دولت انتقاد کردند و همچنین برخی کاربران به این نکته توجه کردند که همه در برابر تعطیلی ارج مسوول هستیم و باید با خرید کالای ایرانی از کارگر ایران حمایت کنیم نه کارگران خارجی.

برخی نظرات کاربران به خبر "ارج" رسماً تعطیل شد در خبرگزاری تسنیم به شرح ذیل است:

ناشناس: اگر ٢٣٤ میلیون حقوقم بود کَکَم هم نمی‌گذید، اکنون چهار ماه است که حقوق نگرفتم و کارخانه ما ٣ماه است که تعطیل شده.

هموطن: آقای روحانی آمدن خوبی کنند که کل مملکت را به فنا دادند. این از ارج؛ فردا نوبت فولاد، ذوب آهن و بقیه است، ماشین‌سازی‌هایی که از اجناس و لوازم چینی برای مونتاژ استفاده می‌کنند، اونا باعث این تعطلیلی‌ها هستند.

کاربر1: اگر واردات باز نبود، به جای آن، صرف و هزینه اوضاع تولید می‌شد، تولیدات بهتر با کیفیت می‌شد و می‌توانستیم صادرات هم داشته باشیم.

کاربر2: همه کارخانه ها یکی پس از دیگری تعطیل شدند، آهن به آن بزرگی را نمی‌توان قاچاق کرد و چگونه وارد ایران شده است.

علیرضا سحابی : واقعا برای دولت یازدهم متاسفم. ارج تعطیل شد.

یک ایرانی: این را باید تحویل بگیریم که همه‌ی لوازم خانگی مان ال جی، سامسونگ و... است و باز هم از تولید داخلی حمایت کنیم.

محمد: واقعا مایه شرم است، همه دست به دست هم دادن تا این اتفاق بیافتد. اولی هم نیست، آخری هم نخواهد بود. بروید مارک یخچال، فریزر، گاز، لباسشویی خانه‌ها را نگاه کنیم.

نقاد: فقط می‌توانم به حال این برندی که از سامسونگ هم قدیمی‌تر بود گریه کنم.

معین: مشکل از خودمان است، منتظر نوبت بعدی باشید.

مسعود: پول برای تولید خودرو بی‌کیفیت تزریق کردند، که واقعا در آن عقب هستیم و دارایی‌های خود را رها کردیم، به دنبال رقابتی که از قبل معلومه بازنده‌ایم، رفتیم.

ناشناس: واقعاااا متاسفم؛ آقای روحانی آن همه شعار، این بود، ، بدتر از احمدی‌نژاد شده‌اید. فقط در زمان انتخابات حرف‌های خوب می‌زنید، بعدش مردم و مخصوصا قشر ضعیف را به خاک.... می‌کشانید.

سعید: خدا قوت مسئولین به ویژه دولت تدبیر و امید

اسماعیل: لطفا منطقی باشیم. آیا رئیس جمهور دوست دارد کارخانه‌ای تعطیل شود، این نتیجه سیاست صنعتی دهه60  است، زمانی که شرکت‌های مهم صنعتی را دولتی کردیم و به مدیران دولتی واگذار کردیم، باید منتظر چنین روزی می‌بودیم .باید از آقای ارجمندی پرسید که چرا ارج به این روز افتاد. باید قبول کنیم شرکت‌های صنعتی با مدیران دولتی بدون تخصص به این روز می‌افتد.

رضا: آقای روحانی تحویل بگیر.

علی: برای کارگرای زحمتکش ارج ناراحتم. انشاالله خدا مشکلاتشان رو حل بکند، تا شرمنده زن و بچه‌های خود نباشند.

روحانی مچکریم: این اولین کارخانه نیست؛ اسنوا در اصفهان هم تعطیل و هفتصد نفر بیکار شدند. هشتاد سال این کارخانه قدمت داشت، در دولت امید، نور، شعف و برجام جانش درآمد.

