قدس آنلاین/ فاطمه معتمدی: استاندار خراسان رضوی تصریح کرد: هیچ مشکلی برای تأمین آب شرب مشهد از سد دوستی وجود ندارد.

از انتقال آب دریای عمان تا اقدام برای مهار آب

علیرضا رشیدیان در گفت‌وگوی اختصاصی با قدس اظهار داشت: موضوع نگرانی بابت اینکه آب شرب از محل سد دوستی تهدید می‌شود و یا حالت اینکه بحرانی وجود دارد، مطرح نیست.
وی به اقدامات انجام شده برای تأمین آب شرب مشهد اشاره کرد و گفت: با ایجاد و آبگیری سدهایی در اطراف مشهد ازجمله سد ارداک می‌توان گفت در این خصوص وضعیت خوبی حاکم است.
استاندار با اشاره به موضوع بحران آب که نه تنها در استان، ایران و حتی کشورهای منطقه بحث فراگیری است، افزود: از روزهای ابتدای مسؤولیت در خراسان رضوی ستاد علمی ونیز دبیرخانه بحران آب با هدف بررسی مسایل مبتلا به استان تشکیل دادیم.
وی تصریح کرد: در حوزه آب و حوزه محیط زیست قراردادهایی بین دانشگاه فردوسی با سازمان‌های مرتبط با این دو موضوع بسته شد.

 اقدام‌ها برای مهار بحران آب
وی با اشاره به اینکه هدف از این اقدامات، جلب و جذب ایده صاحب نظران و صاحبان فکر واندیشه و اساتید دانشگاه‌های استان در موضوعات مبتلابه خراسان رضوی بود، گفت: استان با برداشت مازاد و سوء مدیریت در حوزه آب مواجه بود که این مسأله سبب شد، سالانه بیش از یک میلیارد و 200 میلیون مترمکعب از سفره‌های آب زیرزمینی اضافه برداشت شود که موضوع مهمی بود.
رشیدیان با اشاره به کارهای انجام شده و در دست اقدام برای مهار بحران آب در استان خاطر نشان کرد: در حوزه مدیریت رواناب‌ها نیاز به احداث سد بود که در این زمینه سه سد احداث و آبگیری شد.
وی گفت: علاوه بر بحث ضرورت صرفه جویی در مصرف، اصلاح روش‌های کشاورزی از کشت غرقابی، اصلاح الگوی کشت، بهره وری آب در صنایع، آموزش فرهنگ بهره‌وری و استفاده بهینه آب شرب، کشاورزی و صنعتی نیز در دستور کار قرار گرفت.
نماینده عالی دولت یازدهم در استان تصریح کرد: همچنین موضوع استفاده از ظرفیت پساب شهری نیز مورد توجه قرار گرفت و در این خصوص اقداماتی شروع شد.

 گران بودن انتقال آب از دریای عمان
استاندار خراسان رضوی تصریح کرد: برای برنامه بلند مدت استان نیز بحث انتقال آب از راه‌های دورمورد توجه قرار گرفت که در این زمینه مطالعات فاز صفر انتقال آب از دریای عمان در حال اتمام است. البته انتقال آب از دریای عمان نیازمند سرمایه سنگینی است که باید از طریق فاینانس تأمین شود.
وی افزود: بحث دیگر اینکه قیمت تمام شده این آب گران خواهد بود، لذا برای مصرف در حوزه صنایعی که دارای ارزش افزوده بالایی هستند، نظیر فولاد استفاده خواهد شد.

 آزادسازی حریم رودخانه کشف رود
وی گفت: 2 میلیارد تومان برای خرید و نصب تجهیزات الکترونیکی و شیرآلات مورد نیاز است که پس خرید و نصب می‌توان در زمان پیک شماری از چاه‌های آب در مشهد را خاموش کرد.
رشیدیان ادامه داد: نکته دیگر اینکه در زمان اوج پیک مصرف آب در مشهد، 600 هزارمترمکعب فاضلاب تولید می‌شود که تا قبل از این به کشف رود سرازیر می‌شد. این در حالی است که استفاده از این آب در کشاورزی به دلیل تصفیه نشدن، مشکلاتی را ایجاد می‌کرد. لذا در سال گذشته، اقدام بزرگی انجام شد و آن رفع تصرف بستر حریم رودخانه کشف رود بود که حدود هزار هکتار زمین آزاد سازی شد.

