مدیر مرکز فرهنگی خادم‌الشریعه مشهد گفت: نباید از باخت هنرهای خانگی در مقابل کالاهای چینی برای ورود به سبد سوغاتِ زائران مشهدالرضا(ع) ساده بگذریم.

صنایع دستی و هنرهای خانگی این ظرفیتی برای سوغات زائران علی‌بن موسی الرضا(ع)

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری مشهد، محمد علی حسن زاده در مراسم جشن سالروز ازدواج حضرت علی ع و حضرت زهرا( س) و تجلیل از هنرآموزان برتر طرح کارآفرینی «خادم الشریعه» گفت: مشهد در زمینه سوغات مناسب و مخصوص به خود ضعف دارد و صنایع دستی و هنرهای خانگی این ظرفیت را دارند؛ به عنوان سوغات زائران علی‌ابن موسی الرضا(ع) خریداری شوند.
وی با بیان این که طرح کارآفرینی «خادم‌الشریعه» با رویکرد صنایع دستی از فروردین امسال در این مرکز فرهنگی کلید خورده است؛ گفت: این طرح با هدف آموزش و ترویج 14 رشته از صنایع دستی با رویکرد مدیریت زنجیره تأمین، آغاز به کار کرد تا آموزش با تولید همراه شود.
وی ایجاد اشتغال پایدار را هدف اصلی این طرح کارآفرینی دانست و ابراز کرد: این هنرهای بی‌بدیل قطعا با کمی توجه و حمایت این فرصت را خواهند یافت که به سبد سوغات زائر راه یابند.
حسن زاده افزود: شبکه سازی، تأمین، تولید و فروش صنایع دستی از دیگر اهداف در این طرح است تا گروه‌ها به صورت مجموعه و در کنار هم به شرکت تعاونی تبدیل شده و توانمندتر شوند و هنرجویان تولیداتشان را مناسب بازار گسترش دهند.
مدیر مرکز کارآفرینی خادم الشریعه خاطرنشان کرد: در طرح کارآفرینی پنج گرایش دوخت‌های سنتی، سراج دوزی نوین، لباس اقوام ایرانی، عروسک های سنتی و پاپیه ماشه در دستور کار قرار گرفت که تاکنون دوخت‌های سنتی اجرایی شده و 125 نفر آموزش دیده‌اند.
وی با اشاره به برگزاری سه دوره آموزشی دوخت‌های سنتی در این مرکز، اظهار کرد: در هر دوره 10 جلسه آموزشی و 4 جلسه مشاوره رایگان برای توانمندی هنرجویان با بهره‌گیری از مشاره های استاد برجسته صنایع دستی جناب آقایی برگزار شد و 10 نفر از هنرجویان به عنوان مربی تربیت شدند.
حسن زاده در ادامه به راهبردهای طرح کارآفرینی با رویکرد صنایع دستی اشاره و بیان کرد: آموزش تولید محصول به صورت رایگان، استعدادیابی هنرجویان، مشاوره تولید به صورت رایگان، حمایت از مدیریت زنجیره تأمین، ایجاد و استفاده از ظرفیت‌های فروش از راهبردهای این طرح است.
مدیر مرکز کارآفرینی شهیدخادم الشریعه به ظرفیت‌های فروش موجود اشاره کردوگفت: فروشگاه و نمایشگاه اقتصاد مقاوتی حرم مطهر که توسط آستان قدس رضوی وبا مشارکت معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری مشهد وسازمان فرهنگی دایر شده فرصت و ظرفیت فروش فوق العاده ای است که تعدادی از فعالان مشاغل خانگی این مرکز محصولات خود را عرضه کرده‌اند؛ نمایشگاه بوستان های کوهسنگی و ریحانه ونمایشگاه بین المللی ظرفیتهای دیگر عرضه محصولات در مشهد است.
وی افزود: محصولات تولیدی چنان هنرمندانه تولید شده که تاکنون بیشتر تولیدات توسط خود هنرمندان خریداری شده وبه ظرفیت‌های فوق الذکر نرسیده است.
مدیر مرکز فرهنگی خادم الشریعه به برنامه‌های آینده این طرح کارآفرینی اشاره و بیان کرد: در روستای کشف‌رود نمونه محصولات ارائه شده است و حدود 60 نفر از علاقه‌مندان برای فراگیری این هنرهای فاخر اعلام آمادگی کرده‌اند که در مسجد این محل آموزش آن‌ها انجام خواهد شد.
وی ابراز کرد: آمادگی برگزاری این دوره های آموزشی را در مکان‌های مختلف سطح شهر داریم تا این شبکه گسترش یابد.
گقتنی است، در این مراسم از جلیقه فاخر طراحی وتولیدی توسط هنرمندان رونمایی و از برگزیدگان دوره‌های آموزشی این طرح کارآفرینی تجلیل به عمل آمد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.