شاید این شبها، ملک سلمان و پسرش، هردو با هم، خواب اجلاس سران ایران، روسیه، سوریه و ترکیه را می‌بینند که امیر قطر هم درخواست مشارکت در آن را دارد!!

تحولات منطقه و کابوس حاکمان سعودی از انزوای منطقه‌ای

به گزارش قدس آنلاین به نقل از تسنیم، مجتبی امانی رئیس دفتر سابق حافظ منافع ایران در مصر در یادداشتی به تحولات اخیر منطقه پرداخته است که در آن با اتحاد شکل گرفته بین ترکیه، روسیه و ایران، عربستان به سمت انزوای هر چه بیشتر در حرکت است.
ظاهراً گردونه تحولات منطقه غرب آسیا نمی‌خواهد به میل حاکمان عربستان بچرخد. پرداختن به شکستهای عربستان در یمن و وضع میدانی در سوریه فرصت دیگری می‌طلبد، اما آنچه در زیر می‌آید، فقط معطوف به تغییراتی در روابط سیاسی چند کشور منطقه است:

همین سه ماه پیش بود که شاهد بودیم عربستان تلاش زیادی کرد تا بین ترکیه و مصر آشتی برقرار شود تا به زعم آنان جبهه ضد ایرانی و ضد سوری در منطقه وارد مرحله جدیدی شود. به تصور عربستان، تقویت ارتباط بین ترکیه و مصر موجب تقویت همکاری بیشتر محور ترکیه، مصر، عربستان، آمریکا و قطر علیه نظام سوریه خواهد شد، اما حمایت عجولانه ژنرال سیسی از کودتای نافرجام ترکیه، هر فرصتی را از این میان برداشت.

عربستان تصور می‌کرد تیره شدن روابط ترکیه و روسیه فرصت خوبی را برای تقویت جبهه ضد سوریه بوجود آورده است. نقشه عربستان برای ایجاد فاصله بیشتر بین روسیه و ترکیه به جایی نرسید و اردوغان در اولین سفر خارجی خود بعد از کودتا، به روسیه رفت تا عذرخواهی کتبی قبلی را از هدف قرار دادن جنگنده روسیه، با اقدامی عملی نیز قرین سازد.

از سوی دیگر فضای بعد از کودتا و اتهام زنی صریح و چندباره رئیس جمهور و دیگر مقامات ترکیه علیه آمریکا نیز نشان داد که محور "عربی آمریکایی ترکی" که عربستان می‌خواهد هرچه بیشتر علیه سوریه قدرتمند شود، به علت اختلاف ترکیه و آمریکا دارای چالش جدی شده است.

همچنین سفر روز جمعه آقای ظریف به ترکیه نیز می‌تواند ناکامی دیگری برای عربستان باشد. ترکیه‌ای که روابطش در بعد از کودتای ناکام با ایران بهتر شده باشد، یک شکست منطقه‌ای برای سیاستهای عربستان است.

سفیر ترکیه در روسیه نیز همزمان با سفر اردوغان به مسکو گفته است که ترکیه با بقای بشار اسد مخالفتی ندارد، اما سخنگوی اردوغان نیز همزمان با ماندن بشار بر حکومت مخالفت کرده است. با این اظهارات باید درباره سیاست واقعی ترکیه نسبت به آینده حکومت در سوریه در بعد از کودتای نافرجام تردید کرد، اما این موضوع قطعی است که ترکیه در حال نشان دادن انعطاف و شاید آماده معامله است.

این یعنی شکست دیگری برای عربستان که باید منتظر باشد کشورهای دیگری نیز برای کنار گذاشتن شرطی مانند لزوم کناره گیری بشار اسد از قدرت که ایران از مخالفین جدی آن بوده و هست، آماده شده باشند.

عربستان که از چند ماه پیش، در اقدامی جنون آمیز و به مدد دلارهای نفتی خود قصد داشت، به اصطلاح موج قطع رابطه سیاسی با ایران را راه بیاندازد، عملاً جز چند کشور کم اهمیت به آن پاسخ نگفتند، اما اکنون شاهد برهم خوردن محاسبات عربستان بوده و همکاری جدیدی در منطقه درحال شکل گیری است.

شاید این شبها، ملک سلمان و پسرش، هردو با هم، خواب اجلاس سران ایران، روسیه، سوریه و ترکیه را می‌بینند که امیر قطر هم درخواست مشارکت در آن را دارد!!

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.