بخشعلی قنبری گفت: جوانان تصور می کنند که دینداری با حزن و اندوه توام است، در صورتی که همان اشکی که انسان در راز و نیاز می ریزد، تحول و شادی بخشی را در درون انسان می آفریند.

شاد زیستن از شیوه های سبک زندگی انسان مومن است

به گزارش قدس آنلاین به نقل از مهر، در نشست علمی، تخصصی «نهج البلاغه و سبک زندگی علوی» که شنبه ٢٩ خرداد ماه در نمایشگاه قرآن برگزار شد، بخشعلی قنبری، عضو هیات علمی دانشگاه، مولف و پژوهشگر حوزه های علوم دینی و نهج البلاغه، مولفه های سبک زندگی را در قالب حکمت ٢٢٨ نهج البلاغه مورد بررسی قرار داد و گفت: سبک زندگی یک نوع برنامه ریزی و شیوه به نسبت ثابت است که انسان برای خود در نظر می گیرد و حکمت ٢٢٨ نهج البلاغه مقوله هایی را راجع به آن مطرح می کند.

وی ادامه داد: حضرت علی(ع) در اولین جمله این حکمت می فرماید: کسی که برای دنیا غمگین باشد در واقع از قضا و قدر الهی ناخشنود است.

این استاد دانشگاه در ادامه به مقوله روزی در امور دنیوی که یکی از عناصر سبک زندگی است، پرداخت و گفت: روزی در نهج البلاغه دو نوع است؛ روزی طلبیده و نطلبیده. روزی ما مقدر شده و به لحاظ کمی تغییر نمی کند، بلکه ما فقط نوع و کیفیت آن را انتخاب می کنیم و طبق فرمایش امیر المومنین(ع) چون ما خودمان برگزیدیم و انتخاب کردیم حق محزون شدن نداریم و اگر محزون شویم گویی به قضای الهی معترض شده ایم.

وی خاطر نشان کرد: حضرت امیر(ع) با این بیان به یکی از موضوعات اصلی سبک زندگی که «شادی» است پرداخته اند و در فرمایش ایشان در رابطه با مقوله انسان با طبیعت در سبک زندگی، غم وجود ندارد و اگر هم باشد این حزن معنوی است و البته در ورای این حزن معنوی، شادی حسی و بهجت درونی به وجود می آید.

قنبری که سال ها در مباحث مرتبط با نهج البلاغه فعالیت داشته، در ادامه یادآورشد: سبک زندگی اسلامی یک فرآیند و همواره در جریان است. اگر بر ما مصیبتی وارد آمد اگر آن را فرآورده و راکد بدانیم افسرده می شویم، ولی اگر آن را جزو جریان و فرآیند زندگی بدانیم به این نتیجه می رسیم که شکایت بی معنا است. در نتیجه حزن و اندوه در زندگی ما جایگاهی نخواهد داشت.

بیست و چهارمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم با شعار «به سوی فهم قرآن» از ٢٤ خرداد ماه تا ٨ تیر ماه مصادف با ٧ تا ٢٢ ماه مبارک رمضان به مدت ١٦ روز در مصلی بزرگ حضرت امام خمینی(ره) از ساعت ١٨ الی ٢٣:٣٠ برگزار خواهد شد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.