قدس آنلاین/ مهناز خجسته نیا: با اینکه هر کدام از آنان، با یک لهجه از گوشه و کنار کشور صحبت می‌کنند، اما وجه شباهت همه آن‌ها عرض ارادت از عمق وجود به ساحت ولی نعمتمان حضرت علی بن موسی الرضا(ع) است.

اجحاف شرکت مسکن‌سازان ثامن به طرح مسکن ثامن

قلبشان از همه مکافاتی که به سرشان آوار شده، بشدت ناخوش است، اما دلشان به همسایگی آقا خوش.

با اینکه می‌خواهند از بلاهایی که به سرشان آمده با ما گفت‌وگو کنند، اما دلشان راضی نمی‌شود، چون حالا جزو مجاوران آقا به حساب می‌آیند و می‌خواهند، خدای ناکرده از شکر این نعمت غافل نشوند، لذا فقط تلنگری به مشکلات می‌زنند.

همه 160 نفرشان مالکان پروژه «ریحانه» از طرح مسکن ثامن هستند که از سال 88 در پی انتشار آگهی‌های پخش شده از صدا و سیما و یا مندرج در رسانه‌های کثیرالانتشار اقدام به سرمایه‌گذاری در بافت پیرامون حرم مطهر رضوی کرده‌اند.

طرحی که بواسطه آن مالکان پروژه با پیش خرید یک آپارتمان جزو همسایگان آفتاب بشمار می‌آمدند.

به گفته آنان قرار بود، آپارتمان‌های 50 متری فاز اول با محاسبه 18 درصد سود علی‌الحساب، 28 ماهه تحویل داده شوند، اما گلایه و شکایت امروز آنان اصلاً از قیمت و تأخیر در تحویل نیست.

یکی از مالکان پروژه ریحانه که با لهجه شیرین اصفهانی صحبت می‌کند و به نسبت بقیه مالکان پیگیری‌های بیشتری برای رفع مشکلات بوجود آمده انجام داده، می‌گوید: طبق قرارداد شرکت مسکن‌سازان که در آن شهرداری منطقه ثامن مشهد نیز همه تعهدات را پذیرفته بود، سال 91 موعد تحویل این آپارتمان‌ها تعیین شده بود و به ازای دیرکرد سالیانه تا 22 درصد سود نیز پیش بینی شده بود.

قاضی عسگر که پوشه بزرگی از مدارک و مستندات پیگیری‌های اداری در دست دارد، می‌افزاید: لحظه اول امضای قرارداد می‌بایست، هر متقاضی پنج میلیون تومان در ازای پیش خرید حداقل پنج مترمربع از آپارتمان‌های این مجتمع واقع در بلوار امیرالمؤمنین(ع) شارستان رضوی واریز می‌کرد.

وی با بیان اینکه این روند واریز طوری ادامه پیدا کرد که هر یک از مالکان تا سال 92 حداقل 50 میلیون تومان واریز کرده بودند، اظهار می‌دارد: در این سال قیمت هر مترمربع از این آپارتمان‌ها طبق قیمت کارشناسی دو میلیون و 980 هزار تومان اعلام شد، بنابراین مجدداً اخذ وجه از مالکان شروع شد.

او که واریز هر یک میلیون پول را فقط به عشق زیارت بارگاه علی بن موسی الرضا(ع) امکانپذیر عنوان می‌کند، می‌گوید: یکی از مشکلات اصلی مالکان از اینجا شروع شد که آن زمان اعلام کردند 20 میلیون تومان وام بافت فرسوده با 24 درصد سود برای هر یک از این واحدها اخذ شده که موعد شروع اقساط فرا رسیده است.

یکی دیگر از مالکان پروژه ریحانه که عرب زبان و اهل اهواز است نیز به اینجا ماجرا که می‌رسد شروع به صحبت می‌کند و می‌گوید: اخذ این وام با درصد زیاد در حالی از سوی شرکت مسکن‌سازان از بانک اخذ شده که بدون اجازه و اطلاع مالکان اخذ شده بود.

وی که جزو مالکان شاکی اخذ این وام بود، می‌افزاید: اگر بموقع به ما اعلام می‌شد، ما هرگز زیربار پرداخت چنین سود بانکی نمی‌رفتیم.

به گفته وی لذا برای فرار از پرداخت سود هنگفت بانک، چاره‌ای جزو تسویه حساب وام با بانک نداشتیم.

وی با بیان اینکه هر یک از مالکان همان موقع با پرداخت 25 میلیون تومان نقد اقدام به تسویه وام 20 میلیون تومانی کردند، اظهار می‌دارد: در غیر این صورت می‌بایست، چیزی حدود 80 میلیون تومان در ازای اقساط ماهیانه پرداخت می‌کردیم.

یکی دیگر از مالکان پروژه ریحانه که شیرازی است، می‌گوید: مشکل مالکانی که زیر بار سود وام رفتند نیز کمتر از آنان نیست.

به گفته وی این دسته از مالکان نیز ضرر زیادی بابت این وام پرداخت کرده‌اند که قصه‌ای طولانی و تمام ناشدنی دارد.

