کارشناسان از ارتباط حملات خونین ارتش نیجریه به شیعیان با شکست‌های پیاپی آل سعود در خاورمیانه سخن می‌گویند که این رژیم را بر آن داشت تا باب جدیدی را برای شکاف در صفوف امت اسلام و انتقال بازی نزاع مذهبی به قاره سیاه باز کند.

فتنه‌گری مذهبی آل سعود از شرق آسیا تا غرب آفریقا

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری تسنیم، نیروهای ارتش نیجریه طی روزهای 12 تا 14 دسامبر 2015 با حمله وحشیانه به منزل شیخ "ابراهیم الزکزاکی" ، رهبر جنبش اسلامی نیجریه و حسینیه بقیه‌الله در شهر "زاریا" در ایالت کادونا و چند حسینیه در این کشور ، ضمن زخمی کردن و بازداشت وی ، صدها مسلمان بیگناه از جمله همسر و فرزند وی را به شهادت رساندند.

شیعیان نیجریه به عنوان پرجمعیت‌ترین گروه شیعی در قاره آفریقا در معرض توطئه مشترک دولت این کشور،‌قدرت‌های غربی، صهیونیستی و وهابی قرار دارند.

مقامات نیجریه ادعا کرده بودند که علت محاصره منزل رهبر شیعیان این کشور تلاش نافرجام یکی از اعضای جنبش اسلامی برای ترور رئیس ستاد مشترک ارتش نیجریه بوده است، شایعه‌سازی و طرح ادعای توطئه ترور رئیس ستاد مشترک ارتش نیجریه در حالی بود که سال 2014 میلادی هم نیروهای مسلح نیجریه با حمله وحشیانه به مراسم روز جهانی قدس در این کشور، شماری از مردم از جمله پسران شیخ زکزاکی را به شهادت رسانده بودند.

مسلمانان آفریقا و  فتنه‌افکنی عربستان سعودی

شیخ ابراهیم زکزاکی رهبر جنبش اسلامی شیعیان نیجریه پیش از حمله نیروهای ارتش این کشور به منزلش در شهر زاریا در ایالت کادونا که به شهادت صدها شیعه بیگناه و بازداشت وی منجر شد، در گفت‌وگو با رادیو هوسا، اتهامات مقامات ابوجا علیه شیعیان نیجریه مبنی بر  تلاش برای ترور فرمانده ارتش را بی‌پایه و اساس توصیف و تاکید کرد حسینیه بقیه الله در معرض حمله غافلگیرکننده ارتش بدون هرگونه هشدار قبلی قرار گرفت.

حمله وحشیانه ارتش نیجریه به مراسم مذهبی شیعیان و به رگبار بستن آنها با تکیه بر اتهام ساختگی تلاش برای ترور فرمانده ارتش در حالی است که هیچ حمله‌ای به وی صورت نگرفت، این در حالی است که مقامات نیجریه، گروه تروریستی تکفیری بوکوحرام را به حال خود و آزاد رها کرده‌اند و به تماشای جنایات این گروه وبرهم زدن امنیت کشور و کشتار مسلمانان هستند، بدون این‌که  اقدامی علیه این گروه انجام دهند.

حسن العمری پژوهشگر و تحلیلگر عربستانی تصریح می‌کند کشتار بی‌رحمانه شیعیان به دست ارتش نیجریه و سکوت مقامات این کشور در برابر گروه تکفیری بوکوحرام از یک توطئه شوم خبر می‌دهد که مسلمانان قاره سیاه را با هدف شعله‌ور کردن آتش فتنه طایفه‌ای تکفیری هدف قرار داده است، بهترین دلیل درباره این توطئه این است که ارتش نیجریه سال 2014 هم در یک جنایت صهیونیستی‌پسند به راهپیمایی روز جهانی قدس در نیجریه که در همبستگی با مردم فلسطین برگزار شد،‌یورش برد، راهپیمایی روز قدس خشم رژیم اسرائیل و همپیمان سعودی‌اش را به دنبال داشت.

