این که بگویید اهالی اومسئونگ، بان کی مون را دوست دارند، مثل این است که بگویید کره ای ها، کیمچی دوست دارند. خب، این جمله به لحاظ تکنیکی درست است اما آن طور که باید بیانگر احساس قدرتمند مردم شهرستان اومسئونگ نیست.

 آیا بان کی مون رئیس جمهور کره جنوبی می شود؟

به گزارش قدس آنلاین به نقل از سایت سئول تهران ،اگر شما با قطار خود را به این شهر در حومه جنوبی سئول برسانید، یک بنر بسیار بزرگ با این مضمون به شما خوشامد می گوید: "اومسئونگ زادگاه بان کی مون دبیر کل سازمان ملل متحد است."

اما اگر با خودرو وارد شهر شوید، با دو گزینه روبرو می شوید. به راست بپیچید و مجسمه کله حبابی بان کی مون را ببینید که کیف سازمان ملل را هم در دست گرفته، سپس وارد خیابان "بان کی مون" شوید و از میدان "بان کی مون" رد شوید تا به مرکز شهر برسید؛ جایی که یک بیلبورد بزرگ عکس بان کی مون را به تصویر کشیده و یک بنر هم از افتتاحیه مراسمی با عنوان "جام بان کی مون" خبر می دهد.

گزینه دیگر این است که مستقیم به مسیر ادامه دهید تا به مکان تولد بان کی مون برسید؛ جایی که یک نسخه المثنی از نخستین خانه بان کی مون ساخته اند. بالای یکی از درهای این خانه نوشته شده: "اتاقی که بان کی مون در آن متولد شده است."

و موزه ای هم هست که داستان زندگی بان کی مون را روایت می کند: "او مایه غرور و مباهات کره جنوبی است و دارد فصلی جدید را برای صلح جهانی می نویسد." از اینجا می توانید جزوه ای را بردارید و به خانه ببرید که حاوی 19 جمله و گفته معروف از بان کی مون است. مثلا جمله شماره 14 می گوید: "تواضع و فروتنی، نشانه خِرَدمندی است."

بله، اینجا کره جنوبی است. در واقع، هر کسی که از موزه ها و بناهای یادبود کره شمالی دیدن کرده و دیده باشد که چگونه در تمامی این اماکن از کیم ایل سونگ – موسس کشور- تجلیل شده، ممکن است تصور کند در منطقه غیر نظامی (مرز غیر نظامی بین دو کشور) یکی از خیابانها را اشتباه پیچیده و دوباره وارد کره شمالی شده است.

اما این شهر کوچک، چیز زیادی ندارد که بخواهد عرضه کند. بنابراین قابل درک است که اهالی شهر خواسته اند این حقیقت را به همگان اعلام کنند: برجسته ترین چهره کره جنوبی در صحنه جهانی اینجا متولد شده است.

این تب بان کی مونی در شهر، ممکن است به زودی دستاوردهای بسیار بزرگتری هم برای اومسئونگ داشته باشد؛ اخیرا شایع شده که این دیپلمات آرام قصد دارد کاندیدای ریاست جمهوری در کره جنوبی شود.

دوره دبیر کلی بان کی مون در سازمان ملل تا آخر ماه دسامبر به پایان می رسد و انتخابات ریاست جمهوری کره جنوبی نیز یک سال بعد برگزار خواهد شد. صحنه سیاست داخلی کره جنوبی در حال حاضر نابسامان است و نمی توان فرد مشخصی را به عنوان جانشین پارک گئون-هی رئیس جمهور کنونی در نظر گرفت.


تندیس بان کی مون در ورودی شهر اومسئونگ، کره جنوبی، خوشامدگوی توریست هاست.
عکس: آنا فایفیلد، واشنگتن پست
 

به گزارش سایت سئول تهران ،بان کی مون، رئیس جمهور پارک گئون-هی را در هر نشست چند جانبه ای که هر دو حضور دارند، ملاقات می کند. به طور مشخص باید به دیداری اشاره کرد که اوایل امسال در نیویورک صورت گرفت. بعضی روزنامه نگارها و ستون نویس های مطبوعاتی در کره جنوبی چنین گمانه زنی کردند که آن دو در این دیدار، درباره ریاست جمهوری بان کی مون بحث کرده اند.

