گروه «سیاست» قدس آنلاین/ طیبه مروت: دکتر فریدون عباسی با اشاره به موضع‌گیری رئیس مجلس نسبت به بیانیه بان کی مون علیه آزمایش موشکی بالستیک که آن را خلاف روح برجام عنوان کرده بود، گفت: تهدید غرب توسط دکتر علی لاریجانی کار درستی است. زیرا رفتار غرب در همین جهتی که این روزها شاهد آن هستیم قابل پیش‌بینی بود.

مجلس مسیر سوء استفاده سیاسی از پرونده هسته‌ای را مسدود کند

به گزارش «قدس»، رئیس سابق سازمان انرژی اتمی در ادامه با اشاره به دلایل منتقدین برجام، افزود: منتقدین برجام می دانستند که غرب به تعهدات خود پایبند نیست و به آن عمل نخواهد کرد.

وی با تأکید بر اینکه در صورت عدم اجرای برجام از سوی غرب ما باید برنامه‌های هسته‌ای را مانند قبل از سر بگیریم، اضافه کرد: ضمن اینکه تهدید غرب توسط مجلس بسیار مهم و قابل تقدیر است اما من به مجلس پیشنهاد می‌کنم که راهبردی برای این مسأله اتخاذ و موضع کشور را در موضوع هسته‌ای مشخص کند.

عضو شورای مرکزی انجمن هسته‌ای ایران تصریح کرد: مجلس می‌تواند با تصویب مصوبه‌ای درباره راهبرد هسته‌ای کشور، طرحی را پیاده کند که سلیقه دولت‌ها در آن دخالت ننماید. وی تأکید کرد: چنین مصوبه‌ای مانع سوء‌استفاده سیاسی از مسأله هسته‌ای در ایام انتخابات خواهد شد.

عباسی افزود: اکنون زمان مناسبی است که مشخص شود کشور به چه اندازه از برق هسته‌ای نیاز دارد و همچنین، میزان کاربرد پرتوها در زندگی مردم مشخص شود. بر اساس تعیین حد نیازهاست که می‌توان برنامه‌ریزی کرد چه نوع رآکتوری لازم داریم و چقدر سوخت هسته‌ای مورد نیاز است تا بر این مبنا مشخص شود که چقدر به غنی‌سازی نیازداریم.

این استاد دانشگاه تأکید کرد: در این صورت برای همیشه باب سوء‌استفاده‌های سیاسی از پرونده هسته‌ای در مسایل راهبردی کشور بسته خواهد شد.

رئیس سابق سازمان انرژی اتمی با اشاره به شروط 9 گانه مقام معظم رهبری برای پذیرش برجام، گفت: آن چند شرطی که رهبر معظم انقلاب به مصوبات شورای عالی امنیت ملی و مصوبه مجلس اضافه کردند، به دولت اجازه اجرای برجام را داد.

وی افزود: سازمان انرژی اتمی باید خود را با توجه به شروط رهبری معظم آماده می‌کرد تا پس از گذشت زمان مقرر در اجرای برجام بتواند به همه زیرساخت‌ها برای دستیابی به مواد و تجهیزات هسته‌ای دست پیدا کند.

دکتر فریدون عباسی با تأکید بر اینکه این درخواست‌ها محقق نشده است، تصریح کرد: در مورد مسایل هسته‌ای، جریان خاصی در کشور این موضوع را به سمت تعطیلی برنامه‌های هسته‌ای هدایت کرد. آنچه از تعدیل نیرو، کمبود بودجه، کم‌توجهی و عدم ایجاد انسجام مدیریت در کشور برای انجام پروژه‌های راهبردی از جمله صنعت هسته‌ای رخ داده، نقیصه‌ای است که این صنعت مهم و راهبردی را تهدید می‌کند و مجلس می‌تواند با یک مصوبه محکم راه را برای اجرای آن مصوبه در دولت فراهم کند.

این دانشمند هسته‌ای درباره بازتاب تهدید غرب توسط رئیس مجلس ایران درباره راه‌اندازی کارخانه غنی‌سازی هسته‌ای، اظهار داشت: غربی‌ها این موضع‌گیری را جدی می‌گیرند زیرا آقای لاریجانی به عنوان رئیس پارلمان و قوه مقننه از جایگاه مهمی برخوردار است و می‌تواند مجلس را در تصویب یک قانون مهم در کشور با خود همراه کند.

وی افزود: اگر غرب می‌خواهد عاقلانه رفتار کند، باید مراقب افرادی که در مجامع مختلف اظهار نظر می‌کنند، باشد.

دکتر عباسی با بیان اینکه غرب از قدرت تأثیر می‌پذیرد، تصریح کرد: اگر مقامات ایران در مجامع جهانی از موضع قدرت سخن بگوید و پشتوانه مردمی را با خود همراه کنند، در عرصه بین‌المللی می‌توانیم دیپلماسی فعال‌تر و پرثمرتری داشته باشیم.

اما اگر مانند رفتار دولت از موضع ضعف در مجامع جهانی حاضر شویم، دستاوردی نخواهیم داشت. سخنان دکتر لاریجانی طلیعه‌ای برای آغاز دوباره حرکت‌های سیاسی از موضع اقتدار است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.