منابع نیجریه‌ای از سفرهای فشرده مقامات صهیونیستی، فرانسوی و سعودی از جمله ژنرال انور عشقی طراح و مهندس رابطه سعودی صهیونیستی به عنوان نماینده محمد بن سلمان جانشین محمدبن سلمان و مشاور ویژه وی در روابط خارجی به ابوجا پرده برداشته بودند.

برخی بر این باورند که حملات خونین ارتش نیجریه به شیعیان این کشور با شکست‌های پیاپی رژیم سعودی در خاورمیانه از عراق تا سوریه،‌لبنان و یمن مرتبط است که این رژیم را بر آن داشت تا باب جدید را برای شکاف در صفوف امت اسلام و انتقال بازی نزاع طایفه‌ای به قاره آفریقا بگشاید به ویژه با توجه به این‌که ملک سلمان روابط مستحکم و نزدیکی با محمد بخاری رئیس جمهوری نیجریه دارد که برخی وی را به داشتن افکار سلفی وهابی خطرناک متهم کرده‌ اند که مانع دخالت قوی و اقدام علیه بوکوکرام شده است.

کارشناسان مسائل جهان اسلام بر این باورند گروه تروریستی تکفیری بوکوحرام برای مقابله با جنبش اسلامی شیعیان به سبب افزایش سرعت گرایش به اسلام ناب محمدی و مکتب اهل بیت عصمت و طهارت(ع) ایجاد شده است.

به اعتقاد این کارشناسان، دلیل اصلی شکل‌گیری گروه تروریستی بوکوحرام در این برهه از زمان، فراگیر شدن مدل اسلام ناب محمدی و موفقیت انقلاب  اسلامی در قاره سیاه بوده، همانطور که وهابیت در تقابل با گسترش جریان بیداری اسلامی، گروه تروریستی تکفیری داعش را در منطقه خاورمیانه شکل داد.

وقتی مزدوران وهابی کودکان بیگناه را به آتش می‌کشند

گروه تروریستی بوکوحرام با داشتن عقاید سلفی وهابی تا کنون مرتکب جنایات فراوانی علیه مسلمانان و مسیحیان نیجریه شده است که در یکی از این جنایات هولناک، تکفیری‌ها فوریه گذشته، 86 کودک مسیحی را زنده زنده در آتش سوزاندند.

در ادامه جنایات وهابیت علیه بشریت، تروریست‌های گروه وهابی بوکوحرام بی‌رحمانه با سردادن شعار الله اکبر و در حالی که می‌خندیدند، 86 کودک مسیحی را زنده زنده آتش زدند.

جنایات تکفیری‌ها در نیجریه در سایه سستی و سهل‌انگاری ارتش نیجریه و با حمایت‌های مالی سعودی‌ها از خطرناک‌ترین گروه تکفیری قاره سیاه یعنی بوکوحرام همچنان ادامه دارد، بوکوحرام آموزه‌های فرقه وهابیت را اجرا می‌کند و شیوخ وهابی سعودی را مرجع اصلی فتاوایش قرار داده است.

 

شکل گیری و رشد قابل توجه شیعیان در نیجریه در کنار شکوفایی امیدها و آرزوهای حق طلبان و مستضعفان، موجب بروز و تشدید مخالفت مخالفان از جمله سازمان‌های صهیونیستی و وهابی علیه این جریان و رهبران آنها بوده است. بررسی دقیق این مخالفت ها از همکاری پنهان دو جریان سلفی و صهیونیستی در قالب حرکت‌های تروریستی علیه شیعیان حکایت دارد. این اقدامات عمدتاً با طراحی موساد و با مشارکت نیروهای امنیتی نیجریه عملیاتی شده است.

به عنوان نمونه می توان به طرح ترور ناکام شیخ زکزاکی رهبر مذهبی شیعیان در سال 2009 میلادی اشاره کرد. این نقشه قرار بود با انفجار بمب در محل اسکان شیخ زکزاکی در زاریا اجرا شود، اما خود زکزاکی در خطبه‏‌های نماز جمعه روز 11 سپتامبر این نقشه را افشا کرد.

