شرکتی استارتاپی به نام Deep Optics، به تازگی در حال کار بر روی عینکی است که می تواند چند کانونه باشد.

عینکی طبی با قابلیت بزرگ نمایی و تنظیم خودکار تصاویر

به گزارش گروه دانش و فناوری قدس آنلاین و به نقل از دیلی میل، چشم افراد در سنین بالا به گونه یی است که برای دید بهتر نیازمند عینک های چند کانونه و یا دو عینک دوربین و نزدیک بین هستند.

شرکت استارتاپی Deep Optics به تازگی در پروژه یی، در حال کار بر روی عینکی است که به صورت خودکار تصاویر را بزرگ نمایی می کند.

این عینک، فاصله ی کانونی را با کمک واکنشی که میان جریان الکتریکی و کریستال مایع به وجود می آید، تنظیم می کند. کریستال مایع دارای مولکول هایی است که مانند هر دو حالت ماده یعنی مایع و جامد رفتار می کند.

تکنولوژی مورد نظر کمپانی عینک سازی در برخی دوربین های گوشی های هوشمند به کار رفته است، اما هنوز امکان استفاده از این تکنولوژی در لنزهای بزرگ تر وجود ندارد.

در عینکی که دارای قابلیت بزرگ نمایی خودکار می باشد، یک لنز کوچک 20 در 20 میلی متر و سیستم تشخیص فاصله نصب شده است. به کمک این دو امکان، عینک تنظیمات خود را براساس مسیر دید کاربر تغییر می دهد.

نمونه ی اولیه از این عینک تا دو سال آینده رونمایی می شود. به گفته ی مدیر Deep Optics، ممکن است این عینک در تکنولوژی واقعیت مجازی تاثیرگذار باشد.

عینک های واقعیت مجازی در حال حاضر تنها از یک فاصله اشیا را به نمایش در می آورند.

عینکی که Deep Optics در حال کار بر روی آن است، با تمرکز چشم کاربر بر روی یک تصویر، تنظیمات خود را تغییر می دهد. این عینک دارای حسگر های فروسرخ در فریم خود می باشد و می تواند پس از اندازه گیری فاصله ی بین مردمک و تصویر، اطلاعات تنظیمی را به واحد پردازش ارسال کند.

این عینک دارای قابلیت شارژ شدن می باشد و از سه لایه تشکیل شده است، لایه های این عینک شامل دو لایه لنز و یک لایه ی میانی کریستال مایع می باشد که دارای ماده ی رسانای شفافی به نام ایندیم تین اکسید است.

تغییر ولتاژ لایه ی کریستال مایع باعث تغییر جهت و پراکندگی آن و در نتیجه تغییر مسیر نور می شود، به این ترتیب ضریب شکست لنز نیز تغییر می کند. همه ی این اتفاقات تنها بین 100 تا 300 میلی ثانیه اتفاق می افتد. چشم انسان نیز به طور طبیعی، تصاویر را در 300 میلی ثانیه بزرگ نمایی می کند.

 

ترجمه: رها واعظی

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.