«آنگلیکا شاپ» نماینده صلیب سرخ جهانی در دیدار رئیس مرکز بین‌المللی گفت‌وگوی ادیان سازمان فرهنگ با تاکید بر مسئولیت دولت‌ها در حفظ و رعایت حقوق انسان‌ها، گفت: صلیب سرخ جهانی باید از آموزه‌های والای اسلام بهره‌مند شود.

صلیب سرخ باید از آموزه‌های والای اسلام بهره‌مند شود

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری فارس، آنگلیکا شاپ، نماینده صلیب سرخ جهانی در برنامه اسلام و حقوق بشر دوستانه و هیأت همراه با هماهنگی دبیرخانه حقوق بشر دوستانه جمیعت هلال احمر ایران ضمن حضور در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با حجت‌الاسلام محمدمهدی تسخیری، رئیس مرکز بین‌المللی گفت‌وگوی ادیان این سازمان، دیدار و گفت‌وگو کردند.

شاپ طی سخنانی، ضمن تشریح اقدامات برنامه صلیب سرخ جهانی برای حمایت از قربانیان در جریان درگیری‌ها و خصومت‌های حاصل از فعالیت گروه‌های تروریستی در منطقه غرب آسیا چون عراق، سوریه، یمن و افغانستان به ترویج حقوق بشر دوستانه و یادآوری مسئولیت دولت‌ها در حفظ و رعایت حقوق انسان‌ها، اشاره کرد.

نماینده صلیب سرخ جهانی با ذکر وجود آموزه‌های والا در اسلام پیرامون حقوق انسان‌ها، آشنایی و بهره‌مندی صلیب سرخ از این آموزه‌ها را بسیار مهم تلقی کرد و خواستار افزایش تعامل با علمای اسلام و اندیشمندان مسلمان از مذاهب مختلف برای دفاع و حمایت از قربانیان جنگ‌ها و درگیری‌ها شد.

وی در سخنان خود، با اشاره به ارتباط طولانی‌مدت کمیته برنامه‌ریزی اسلام و حقوق بشر دوستانه صلیب سرخ با علمای اهل تسنن در کشورهای دیگر، بر لزوم افزایش این گونه ارتباطات سازنده با علمای شیعه توصیه و در مجموع بر نقش مهم علما و رهبران دینی در ادیان مختلف برای حفظ و حمایت از حقوق جوامع و ملت‌ها در قالب قواعد و حقوق بشردوستانه، تأکید کرد.
گفت‌وگوی بین ادیان سرمایه‌‌ای ارزشمند است
تسخیری در سخنان آغازین خود، به سیاست انسان دوستانه ایران در طول سال‌های پس از انقلاب اشاره کرد و گفت: این سیاست برخاسته از فرهنگ و آموزه‌های اصیل اسلامی است.
رئیس مرکز بین‌المللی گفت‌وگوی ادیان سازمان فرهنگ با اشاره به ظلم و تعدی گروه‌های تروریستی و نیز، قدرت‌های بزرگ و ایادی آن علیه ملت ایران، تأکید کرد و گفت: علیرغم همه این ظلم‌ها و جنایات، هیچگاه دولت و ملت ایران از دایره اصول و قواعد حقوق بشری خارج نشد و بر رعایت حقوق بشردوستانه تأکید داشته و دارد.
وی ادامه داد: متأسفانه این قواعد خوب حقوق بشردوستانه بعضاً با دخالت قدرت‌های بزرگ خوب اجرا نمی‌شود و ملت‌ها شاهد تبعیضات ناروا در بحث حقوق بشر هستند که باعث دلسردی و تردید آنها نسبت به سازمان‌های بین‌المللی می‌شود.
تسخیری، سازمان صلیب سرخ جهانی را صاحب دستاوردهای ارزشمندی در دفاع از حقوق قربانیان در جنگ‌ها دانست و خواستار اهتمام بیشتر این سازمان در شناخت درست اسلام و تعامل با علما و اندیشمندان راستین اسلامی از مذاهب مختلف شد.
وی همچنین، ضمن توجه به آلام شدید روحی و جسمی بشر به ویژه در سال‌های اخیر که ماحصل توطئه قدرت‌های بزرگ و گروه‌های افراطی و منحرف از اصول و آموزه‌های راستین ادیان الهی خاصه اسلام است، بر نقش مهم صلیب سرخ در کاهش آلام بشری فارغ از دین و رنگ و جغرافیا تأکید کرد.
تسخیری با اشاره به نقش گفت‌وگو بین رهبران دینی در افزایش شناخت و انس و الفت و همزیستی مسالمت‌آمیز ابنای بشر، به تشریح سیاست‌ها و برنامه‌های مرکز گفت‌وگوی ادیان مبنی بر گسترش گفت‌وگوهای دینی با رهبران ادیان مختلف ابراهیمی و غیر ابراهیمی پرداخت.
وی در ادامه، آمادگی مرکز را برای همکاری با کمیته برنامه ریزی اسلام و حقوق بشردوستانه صلیب سرخ اعلام کرد و ترویج گفت‌وگوی بین ادیان را در راستای دفاع از حقوق قربانیان جنگ‌ها یک سرمایه‌گذاری ارزشمند دانست، چراکه می‌تواند چنانچه عادلانه و صادقانه تبلیغ و اجرا شود در کاهش درگیری‌ها و جنگ‌ها هم مؤثر باشد.
رئیس مرکز بین‌المللی گفت‌وگوی ادیان سازمان فرهنگ افزود: ماهیت دین، مبتنی بر اعتدال و حب و دوستی و زندگی مسالمت‌آمیز است و انسان‌ها فطرتاً خداجو و خواهان صلح و زندگی مسالمت‌آمیز هستند.
وی یادآور شد: امروز، عده‌ای گمراه و دست نشانده برخی قدرت‌ها به نام دین علیه مردم از ادیان مختلف ظلم و جنایت می‌کنند و تلاش دارند چهره رحمانی دین الهی را مخدوش کنند؛ بنابراین همکاری مشترک رهبران ادیان مختلف با یکدیگر و نیز، تعامل صلیب سرخ جهانی با علماء از ادیان مختلف می‌تواند در جلوگیری از این ظلم‌ها راهگشا و مؤثر باشد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.