قدس آنلاین – سبزوار : معاون بهداشتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: برای تحقق سلامت کامل در کشور باید فرهنگ "خودمراقبتی" نهادینه شود.

مالیات یکی از راه های مبارزه با دخانیات و مصرف سیگار است

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین از سبزوار علی اکبر سیاری که در نشست کارگروه سلامت شهرستان سبزوار سخن میگفت با بیان اینکه تنها 10 درصد از سلامت مردم در ارتباط با فعالیتهای این وزارتخانه در حوزه پیشگیری بیماریها و آسیبهای اجتماعی است افزود : دولت تدبیر و امید در اجرای طرح تحول نظام سلامت به خوبی عمل کرد و رضایت مردم را در این بخش فراهم نمود.

وی با اشاره به اینکه با اجرای طرح تحول نظام سلامت، عدالت درمانی در کشور فراهم و مردم در حوزه سلامت از رفاه اجتماعی، روحی و روانی بهره مند شده اند تصریح کرد : طی 10 سال گذشته میزان پرداختی مردم در بخش سلامت و درمان به 70 درصد رسیده بود این در حالیست که با اجرای این توسط دولت ظرف سه سال اخیر میزان پرداختی مردم بطور چشمگیری کاهش یافته است.

معاون وزیر بهداشت همچنین با تاکید بر آسیبهای اجتماعی یاد آور شد : مصرف سیگار و الکل دو عامل غیرواگیردار و پرخطر سلامت بشمار میروند اما قوانین برای کنترل مصرف سیگار با مقاومت لابیهای قدرت و تولیدکنندگان آن مواجه می شود.

وی  ادامه داد : 55 درصد عوامل حفظ سلامت اجتماعی، 15 درصد عوامل رفتاری، 10 درصد بین بخشی و 10 درصد نیز متوجه خود مردم است.

این مسئول بهداشتی کشور اظهار داشت : فقر، طلاق، حاشیه نشینی ، اعتیاد و آسیبهای اجتماعی که امروزه نسبت به 16 سال گذشته گسترش چشمگیری داشته است ،  قطعا موجب کاهش آموزش و آگاهی بخشی در بین مردم در این راستا شده است .

معاون وزیر بهداشت بالاترین فساد اقتصادی در کشور را  مربوط به دخانیات عنوان کرد و در عین حال یاد آور شد :  این مهم  چهار برابر سایر مفاسد اقتصادی دارای سود و رانت می باشد چرا که سیگار از طریق مبادی مختلف قاچاق می شود و با این وجود قیمت آن در پایین ترین حد  و دسترسی به آن با سهولت امکان پذیر است.

سیاری مالیات را یکی از راههای مبارزه با دخانیات و مصرف سیگار دانست و خاطر نشان کرد :  متاسفانه برخی از تولیدکنندگان سیگار در این زمینه مقاومت زیادی از خود به نمایش می گذارند .

وی ادامه داد:  متاسفانه سالانه ده ها دستگاه تریلی حامل این ماده افیونی ( سیگار ) از طرق مختلف به کشور قاچاق می شود و  وزارت بهداشت نیز با هماهنگی دستگاه قضایی و نیروی انتظامی در پی کنترل آن می باشند .

وی سمهای کشاورزی را از دیگر علل بیماری غیرواگیر بر شمرد و گفت : میزان سم در زمینهای زراعی مشخص نیست زیرا کشاورزان بدون برنامه منظم از آنها استفاده می کنند که این امر باعث ماندگاری سم در محصولات و افزایش بیماریها می شود. /   انتهای پیام

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.