به دنبال هشدارهای جدی نیروی هوایی جمهوری اسلامی ایران مبنی بر هدف قرار دادن دو هواپیمای جاسوسی آمریکا بر فراز تنگه هرمز، آمریکا مدعی وجود «روند نگران کننده» در واکنشهای نظامی ایران شد.

 پنتاگون:رفتارهای ایران در خلیج فارس «ناامن کننده و غیرحرفه ای» هستند/«روند نگران کننده» در واکنشهای نظامی ایران

به گزارش قدس آنلاین به نقل از مهر، در پی هشدارهای جدی نیروی هوایی جمهوری اسلامی ایران مبنی بر هدف قرار دادن دو هواپیمای جاسوسی آمریکا در نزدیکی آبهای سرزمینی ایران، آمریکا مدعی وجود «روندی نگران کننده» در نحوه رفتار و واکنش ایران شد.
گفتنی است که طی هفته های اخیر، ‌ مقامات پنتاگون یک سری از تقابلهای دریایی میان نیروهای ایران و آمریکا در خلیج فارس را که به زعم آنها «ناامن کننده و غیرحرفه ای» هستند،  محکوم کردند.
«مارک تونر» سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا با اشاره به آزمایشهای موشکی ایران و همچنین بازداشت تعدادی از ملوانان آمریکایی در سال گذشته اظهار داشت: «ما شاهد روندهای نگران کننده ای هستیم». وی در ادامه مدعی شد که در صورت عدم امضای توافق هسته ای با ایران، این کشور تهدیدی به مراتب بزرگتر برای آمریکا و منطقه به شمار می رفت.
پیش از این، پنتاگون یک سری تقابلهای نظامی میان نیروهای جمهوری اسلامی ایران و نیروی دریایی آمریکا در خلیج فارس را تأیید کرده بود.
به گفته مقامات نظامی آمریکا، دو هواپیمای شناسایی با نامهای «پی- ٨ پوسیدون» (Navy P-8 Poseidon) با ٩ سرنشین و «ای پی- ٣ اریس» (EP- 3 Eries) با حدود ٢٤ سرنشین در ۱۳ مایلی سواحل ایران در نزدیکی تنگه هرمز و دریای عمان در حال پرواز بودند که با هشدار نیروهای ایرانی مواجه شدند.
بر اساس قوانین بین المللی دریایی (حقوق دریاها) سواحل ایران همانند سواحل تمام کشورها تا ۱۲ مایل ادامه دارد.
به گفته این مقامات آمریکایی، هواپیماهای جاسوسی آمریکا هشدارهای ایران را نادیده گرفته و به پرواز خود در این منطقه ادامه دادند. ایران به این هواپیماها هشدار داد که اگر مسیرشان را تغییر ندهند، مورد هدف قرار می گیرند.
یک مقام نظامی آمریکایی گفته است که هدف از پرواز در نزدیکی آبهای ایران، آزمودن ایرانی ها بوده است. یک مقام آمریکایی دیگر رفتار ایران را غیر حرفه ای توصیف کرد، اما مقامی دیگر گفت که این رویارویی خطرناک نبود زیرا در حوالی آن منطقه سکوهای پرتاب موشک ایران مستقر نیست.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.