قدس آنلاین-تبریز: رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان‌شرقی عدالت‌محوری و دانش‌بنیانی را از رویکردهای اساسی اقتصاد مقاومتی عنوان کرد و گفت: هر اقتصادی که دانش‌بنیان نباشد محکوم به شکست است.

اقتصادی که دانش بنیان نباشد محکوم به شکست است

به گزارش قدس آنلاین از تبریز، داود بهبودی صبح امروز در دوره آموزشی اقتصاد مقاومتی ویژه شهرداران آذربایجان‌شرقی اظهار داشت: اقتصاد مقاومتی اقتصادی است که در برابر شوک و محدودیت‌ها مقاومت کرده و آسیب نمی‌بیند و به وضعیت تعادلی بازگشته و به فعالیت مجدد ادامه می‌دهد.

وی افزود: ما می‌خواهیم اقتصاد را درون‌زا کنیم تا به منابع درون شهر اتکا کند و برون‌گرا باشد و به صادرات محصولات و تبادل سرمایه و تکنولوژی بپردازد.

بهبودی عدالت بنیانی و دانش‌بنیانی را از دیگر رویکردهای اساسی اقتصاد مقاومتی عنوان کرد و گفت: هر اقتصادی دانش‌بنیان نباشد محکوم به شکست است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی باید مردمی باشد یعنی مردم توانمندی، اثربخشی و خدمات بهینه شهرداران و مسؤولان را درک کنند و رشد و توسعه پایدار شهر را شاهد باشند؛ خاطرنشان کرد: ویژگی‌هایی که برای اقتصاد مقاومتی برشمردم در تمام اقتصادهای پویا و پیشرفته وجود دارد و موضوع تازه‌ای نیست.

وی اضافه کرد: ما از لحاظ بازدارندگی دفاعی وضعیت مطلوبی داریم و در امنیت داخلی چالشی نداریم، از لحاظ سیاست بین‌الملل نیز نقش تعیین‌کننده داریم به طوری که 6 ابرقدرت جهان چاره‌ای ندارند جز اینکه در برابر ایران بنشینند، در تولید علم نیز وزن قابل قبولی داریم.

بهبودی افزود: اما در اقتصاد ضعف‌های زیادی داریم، بیکاری و فقر زیاد است، میزان صادرات ما مطلوب نیست و شاخص بهره‌وری ما پایین است و رفاه مردم در شان کشوری به نام ایران نیست و به همین دلایل مقام معظم رهبری برای اجرای اقتصاد مقاومتی تاکید دارند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان‌شرقی متذکر شد: ما در 12 سال گذشته نسبت به برنامه سند چشم‌انداز عقب افتادیم که شاید مقصر نباشیم اما جبران این عقب افتادگی به عهده ماست و در این راستا باید منابع جدیدی کشف کنیم و از تکیه به منابع محدود دولتی پرهیز کنیم که با این منابع توسعه اتفاق نمی‌افتد.

وی ادامه داد: ما 100 سال سابقه برنامه‌ریزی متعارف داریم و تقریبا 40 سال آن برنامه‌ریزی به شکل کالبدی بوده که با این شیوه توسعه رخ  نداده، بعد از آن حدود 30 سال است دنیا به سمت برنامه‌ریزی مشارکتی ذینفعان و ذی‌نفوذان در انتخاب هدف و مسیر روی آورده که ما نیز چاره‌ای نداریم جز اینکه به این سمت حرکت کنیم اما فضای بعدی؛ برنامه‌ریزی شبکه‌ای است که فاز جدیدی از برنامه‌ریزی به شمار می‌رود که جهان مدرن به تدریج به این سمت پیش می‌رود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.