افشای جزئیات این نقشه نشان ‏داد علاوه بر دخالت آمریکا و اسرائیل، این برنامه با پشتیبانی سعودی‏‌ها همراه بوده به این نحو که با پرداخت پول به برخی مبلغان، آن‏ها را در سراسر کشور پخش کرده تا علیه جنبش اسلامی صحبت کنند. ‌

نیروهای امنیتی نیجریه در اوایل سپتامبر 2015 در ابوجا پایتخت نیجریه گرد هم آمدند تا آخرین مذاکرات را برای عملی کردن این نقشه انجام دهند. قسمتی از این طرح، راه ‏اندازی موجی از اتهامات علیه زکزاکی و پیروانش بود که با حمایت مالی سعودی‏‌ها و اجرای علمای وهابی که شیعیان را «رافضی» می‏‌خوانند انجام شد. شدت این اقدامات در زاریا که بیشترین جمعیت راهپیمایان روز قدس را هر ساله در اختیار دارد بیشتر بود.

پلیس ایالت کادونا در گزارشی به دولت مرکزی اعتراف کرده بود که سفارت آمریکا خواستار یک اقدام قاطع علیه شیعیان نیجریه شده است. آویگدور لیبرمن وزیر خارجه رژیم صهیونیستی، چند روز قبل از اجرای این عملیات‏ها به نیجریه سفر کرد. این ملاقات در قالب انعقاد یک قرارداد همکاریِ کشاورزی و تکنولوژیکی بین دو طرف انجام شد؛ ولی حاوی یک پیمان محرمانه امنیتی نیز بود که بر اساس آن نه تنها پرسنل امنیتی نیجریه از سوی رژیم صهیونیستی آموزش داده می شوند، بلکه در درگیری‏های محلی رأساً دخالت می‌‏کنند.

فتنه‌گری مذهبی سعودی‌ها در هند

بر اساس اسناد ویکی‌لیکس ردپای سعودی‌ها در اقدامات خشونت‌آمیز در هند به چشم می‌خورد. بر اساس این اسناد، هندی‌ها از این مسئله ابراز نگرانی کرده‌اند که حمایت مالی حکومت سعودی از مدارس و سازمان‌های دینی هندی(در تلاش برای ترویج وهابیت در هند)، سبب تقویت افراط‌گرایی در جامعه مسلمانان هند می‌شود که جامعه‌ای صلح‌جو است.

بر اساس این اسناد، که مربوط به سال 2009 و همزمان با سفر رئیس جمهور هند به ریاض از سوی ریچارد آردمان سفیر هندی‌ها نوشته شده است، با اشاره به بدرفتاری سعودی‌ها با کارگران هندی از نگرانی‌ها درباره امکان افزایش افراط‌گرایی در هند سخن به میان آمده است که در نتیجه دلارهای نفتی سعودی تشدید می‌شود.

در این سند، بدرفتاری با کارگران هندی در عربستان به عنوان عامل نگرانی برای مقامات هندی و یک نقطه پیچیده در روابط هند و عربستان قلمداد شده بود. در این سند آمده است : دولت هند در مناسبت‌های متعدد خواستار امضای توافق‌نامه‌ دوجانبه برای حمایت از حقوق کارگران هندی در عربستان شده بود، ولی سعودی‌ها آن را نپذیرفتند.

 

این سند تاکید کرده بود هند همچنان با نگرانی مسئله حمایت مالی سعودی‌ها از مدارس و سازمان‌های دینی در هند را دنبال می‌کند چراکه این اقدام سبب افراط‌گرایی در هند و پاکستان شده است، اسلام هندی، اسلام تسامح است و ما نمی‌توانیم به نشر دیدگاه‌های افراطی پایبند باشیم، دولت هند از مشارکت‌های خیریه‌ منابع سعودی در جنوب آسیا نگران است.