 برخورد با چاه‌های غیرمجاز
استاندار با اشاره به اقدامات انجام شده در راستای گسترش ظرفیت تصفیه خانه‌ها اظهار داشت: طی سال‌های اخیر، احداث دو تصفیه خانه بزرگ در دستور کار قرار گرفت که یکی از این دو همزمان با هفته دولت افتتاح می‌شود و دیگری نیز تا پایان سال جاری به اتمام می‌رسد.
وی ظرفیت فعلی تصفیه خانه‌های مشهد را 100 هزار مترمکعب اعلام کرد و گفت: با راه‌اندازی این دو تصفیه خانه این ظرفیت به 250 تا 600 میلیون متر مکعب خواهد رسید که جهش قابل توجهی است، هر چند تا سقف مورد نظر فاصله دارد.
استاندار خراسان رضوی با بیان اینکه فاضلاب نوعی سرمایه است، افزود: البته اگر از این سرمایه استفاده نشود، فاضلاب می‌شود، بیماری سالک و هزار مشکل دیگر.
رشیدیان با بیان اینکه آب تصفیه خانه‌ها در حوزه تأمین آب بخش کشاورزی، صنعت و فضای سبز قرار گیرد، گفت: بستن چاه‌های غیرمجاز نیز از دیگر اقداماتی است که از اواخر سال گذشته، برخورد با چاه‌های فاقد مجوز آغاز و شماری از آن‌ها نیز مسدود شد.
وی ادامه داد: البته ذکر این نکته نیز مهم است که کشت و زرع بسیاری از روستائیان به آب این چاه‌ها وابسته است. از این رو تلاش شد هم چاه‌های غیرمجاز بسته شود و هم اینکه ظرفیتی ایجاد شود تا از محل پساب یا چاه‌های مجاز از کشت و زرع کشاورزان یاد شده، حمایت شود.
وی افزود: ما موظف به بستن چاه‌های غیرمجاز هستیم و مصرف چاه‌های قانونی نیز باید قانونمند شود که در این راستا سال گذشته، کار نصب کنتور هوشمند بر روی چاه‌های کشاورزی انجام شد.
وی با تأکید بر ضرورت مدیریت متمرکز بر مصرف آب‌های زیرزمینی و اینکه باید به سمتی رفت تا مصرف آب در بخش کشاورزی حداقل 10 درصد کاهش یابد، گفت: استحصال آب در استان در حال حاضر حدود 8 میلیارد و 200 میلیون مترمکعب است.
رشیدیان با اشاره به مصرف 79 درصدی آب در بخش کشاورزی گفت:10 درصد صرفه جویی در این حوزه حداقل هایی است که باید انجام شود.

 کاهش سطح کشت و افزایش تولید
استاندار با بیان اینکه اکنون ظرفیت‌های جدیدی در این خصوص ایجاد شده است، گفت: سطح زیر کشت در 13 شهرستان استان نسبت به سال گذشته کم شده است، با این حال میزان تولیدات افزایش یافته است و این امر به دلیل استفاده از راهکارهایی مانند اصلاح الگوی کشت و استفاده از بذر اصلاح شده محقق شده است.
وی با اشاره به بذر اصلاح شده گوجه فرنگی یادآورشد: میزان برداشت گوجه فرنگی در بهترین شرایط 75 تن در هکتار در استان بوده است، اما استفاده از بذر اصلاح شده که کارهای تحقیقاتی بر روی انجام شده، اکنون میزان برداشت را به 150 تن در هر هکتار افزایش داده که رکورد خوبی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.