۱۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۳:۳۵
کد خبر: 407652

از دوران کودکی به مسجد می‌رفت و در کلاس‌های قرآنی مسجد شرکت می‌‌‌کرد تا اینکه در ۱۴ سالگی حفظ قرآن را آغاز می‌کند. پس از حفظ ۵۰ آیه هدیه‌ای می‌گیرد که بهترین مشوق او برای حفظ کل قرآن می‌شود.

تربیت حافظ قرآن از نوجوانی

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری فارس، «محمود بابائی توسکی» یکی از حافظان کل قرآن کریم استان همدان است که امسال در یازدهمین دوره طرح ارزیابی و اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن کریم موفق به کسب حدنصاب نمره در مرحله سوم این آزمون‌ها شد و با توجه به داشتن شرایط حضور در مرحله نهایی آزمون‌های اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن کریم خود را برای شرکت در آخرین آزمون این طرح آماده می‌کند.

وی 31 ساله و معلم است که از دوران کودکی با تشویق خانواده بدون امکانات تخصصی به فعالیت‌های قرآنی و حفظ کلام وحی علاقه‌مند می‌شود و در این عرصه گام برمی‌دارد.

این حافظ ممتاز قرآن کریم از 14 سالگی حفظ قرآن را آغاز می‌کند و در دوران دانشجویی موفق به حفظ کل آیات الهی می‌شود. وی انس با قرآن را یکی از مهم‌ترین دلایل حفظ قرآن کریم می‌داند و می‌گوید: امیدوارم روزی برسد که همه مردم با قرآن مأنوس شوند و با توجه به دستورات الهی فعالیت کنند.

 

 

در ادامه مشروح گفت‌وگوی فارس با «محمود بابائی توسکی» تقدیم مخاطبان می‌شود.

حضور در مسجد از دوران کودکی/ شنیدن صوت قرآن مرا منقلب می‌کرد

آقای بابائی اولین بار که در کلاس‌های قرآنی شرکت کردید، به یاد دارید؟

یکی از عوامل مهم فعالیتم در امور قرآنی به ویژه حفظ کلام وحی تقید خانواده به مقدسات و امور قرآنی بود. من از دوران کودکی به نماز جماعت و حضور در مسجد علاقه خاصی داشتم به همین دلیل هم دوستان قرآنی و مذهبی بسیاری پیدا کرده بودم. در همان دوران کودکی وقتی صوت تلاوت قرآن از رادیو یا تلویزیون پخش می‌شد مجذوب شده و حسی خاص در وجودم ایجاد می‌شد.

حدود 12 سال داشتم که حضور در مساجد به عنوان یکی از برنامه‌های اصلی زندگی‌ام شد و با استاد جلسه قرآنی که در مسجد محله‌مان برگزار می‌شد، آشنا شدم و پس از کسب مهارت‌های ابتدایی در قرائت در جلسه حفظ قرآن شرکت کردم.

چه شد که به حفظ قرآن علاقه‌مند شدید؟

زمانی که در جلسات قرآن مسجد شرکت می‌کردم چون مشکلی در روخوانی و روان‌خوانی قران نداشتم و به راحتی آیات قرآن را حفظ می‌کردم به پیشنهاد یکی از دوستان به کلاس حفظ رفتم. در آن زمان 14 ساله بودم و به حفظ قران علاقه بسیاری داشتم اما هیچ برنامه‌ای برای حفظ کل قرآن کریم نداشتم.

 

 

در چه مدتی موفق به حفظ کل قرآن شدید؟

در آن زمان که کلاس حفظ می‌رفتم 50 آیه از قرآن کریم را حفظ کردم اما متأسفانه جلسه دیگر برگزار نشد و هر کسی خودش فعالیت و حفظ قرآن را پیگیری می‌کرد. من هم به دلیل علاقه زیاد به حفظ آهسته و به مرور آیات دیگر را حفظ کردم تا اینکه پس از مدتی کوتاه موفق به حفظ 5 جزء از قرآن کریم شدم.

اگر بخواهیم از ابتدای زمان حفظ قرآن حساب کنیم از 14 سالگی حفظ قرآن را شروع کردم و در دوران دانشگاه کل آیات الهی را حفظ کردم. طولانی شدن زمان حفظ هم به دلیل عدم پیوستگی زمان حفظ و فشردگی آن بود به طوری که من در هر زمانی که فرصت می‌شد قرآن را حفظ می‌کردم و پشت سر هم مرور و حفظ نمی‌کردم.

برای حفظ تخصصی قرآن استادی نداشتم/ انگیزه‌ای برای حفظ کل کلام وحی

بدون وجود استاد و حضور در کلاس حفظ قرآن سخت نبود؟

حضور در کلاس به طور حتم تأثیرگذاری بیشتری در سرعت روند حفظ قرآن کریم دارد چرا که در کلاس استاد با نکات مختلف و شیوه‌های صحیح افراد را تشویق به حفظ می‌کند و هم‌کلاسی‌ها هم برای رعایت بیشتر سعی می‌کنند بهتر محفوظات خود را ارائه دهند.

من بدون حضور در کلاس و جلسه با تشویق خانواده و علاقه خود به حفظ قرآن مسیر حفظ کلام وحی را طی کردم. وقتی که موفق به حفظ 5 جزء از قرآن کریم شدم روز به روز علاقه‌ام به حفظ کل بیشتر می‌شد و همواره به خودم می‌گفتم که باید کل آیات الهی را حفظ کنم.

