یکی از رهبران جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) اعلام کرد که دستگاه‌های امنیتی وابسته به تشکیلات خودگردان، تعدادی از اعضای این جنبش را در رابطه با انتخابات شهرداریها بازداشت کردند.

تشدید بازداشت اعضای حماس توسط تشکیلات خودگردان!

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری تسنیم، «فازع صوافطه» از رهبران جنبش حماس در کرانه باختری گفت که نیروهای امنیتی فلسطین 6 عضو این جنبش را که به اجرای فعالیت اجتماعی در شهر طوباس معروف هستند، بازداشت کرده و ده ها نفر دیگر را برای بازجویی احضار کردند.

وی افزود که این بازداشت ها و احضار غیر قابل توجیه افراد تنها به خاطر انتخابات شهرداری هاست که قرار است اکتبر آینده برگزار شود.

این رهبر حماس اظهار داشت که دستگاه امنیتی رام الله می خواهد این پیام را به حماس بدهد تا آن را از مشارکت در انتخابات منصرف کند.

از سوی دیگر «عدنان الضمیری» سخنگوی دستگاه های امنیتی فلسطین مدعی شد که بازداشت ها تنها منحصر به اعضای حماس نیست بلکه تعدادی از افراد بازداشت شده منتسب به جنبش فتح هستند که همگی به دلیل تخلفاتی اعم از برهم زدن نظم عمومی، در اختیار داشتن اسلحه غیر قانونی و ایجاد هرج و مرج و غیره بازداشت شده اند.

محکومیت تلاش های تشکیلات خودگردان برای به شکست کشاندن انتخابات شهرداری ها

گروه های مقاومت فلسطین تداوم تلاش های تشکیلات خودگردان فلسطین در حمله به اعضا و رهبران جنبش مقاومت اسلامی "حماس" در کرانه باختری را محکوم کردند و آنرا نقض آشکار مرامنامه انتخاباتی امضا شده توسط جنبش فتح و دیگر گروه های فلسطینی به منظور احترام گذاشتن به انتخابات و توقف بازداشت ها توصیف کردند.

رهبران گروه های فلسطینی تاکید کردند که این اقدامات تشکیلات خودگردان نوعی بی توجهی به مرامنامه انتخاباتی و تلاش عمدی برای به شکست کشاندن انتخابات شهرداری ها در کرانه باختری به خاطر ترس از نتایج آن است.

به نقل از مرکز اطلاع رسانی فلسطین، عبد الرحمن زیدان از نمایندگان فراکسیون پارلمانی "تغییر و اصلاح وابسته به جنبش حماس در این باره تصریح کرد که برخی طرف ها در داخل تشکیلات خودگردان فلسطین سعی در مانع تراشی بر سر راه برگزاری انتخابات شهرداری ها و ایجاد رعب و وحشت در میان شرکت کنندگان از طریق حمله به نامزدهای انتخاباتی و تداوم بازداشت های سیاسی در کرانه باختری را دارند.

وی افزود در حالی که تمامی گروه های دیگر آزادانه فعالیت های انتخابات خود را آغاز کرده اند، اما جنبش حماس نمی تواند لیست های انتخاباتی خود را به صورت آشکار ارائه دهد و تنها در همین روزهای اخیر چندین حادثه حمله به نامزدهای انتخاباتی این جنبش ثبت شده است که از جمله آنها می توان به بازداشت "نادر صوافطه" از طوباس، تیراندازی به سمت منزل و خودروی نامزد انتخابات شهرداری ها در نابلس و احضار چندین نفر دیگر برای بازجویی اشاره کرد.

زاهر ششتری از رهبران جبهه خلق برای آزادی فلسطین هم با عبد الرحمن زیدان در این زمینه اتفاق نظر داشت که تشکیلات خودگردان فلسطین با تداوم بازداشت های سیاسی در میان اعضا و رهبران سیاسی و دانشجویان سعی در به شکست کشاندن انتخابات شهرداری ها را دارد.

ششتری خاطر نشان کرد که سرویس های امنیتی تشکیلات خودگردان فلسطین کنترل اوضاع در کرانه باختری را در دست دارند و به نظر می رسد که مراجع سیاسی قدرت اعمال سلطه و نظر خود را ندارد و سرویس های امنیتی هم قصد به شکست کشاندن انتخابات حتی در آخرین لحظه را دارند.

ششتری تاکید کرد که مرامنامه انتخاباتی امضا شده میان گروه های فلسطینی برای تضمین سلامت انتخابات، صرفا یک سری کلمات برای تحریف افکار عمومی بود و رفتار تشکیلات خودگردان نشان می دهد که هیچ تمایلی برای پایبندی به اجماع ملی درباره رعایت مرامنامه انتخاباتی ندارد.

خضر عدنان رهبر آزاده جنبش جهاد اسلامی فلسطین هم نسبت به احتمال اعمال فشار سرویس های امنیتی علیه نامزدهای انتخاباتی و شرکت کنندگان در انتخابات در کرانه باختری هشدار داد و خواستار فراهم شدن فضای لازم برای برگزاری انتخابات به دور از هر گونه اعمال فشار و احضار برای بازجویی و نیز تیراندازی به سمت نامزدهای انتخاباتی شد.

از سوی دیگر، خلیل عساف نایب رئیس جمعیت شخصیت های ملی خاطر نشان کرد که سرویس های امنیتی تشکیلات خودگردان مخالف برگزاری انتخابات شهرداری ها هستند و سعی در بر هم زدن اوضاع را دارند. عساف تاکید کرد که «تشکیلات خودگردان به شدت از نتایج انتخابات در کرانه باختری می ترسد و نگران مجازات مردمی به خاطر رفتار خود در مرحله گذشته است.»

وی افزود عباس فکر می کرد که جنبش حماس با برگزاری انتخابات شهرداری ها مخالفت خواهد کرد، اما اعلام آمادگی حماس برای شرکت در این انتخابات در کنار عدم آمادگی خود جنبش فتح در کرانه باختری و ناکامی آن در متقاعد کردن نامزدهای انتخاباتی برای تشکیل لیست های این جنبش در برخی مناطق، رئیس تشکیلات خودگردان را شوکه کرد.

عساف با تاکید بر اینکه جنبش فتح از سرویس های امنیتی برای تضمین پیروزی خود در انتخابات شهرداری ها استفاده خواهد کرد، تصریح کرد که تشکیلات خودگردان سعی دارد به بهانه های امنیتی اقدام به بازداشت سیاسی برخی افراد کند که این اقدام مغایر قانون است.

قرار است انتخابات شهرداری های فلسطین در تاریخ 8 اکتبر آینده برگزار شود و اکثر گروه های فلسطینی و در راس آنها جنبش حماس آمادگی خود برای مشارکت در این انتخابات را اعلام کرده اند، اما حال تشکیلات خودگردان و جنبش فتح با مانع تراشی بر سر راه آن، بحث تعویق زمان برگزاری انتخابات را مطرح کرده اند که این مساله با مخالفت گروه های فلسطینی مواجه شده است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.