محمد نوروزی: آن از هپکو، آن از کفش ملی، آن از پارس الکتریک، آن از شهاب، آن از نساجی مازندران، آن از مرغ مادر تهران و ده‌ها صنعت دیگر که با بی‌تدبیری به خاک سیاه کشانده شد.

امین: روحانی: بعد از برجام هر روز یک گشایش داریم

کارگر: از این ارج‌ها بسیارند، فقط بعضی منتشر می‌شود بعضی‌ها هم نه؛ مثلا همین پلی اکریل اصفهان که صنعت مادر نساجی ایران است، اوضاع خیلی بدتری دارد.

محمد حسین:در جواب آن دوستی که می‌گوید، پس وزارت صنایع در این چند سال چه می‌کرد، باید بگویم که کلاً وزارت صنایع جز صنعت ورشکسته و به دردنخور خودروسازی که خود وزیر از سهامدارای بزرگ این صنعت است، صنعت دیگری را به رسمیت نمی‌شناسد که از آن حمایت کند.

محمد عرفان: همیشه حمایت از تولید ملی فقط «شعار» بوده است. اینجاست که باید گفت: لطفا شعار ندهید حتی شما مسئول عزیز.

دولت پاکانه: دولت پاکانه مبارک باد. روحانی دور بعد به تو رای نمی‌دهم؛ امیدوارم کسی رای بیاورد که به جای اینکه هِی همه چی را گردن دولت قبل بیاندازد، کاری از پیش ببرد.

جواد: متاسفانه در بین مسئولین هیچ اراده‌ای برای اجرای اقتصاد مقاومتی وجود ندارد. قطعاً از تعطیلی این کارخانه صاحبان آن زیان نمی‌کنند، چون آن قدر جمع کردند که مشکلی نداشته باشند؛ ولی کارگران چی؟ غرور ملی چی؟.

امید: واقعأ تأسف باره.حداقل ٥نسل ما با محصولاتش را سپری کردند.

مجید: فقط مشکل این کارخانه زمین پرقیمت‌اش بود، که چشم زمین خواران را گرفته بود وگرنه هیچکدام از تولیداتش روی زمین نمی‌ماند !

مهدی: روحانی‌ مچکریم!

ناشناس: روحانی با غربی‌ها، احمدی‌نژاد با چینی‌ها، همه‌شان دنبال منافع خودشان هستند.

جوان بیکار:متاسفم، برای خودم، برای صنعت و اقتصاد کشورم؛ مشغول واردات باشیم.

مجید: اقتصاد مقاومتی با تعطیلی کارخانجات چیزی شبیه طنز، روزی که نفت‌مان تمام شود.

حمید: آنچه خود داشتیم، زبیگانه تمنا می‌کردیم. یادم می‌آید کارخانه نساجی شهرری، کارخانه یخچال سازی زاگرس را ورشکسته کردند و با نصف قیمت اموال را کارشناسی و تاراج کردند. پس این پول نفت بشکه‌ای صد دلار کجا رفت؟؟

احمد: آیا ممکن نبود با خرید ماشین آلات جدید از تعطیلی این برند ایرانی جلوگیری کرد؛ متاسفانه ضعف مدیریت در شرکت‌های دولتی وجوددارد.

الف رسول پور نیز با غم انگیز خواندن تعطیلی ارج نوشته در سالی که قرار بود اقتصادمان را مقاوم کنیم، اقتصاد کارخانه‌ها را متزلزل کردیم.

زهرا: واقعاً ناراحت شدم؛ با دست خود کشور را به این روز می‌اندازیم؛ چرا از محصولات ایرانی استفاده نکردیم و به سمت استفاده از لوازم خارجی رفتیم و این شد. معتقدیم پولی که تو جیب کارگر ایرانی برود، خیلی بهتر از این است که که به جیب خارجی واریز شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.