وی در شرح ماجرای وام‌های جنجالی بافت فرسوده این پروژه می‌گوید: از تاریخ 15 دی ماه سال 93 موعد بازپرداخت اقساط این وام شروع شد، اما تا 30 شهریور ماه 94 مالکان به دنبال یک امضا از هیأت مدیره برای دریافت دفترچه اقساط بودند.

او که از همان سال تاکنون پیگیر مشکلات پیش آمده برای این وام است و هنوز به نتیجه نرسیده است، می‌گوید: پاسکاری چندین ماهه هیأت مدیره باعث شد تا بیش از 6 میلیون تومان جریمه دیرکرد اقساط به این وام تعلق بگیرد، در حالی که مالکان هیچ تقصیری در قبال این جریمه نداشتند و اصلاً دفترچه اقساط صادر نشده است.

وی با بیان اینکه روزی 28 هزار تومان جریمه به این وام تعلق می‌گرفت، اما هیأت مدیره شرکت مسکن سازان هیچ پاسخی به تلاش مالکان برای پیگیری این موضوع نمی‌داد، اظهار می‌دارد: این در حالی است که سود و جریمه این وام شرعاً و عرفاً نباید به عهده مالکان می‌افتاد.

وی با ارایه اسناد مکاتبه شده از سوی مالکان با نمایندگان مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی و اعضای شورای اسلامی شهر مشهد برای پیگیری موضوع جریمه دیرکرد اقساط این وام می‌گوید: حتی شکایاتی نیز از سوی مالکان به مراجع قضایی برای این جریمه صورت گرفته که هنوز منجر به نتیجه نشده است.

یکی دیگر از مالکان نیز که از پزشکان تهرانی است، از مشکلات ساختمانی پروژه ریحانه سخن به میان می‌آورد و می‌گوید: امسال که شرکت مسکن سازان اقدام به تحویل آپارتمان‌های این پروژه کرده، در هنگام تحویل کلید از مالکان امضا گرفته که پارکینگ و انباری در صورت بودن تحویل می‌شود و در صورت خودداری از امضا، آپارتمان به آن‌ها تحویل نمی‌شود.

وی با بیان اینکه آپارتمان‌های تحویل شده باید دارای پارکینگ اختصاصی و همچنین انباری با حفظ مساوات و ثبت در سند تحویل می‌شد، می‌افزاید: این حق مالکان بوده، چون براساس پارکینگ و انباری توسط کارشناس قیمت‌گذاری شده است.

وی با انتقاد از عملکرد شهرداری منطقه ثامن در واگذاری این آپارتمان‌ها با پارکینگ مشاع و نبود انباری به اندازه تمام واحدهای مجتمع اظهار می‌دارد: آیا شهرداری اطلاع نداشته که انباری به اندازه همه واحدها نیست و در طول این هفت سال تأخیر نمی‌توانسته، انباری‌ها را تکمیل کند؟

به گفته وی متأسفانه در تمام مراحل شهردار منطقه ثامن، مقصر را شرکت مسکن‌سازان اعلام می‌کرده، در حالی که مدیر عامل این شرکت خود شهردار منطقه ثامن است.

او که انتخاب یک نفر به عنوان شهردار و مدیر عامل شرکتی را که شهرداری باید ناظر عملکرد آن باشد، اقدامی خلاف قانون عنوان می‌کند، می‌افزاید: این در حالی است که در تمام تعهدات شرکت مسکن سازان به تضمین شهرداری ثامن است.

وی مشکلات تأسیسات آپارتمان‌های تحویل شده را از دیگر مشکلات برمی شمارد و اظهار می‌دارد: کولرهای آبی همه واحدها براساس مهندسی نبوده و جوابگوی ساختمان نیست و باید اصلاح آن صورت بگیرد که در این چند سال ( چهار سال تأخیر تحویل بعد از تکمیل کامل) هیچ اقدامی انجام نشده است.

به گفته وی انطباق نداشتن کولر با دهنه کانال کشی‌های انجام شده، تداخل سیستم لوله کشی آب شرب واحدها با پکیچ، استاندارد نبودن آسانسورها طبق نظریه مشاوران پروژه و به کارگیری امکانات و وسایل جانبی آن بدون گارانتی و یا اتمام گارانتی علاوه برایجاد مشکلات جدی برای مالکان باعث تحمیل هزینه‌های زیادی شده است.

گفتنی است، پاسخ به انتقادهای مطرح شده از سوی مالکان توسط شهرداری منطقه ثامن و شرکت مسکن‌سازان یکی از ضروریات تکمیل این گزارش بود که متأسفانه به رغم چند روز معطلی گزارشگر ما به نتیجه نرسید، اما باز هم این آمادگی از سوی روزنامه قدس برای برگزاری نشست و یا ارسال توضیحات وجود دارد تا با درج آن به یکسری از دغدغه‌های جدی پاسخ داده شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • هادی ۲۱:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۸
    0 0
    خدانگذرد کسانی که بیس از ۱۷ سال پروژه رشد سهرداری ثامن رابه اتمام نرسانده وهنوزمادرحسرت تحویل یک آپارتمان ۵۰متری هستیم وبنظراین آرزوراباید به گورببریم وبه وراث ماداده شود