بان کی مون 72 ساله، در جریان سفر 6 روزه خود به کره جنوبی در ماه می به این گمانه زنی قوت بخشید. او در یک کنفرانس گفت که به زودی تصمیم می گیرد پس از پایان دوره اش در سازمان ملل چه کار کند: "وقتی در اول ژانویه سال بعد به اینجا باز گردم، یک شهروند کره جنوبی خواهم بود. آن موقع تصمیم خواهم گرفت به عنوان یک شهروند کره جنوبی چه کار باید بکنم."

تحلیل گران سیاسی در سئول می گویند اگر بان کی مون بخواهد کاندیدای ریاست جمهوری شود، می شود با یک احتمال قریب به یقین او را برنده انتخابات دانست، زیرا اعتبار و شهرت او در کره جنوبی بسیار بالاست.

آشنایان نزدیک بان کی مون می گویند او تصمیم خود را نه به واسطه جاه طلبی شخصی، بلکه بر اساس حس التزام و وظیفه اتخاذ خواهد کرد.

کیم سوک، که تا سال 2013 به عنوان نماینده کره جنوبی در سازمان ملل خدمت کرده و کماکان دوستی نزدیکی با بان کی مون دارد، می گوید: "او دارد با جدیت به نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری کره جنوبی فکر می کند. او نسبت به مردم و کشور کره جنوبی عمیقا احساس مسئولیت و وظیفه می کند. بسیاری از او می خواهند تا برای کشورش کاری بکند."

اما بان کی مون سیاستمدار نیست و کسی او را به عنوان یک شخصیت بشاش نمی شناسد. او در دوران دبیر کلی سازمان ملل چندان با اعتراض و مخالفت دیگران روبرو نبوده و تصمیمات و اقداماتش نیز چندان آتشین و جنجالی نبوده اند.

اما اینجا در زادگاهش اومسئونگ، او یک قهرمان است.

یانگ مانگ-هی، معاون مدیر ایستگاه قطار شهر اومسئونگ می گوید: "او شگفت انگیز است. زمانی وزیر خارجه بود و بعد، رفت تا در سازمان ملل کارهای بزرگتری انجام دهد. مردم، اینجا در اومسئونگ بسیار به او می بالند."

وو چون-جا، مدیر موزه شهر اومسئونگ هم می گوید از زمان سخنرانی بان کی مون در ماه می، تعداد گردشگرانی که برای بازدید از مجتمع موزه و خانه پدری او به اینجا می آیند، دو برابر شده و در آخر هفته ها، به روزی 500 نفر رسیده است.

بازدیدکنندگان روی صندلی ای که بان کی مون در جریان آخرین سفرش به شهر روی آن نشسته بود، می نشینند و عکس می اندازند؛ مطالبی درباره امتحان قرائت انگلیسی بان کی مون و همچنین مهارت وی در دو ماراتن می خوانند، و در نهایت می توانند روی دیواری که پر از پیام های محبت آمیز خطاب به بان کی مون است، پیامی بنویسند: "دوستت دارم، بان کی مون."

وو چون-جا می گوید: "خیلی از مردم می گویند که خواستار نامزدی او در انتخابات هستند. اینجا در اومسئونگ چیز زیادی نیست که برای توریست ها دیدنی باشد. اما به گمان من خیلی ها فقط به این خاطر به شهر می آیند که ببینند زادگاه رئیس جمهور دنیا چه جایی است."

لی پیل-یونگ شهردار اومسئونگ می گوید: "مجتمع موزه برای آن ساخته شد که جوان ها از زندگی و شخصیت بان کی مون الهام بگیرند. ما می خواهیم بچه ها رویاهای بزرگ داشته باشند."

لی درباره ماهیت تجلیل از یک شخصیت می گوید آنچه اینجا در جریان است، کاملا با شرایط در کره شمالی تفاوت دارد: "وقتی ما این مجتمع را ساختیم، هیچ صحبتی از احتمال ریاست جمهوری بان کی مون نبود. اینجا هیچ انگیزه سیاسی در کار نبوده است."

یکی از مشاوران بان کی مون می گوید دبیر کل سازمان ملل از این همه تجلیل و ستایش احساس راحتی ندارد اما نمی تواند چیزی هم بگوید زیرا مجتمع موزه، بر اساس تصمیم دولت محلی ساخته شده است.

آنا فایفیلد- واشنگتن پست

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.