ترویج افکار وهابی و افراط گرایی در جنوب شرق آسیا

اخیرا سایت آسیا تایمز در مقاله‌ای به قلم کریستین لین درباره افراط‌گرایی در جنوب شرق آسیا در نتیجه گسترش موج افکار وهابی در این منطقه هشدار داده بود. به گفته وی، رواج فکر وهابی علت ریشه‌ای تروریسم جهانی است.

در این مقاله تاکید شده بود که وهابیت، ثبات جنوب شرق آسیا را بر هم می‌زند. علت اصلی افراط‌گرایی در جنوب شرق آسیا، سرازیر شدن سیل پول‌های سعودی با هدف نشر وهابیت است.

کریستین لین هشدار داده بود دلارهایی که از سوی سعودی‌ها با هدف رواج وهابیت در منطقه جنوب شرق آسیا سرازیر می‌شود، سبب بروز افراط‌گرایی در جوانان این منطقه می‌شود.

«کارین کنایسل» استاد اتریشی طی سخنرانی خود در آکادمی دیپلماسی وین گفته بود ورود جنبش‌های اسلامی بنیادگرا به اندونزی از طریق فعالیت‌های گسترده موسسات سعودی فعال در زمینه رواج عقاید افراطی وهابی در جنوب شرق آسیا از چندین دهه پیش صورت گرفته است که از یک سو، موافقت ضمنی و سکوت آمریکا و از سوی دیگر از پول‌های هنگفتی که در اختیارشان بود، سوء استفاده کردند و متاسفانه وهابی‌های سعودی در نشر و رواج برداشت خود از اسلام در سنگال از طریق مدارس قرآنی جدید و طرح‌‌های توسعه‌ای که هزینه‌های مالی آن را برعهده دارند، مشارکت دارند(کاریل کنایسل نویسنده کتابی به زبان عربی با عنوان فرهنگ‌ها، ادیان و نزاع‌ها)

به گزارش تسنیم، در مقاله‌ای در مجله ریدرز دایجست شماره فوریه 2003 یعنی پس از حوادث 11 سپتامبر 2001 و یک ماه پیش از جنگ علیه عراق آمده بود: برای همه مشخص است که ائتلافی میان صاحبان مذهب وهابی و خانواده آل سعود از 200 سال پیش یعنی پس از نشست محمد بن عبدالوهاب شیخ افراطی و محمد بن آل سعود برقرار شد و بر اساس آن، ابن سعود وعده داد تا برای نشر و رواج عقاید محمد بن عبدالوهاب، جنگ افروزی را آغاز کند، دستاورد بن سعود، این بود که وی و خاندان پس از وی به عنوان حاکمان جزیره العرب به رسمیت شناخته شوند. پس از تاسیس پادشاهی عربستان سعودی در سال 1932 که پس از درگیری‌ها و جنگ‌هایی صورت گرفت، پادشاهی سعودی بر اساس مذهب وهابی شکل گرفت و پول‌هایی را در اختیار وهابی‌ها با دادن اختیار تام برای نشر و رواج مذهب(وهابیت) قرار داد که بقای در حکومت را برای خاندان حاکم با تایید وهابیون تسهیل کرد که همچنان این روند بر اساس توافق قدیمی ادامه دارد.

در ادامه این مطلب تصریح شده بود: حکومت سعودی با هدف خدمت به مذهب وهابی و نشر و رواج آن، اقدام به افتتاح مدارس قرآنی در خارج کرد و میلیون‌ها دلار نفتی برای این کار در پاکستان، آفریقا، آسیای میانه و آسیا اختصاص داد. در این مدارس،‌جوانان مسلمان فقط به فراگیری تعالیم دینی(آموزه‌های انحرافی و جعلی وهابیت) نپرداخته، بلکه آموزش‌های نظامی را هم فرا می‌گیرند. از سال‌هایی که عراق اشغال شد، ملاحظه کردیم که چگونه مرزهای عراق جولانگاه هزاران تروریست تکفیری جهادی سعودی شد که از عربستان به این کشور سرازیر شده و عراق و به ویژه بغداد را صحنه فعالیت‌های خونین خود قرار دادند، آنها هر روز سبب کشته شدن صدها انسان بیگناه در حمام‌های خون شدند و مشخص شد که بسیاری از هسته‌های تروریستی تکفیری وابسته به سازمان القاعده از فارغ‌التحصیلان این مدارس و مساجد و مراکز اسلامی است.