نخستین جایزه حفظ قرآن

با چه شیوه‌ای کل قرآن را حفظ کردید؟

تکرار و تمرین یکی از نکات مهم و اساسی در حفظ قرآن کریم است. من در هفته 6 روز را به حفظ و یک روز را به مرور و تمرین اختصاص می‌دادم. در دوره‌ای که حفظ را تا جاهای خوبی پیش برده بودم زمانی را برای تثبیت و مرور و روزانه می‌گذاشتم به طوری که حداقل روزانه 10 صفحه قرآن می‌خواندم و آیات را در ذهنم مرور می‌کردم.

برای حفظ قرآن هم به دلیل نبود استاد از تلاوت‌های اساتید قرآن همچون پرهیزکار، منشاوی و خلیل الحصری استفاده می‌کردم.

 

 

اولین جایزه‌ای که برای حفظ قرآن گرفتید، به یا د دارید؟

بله همان زمان که کلاس قرآن مسجد را می‌رفتم در 1ایان دوره که 50 آیه از قرآن کریم را حفظ کردیم آزمونی گرفتند که موفق به کسب رتبه نخست شدم و همان‌جا استاد جلسه قرآنی جیبی به من هدیه داد. این قرآن آنقدر برایم ارزشمند است که هنوز هم آن را به یادگار دارم. داشتن این قرآن مرا تشویق کرد که حفظ را ادامه دهم و به سمت حفظ کل آیات الهی پیش روم.

برگزاری کلاس حفظ از نوجوانی

خودتان کلاس حفظ هم دارید؟

از زمانی که خودم حفظ را به صورت جدی پیگیری کردم کلاس حفظ هم داشتم چرا که معتقدم شرکت در کلاس‌های حفظ موجب می‌شود افراد بهتر و در زمانی محدودتر حافظ کل قرآن شوند. البته متأسفانه در ملایر مسئولان به فعالیت‌های قرآنی و حفظ کم‌توجه هستند و به فعالان این عرصه بها نمی‌دهند به همین دلیل امور قرآنی در این شهرستان با روندی خوب پیش نمی‌رود.

چه هدف و انگیزه‌ای از حفظ کل قرآن داشتید؟

حفظ کل قرآن برایم توفیق بود که با اراده الهی رقم خورد. ابتدا انگیزه‌ای برای حفظ نداشتم اما پس از مدتی برای کسب رضای الهی و فهم کلام خدا حفظ قرآن را ادامه دادم.

عید قربان حفظ کل قرآن را به اتمام رساندم

از خاطرات دوران حفظ برایمان بگویید.

دوران حفظ خیلی جالب و شیرین بود. البته سختی‌هایی هم به همراه داشت چون من در کنار حفظ، تحصیل هم می‌کردم و گاهی نیز کلاس داشتم. یکی از خاطرات خوب که همواره در ذهنم ماندگار می‌ماند این است که من در روز عید قربان آخرین سوره یعنی سوره مبارکه «مرسلات» را حفظ کردم و حافظ کل قرآن شدم.

منابع آخرین مرحله آزمون اعطای مدرک به حافظان تخصصی نیست

از شرکت در آزمون‌های ارزیابی و اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن بگویید. امسال اولین بار بود که شرکت کردید؟

نه من در چهارمین دوره طرح ارزیابی و اعطای مدرک تخصصی به حافظان یعنی سال 1388 نیز شرکت کردم و در آن دوره مرحله سوم را نیز به خوبی طی و حد نصاب نمره را کسب کردم اما به دلیل اینکه 10 سابقه تدریس نداشتم، نتوانستم در مرحله چهارم شرکت کنم. در آن سال 5 نفر موفق به کسب حدنصاب نمره شدند که من هم یکی از آن افراد بودم.

پس از آن در این آزمون‌ها شرکت نکردم تا اینکه سال گذشته با توجه به اینکه شرایط شرکت در مرحله نهایی هم کسب کرده بودم، در دهمین دوره این آزمون‌ها شرکت کردم و به مرحله چهارم راه یافتم.

نظرتان راجع به این آزمون‌ها چیست؟

سال گذشته که برای حضور در این آزمون‌ها منابع را می‌خواندم حس کردم که برای کسب مدرک درجه یک حفظ قران باید منابع سنگین‌تری در نظر گرفته شود. به نظر من تفسیر نمونه تفسیری تخصصی از قرآن کریم نیست به همین دلیل از مسئولان تقاضا دارم برای پربارکردن این آزمون‌ها و مدرک درجه 1 حفظ قرآن کریم از منابع قوی‌تری استفاده کنند.

تأکید مقام معظم رهبری به حفظ برای ایجاد انس با آیات الهی است

برای کسب مدرک درجه 1 حفظ و عنوان استادی چقدر تلاش می‌کنید؟

من تمام تلاش خود را می‌کنم اما با توجه به اینکه منبع امتحانی تخصصی نیست انگیزه‌ام برای خواندن کم شده است.در هر صورت امیدوارم با توکل به خداوند از این آزمون موفق و سربلند بیرون بیایم.

در انتها اگر صحبتی دارید، استفاده می‌کنیم.

انس با قرآن اهمیت بسیاری دارند به همین دلیل هم مقام معظم رهبری به حفظ و تلاوت تأکید دارند چرا که وقتی بخواهیم قرآن را حفظ کنیم ابتدا باید با روخوانی و روان‌خوانی آشنا باشیم و با تکرار و تمرین بسیار آیات الهی را حفظ کنیم که این امر به مرور زمان موجب انس افراد با کلام الهی می‌شود. امیدوارم روزی برسد که همه مردم با قرآن مأنوس شوند و با توجه به دستورات الهی فعالیت کنند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.