به گزارش تسنیم، در این گزارش آمده بود:« از 300 مسجد موجود در بلژیک، 30 مسجد تحت سلطه وهابی‌های موسوم به مجاهد است که با القاعده مرتبط هستند و از عربستان سعودی پول دریافت می‌کنند و تعیین کارکنان سازمان‌هایی که این پول‌ها را در خارج در مدارس و مساجد وابسته به خود هزینه می‌کنند، از سوی حکومت سعودی صورت می‌‌گیرد که بر تمام پول‌های اختصاص یافته به این سازمان‌ها نظارت دارد و بخشی از موسسه وهابیت است. پادشاهی سعودی از طریق این سازمان‌ها میلیاردها دلار پول نفت را برای تامین هزینه‌های مالی بیش از 1350 مسجد، 210 مرکز اسلامی و صدها مدرسه در اروپا، آمریکا، آسیا و آفریقا اختصاص می‌دهد که از طریق آنها مذهب وهابیت و دعوت به جهاد و جنگ مقدس و آموزش‌های نظامی علیه تمام کافران از طریق کتاب‌هایی که پادشاهی سعودی میلیون‌ها نسخه از آن را چاپ و به صورت رایگان در میان جوانان و کودکان توزیع می‌کند تا آنها را به ادامه این شیوه تحریک کند».

این مقاله آورده است : تحلیلگران غربی تاکید می‌کنند که معلمان افراطی فعال در این مراکز اسلامی همان کسانی هستند که در درگیری‌ها و نزاع‌های خونین از شمال آفریقا تا کشمیر مشارکت می‌کنند. نکته عجیب این است که غرب از این نقش دوگانه پادشاهی عربستان سعودی چشم‌پوشی می‌کند. با این حال، این واقعیت هیچ چیزی را تغییر نخواهد داد، چرا که ایالات متحده آمریکا همواره اعلام می‌‌کند که پادشاهی سعودی همپیمانش در جنگ با تروریسم باقی می‌ماند، زیرا می‌داند که چگونه پادشاهی سعودی هزاران داوطلب سعودی آموزش دیده را برای جنگ به افغانستان فرستاده بود. اسامه بن لادن در آن زمان با هدف کمک به جمع آوری پول و نیرو برای این جنگ مقدس(جنگ افغانستان) با سازمان اطلاعات سعودی همکاری می‌کرد.

 

این پژوهشگر آمریکایی که قبلا در وزارت دفاع آمریکا و شورای امنیت ملی فعالیت می‌کرده است، آورده بود آمریکا اگر در مسئله مبارزه با تروریسم جدی است، باید میان رابطه عربستان و وهابیت را قطع کند.

به گفته وی، «مدارس و مساجدی که با پول‌های سعودی‌ها فعالیت می‌کند، به عنوان کارخانه‌هایی برای جهادی‌هایی(تروریست‌های تکفیری) عمل می‌کند که منجر به شکل‌گیری انتحاری‌ها از آفریقا تا اروپا و آسیا شده است».

پروفسور برهما شیلانی در مرکز مطالعات سیاسی هند در مقاله‌ای با عنوان جنگ دروغین عربستان با تروریسم تاکید کرده بود عقیده وهابیت علت ریشه‌ای تروریسم جهانی است. وی بر ناکارامدی جنگ با تروریسم در صورت مهار نشدن وهابیت مهر تاکید زده بود.

کریستین لین پژوهشگر آمریکایی نیز نوشته بود وهابیت همچنان جهادی‌های جدید را آموزش می‌دهد و این مسئله منطقه شرق آسیا را در بر گرفته است.

«دنیس ایگناتیوس» دیپلمات بازنشسته مالزیایی(سفیر سابق در انگلیس، چین، آمریکا، شیلی، آرژانتین، کانادا، کلمبیا و معاون پیشین آمریکای وزارت خارجه مالزی) طی سخنانی درباره «سعودی کردن جنوب شرق آسیا» هشدار داده و وهابیت را تهدید بزرگ صلح و ثبات جهان  امروز قلمداد کرده بود.

به گفته وی، حکومت سعودی کادری از دانشگاهیان و علمای دینی آموزش دیده را تشکیل داده که به نفوذ فرهنگ تعصب، انزجار و خشونت در منطقه جنوب شرق آسیا همانند خاورمیانه منجر شده است. وی در این زمینه به پیوستن جوانان کشورهای اندونزی، مالزی، سنگاپور و فیلیپین به گروه‌های تروریستی در سوریه اشاره کرده بود.

 

کریستین لی پژوهشگر آمریکایی به حمایت دولت آمریکا از رژیم وهابی سعودی اشاره می‌کند و می‌گوید آمریکا در حالی مدعی تلاش‌های جهانی برای مبارزه با تروریسم است که چتر امنیتی و حمایتی برای حکومت وهابی سعودی ایجاد کرده است.

فرید العطاس، دانشیار جامعه‌شناسی دانشگاه ملی سنگاپور، از پژوهشگران به نام تاریخ تفکر اجتماعی اسلام دو سال پیش در گفت‌وگو با تسنیم تاکید کرده بود بر اثر فعالیت‌های وعاظ سلفی سعودی و افزایش تأثیر سلفی‌های تکفیری، هم‌اکنون با خطر سلفی‌شدن عالم اسلام مواجه هستیم

 تفاوت آنها با شرایط امروزه در وهابیت و دولت سعودی ریشه دارد. وقتی این دولت برپا شد، دو عامل تاریخی به این تفکر (وهابی) اجازه داد که به یک پدیده جهانی تبدیل شود. اگر این دو عامل رخ نمی‌داد، ایدئولوژی وهابی نیز همانند خوارج منقرض می‌گشت. اما آنچه رخ داد در وهله اول به دولت سعودیی وهابی به عنوان پشتوانه اصلی تفکر وهابیت، مربوط بود، این دولت در ابتدای کار خود مورد حمایت انگلیس بود، زیرا در آن زمان به عنوان بخشی از راهبرد مقابله با عثمانی به حساب می‌آمد. هم‌اکنون نیز تحت حمایت آمریکا قرار دارد.

به گفته وی، حمایت انگلیس و آمریکا از دولت سعودی و ثروت سرشار نفت  آن از انقراض تفکر وهابی جلوگیری کرد و آن را در عرصه جهان گسترش کرد.

وهابیت منشاء و منبع تروریسم در جهان

برخی مقامات دولتی و فعالان رسانه‌ای مصر با حمله شدید به وهابیت آل سعود تاکید کرده بودند که وهابیت منشاء و منبع تروریسم در جهان است.به عنوان مثال، حلمی النمنم" وزیر فرهنگ و "احمد السید النجار" رئیس شورای اداری روزنامه الاهرام، به وهابیت سعودی حمله کرده و وهابیت را مسئول تروریسم در مصر و جهان دانستند.

اخیرا در کنفرانسی با عنوان مشکل جمعیتی و راه‌های غیرسنتی از سوی شورای ملی حقوق بشر مصر درباره نقشه راه آینده مصر در حل بحران جمعیتی برگزار شد که طی آن مسئولان مصری، وهابیت را مسئول بحران اقتصادی مصر ناشی از ازدحام جمعیتی دانستند که به گفته آنها محصول سیر شدن مصری‌هایی است که با فکر وهابی به عربستان سفر کردند.

به گزارش تسنیم، الحمد السید النجار کارشناس اقتصادی و رئیس شورای اداری موسسه الاهرام در سخنانی در این کنفرانس گفته بود مصر در ابتدای دهه هفتاد با تکان شدید روبرو شد که دلیل اول آن باز شدن باب مهاجرت به کشورهای عربی بود تا مصری‌ها فرهنگ وهابیت را فرا گیرند، این عامل منجر به بازگشت مهاجران با افکاری شد که با فعالیت و کار زنان و افزایش زاد و ولد مخالفت کردند.

وی افزود آنچه به این روند کمک کرد، ایفای نقش انور سادات رئیس جمهور اسبق مصر در شکل‌گیری جریان‌های سلفی بود که به تحکیم این افکار(وهابیت) در جامعه مصر از طریق جمعیت‌هایی کمک کرد که  هیچ نظارتی بر آنها وجود نداشت و منجر به بازگشت عقربه‌های زمان به عقب شد و پس از آنکه مصر طی یک قرن از  کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس سبقت گرفته بود، بار دیگر از تمام افکار ارتجاعی الهام گرفت.

حلمی النمنم وزیر فرهنگ مصر هم در گفت‌‌وگو با شبکه ماهواره‌ای صدی البلد گفته بود منبع و منشاء تروریسم در جهان وهابیت است.

النمنم پیشتر نیز در انتقاد از فکر وهابی گفته بود وهابیت از آسمان بر ما نازل نشده است و وحی نیز آن را فرود نیاورده  است، بلکه وهابیت نتیجه و محصول عوامل و کنش‌های متعدد در جامعه ما است که در ابتدا از طریق مهاجران و تهاجم وارد شد، سپس سلفی‌های ما و کسانی که به ثروت نفتی خود می‌بالیدند، برای انتقال و صدور آن فعالیت کردند و در آن غرق شدند و تلاش کردند جامعه را رنگ و بوی وهابی ببخشند.

اعتراف همپیمان آل سعود به تروریست‌پروری ریاض

باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا اخیرا،‌پادشاهی عربستان سعودی متحد قدیمی کشورش را به رواج افراط‌گرایی و تروریسم در منطقه و جهان از طریق نشر مذهب ساختگی وهابیت متهم کرده بود و در این زمینه وضعیت جامعه اندونزی را مثال زد که پول‌های نفتی سعودی و دیگر رژیم‌های عربی حاشیه خلیج فارس به تغییر ماهیت اسلام میانه‌رو در این کشور منجر شده است. هنگامی که نخست وزیر استرالیا در کنفرانسی که در اندونزی برگزار می‌شد، از اوباما درباره علت این تغییر سئوال کرد، اوباما پاسخ داد : زیرا عربستان سعودی و دیگر کشورهای عربی همسایه‌اش پول و شمار زیادی مبلغ و خطیب به این کشور می‌فرستند.

نخست وزیر استرالیا خطاب به اوباما گفت مگر سعودی‌ها دوستان شما نیستند که رئیس جمهوری آمریکا پاسخ داد: مسئله پیچیده است.

به اعتراف اوباما، رژیم سعودی، به شکل گسترده‌ای به تامین مالی مدارس وهابی در سال 1990 پرداخت و دوره‌های برای آموزش دیدگاه‌های افراطی خود از اسلام و مورد نظر خاندان حاکم برگزار کرد.

اوباما همچنین در گفت‌وگو با مجله آتلانتیک به انتقاد شدید از اصول دینی خشک و متعصبانه آل سعود حاکم برعربستان و  تلاش آن برای صادر کردن عقاید و افکار انحرافی وهابی به کشورهای دیگر از جمله اندونزی پرداخته بود.

هیلاری کلینتون وزیر خارجه سابق آمریکا در اظهاراتی در سال 2009 تصریح کرده بود که سعودی‌ها بزرگترین منبع تامین مالی گروه‌های سنی تروریستی در جهان هستند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.