قدس /اهواز - حسین عسکری: با وجود اینکه شهرهای جنوبی خوزستان در فصل تابستان گرمای وحشتناک بالای 50 درجه و شرجی بالایی را تجربه می کنند شهرهای شمالی آن به سبب نزدیکی به رشته کوه های زاگرس از آب و هوایی مطبوع ومعتدل برخوردار هستند.

کاش باغملک جای دیگری بود!

این تنوع جالب آب وهوایی  و زیست محیطی موجب شده که بسیاری از عرصه های طبیعی و بکر استان به مکان جذابی برای گردشگران ومسافران در این ایام تبدیل شود.

بر اساس این گزارش، باغملک و روستاهای حومه آن از مکان هایی هستند که  آب و هوای معتدل و بسیار خوبی دارند و مناظر با صفا و کوه‌های سر به فلک کشیده و آثار زیبا و زیارتگاه های معنوی آن مناظر تماشایی وخاطره انگیزی را در ذهن تداعی می کند به گونه ای که این جاذبه ها سالانه پذیرای خیل عظیمی از مردم می باشند، از جمله این مکان ها زیارتگاه ‌امامزاده عبدا... است.

اما برغم همه این توصیف ها، چنین مکان زیارتی، فرهنگی و تفریحی با توجه به استقبال فراوان از سراسر استان و حتی کشور متأسفانه امکانات اولیه ندارد که همین مسأله برای زائران و کسانی که به این مکان گام می گذارند جای تعجب است.

نبود امکانات بهداشتی مطلوب، پارکینگ و استراحتگاه مناسب، نبود اغذیه فروشی و رستوران از جمله مشکلاتی است که مردم به دلیل آن ابراز گلایه می کنند.

احمدی از شهروندان شهر باغملک در این خصوص می گوید: این منطقه بسیار زیبا و بکر است اما باید پرسید که در این منطقه متولی امر کیست وچه کسی باید پاسخگوی مردم باشد.

وی می افزاید: سال هاست که برای زیارت به این مکان می آییم و تنها چیزی که تغییر کرده و توانسته تا حدودی رضایت مردم را جلب کند راه عبوری و عریض تر کردن مسیر تردد خودروهاست که آن هم هنوز به شرایط آیده آل نرسیده است.

وی این مسیر را با مسیر مکان تفریحی سی سخت در ۳۵ کیلومتری شمال غربی شهر یاسوج و در استان کهگیلویه و بویراحمد  مقایسه کرده و اظهار می دارد: آن ها در آن مکان اقدام های بسیار خوبی انجام داده اند به گونه ای که ساخت مجتمع های پذیرایی واقامتی و فراهم کردن امکانات در مکان های تفریحی از جمله این فعالیت هاست اما مشخص نیست که مسؤولان منطقه ما چه برنامه هایی برای فراهم کردن امکانات رفاهی مسافران دارند.

اصغر کاشفی یکی دیگر از اهالی منطقه باغملک نیز تصریح می کند: هنوز اگر کپرهای اجاره ای افراد بومی نباشد مراجعه کنندگان و گردشگران ومسافران و زائران در بلاتکلیفی بسر می برند.

وی می افزاید: شرایط کپرها هم که مشخص است و احتیاجی به توضیح زیاد ندارد و فقط همین بس که جوی های آب این کپرها کانال کشی نشده یا  فاضلاب ندارد و آب مصرفی از میان کپه ها  عبور می‌کند. این مسأله، به خصوص برای بچه هایی که در این نقطه بازی وتفریح می کنند بسیار خطرناک است.

این شهروند همچنین می گوید: تقریبا همه مسافران می گویند که اگر چنین مکان های  فرهنگی و تفریحی مستقر در شهرهای باغملک ایذه در استان دیگری بود این مسأله یک ظرفیت عظیم برای آن محسوب می شد و از آن بهره های بیشتری می بردند.

وی با طعنه می افزاید: روستاها و مناطق زیبا و گردشگر پذیر باغملک کاش در استان دیگری بود که حداقل برای استفاده بهتر و بیشتر مردم قدر آن را می دانستند!

 شهروند دیگری که خود را زارع و از ساکنان ماهشهر معرفی می کند در این باره تصریح می کند: حقیقتا وضعیت بهداشت اطراف حرم نیز زیبنده و در شأن این مکان مقدس نیست.

وی خاطرنشان می کند: شهرداری حتی از قراردادن سطل ها و گاری های بزرگ برای استفاده و جمع آوری زباله توسط مردم خودداری می کند که همین عامل سبب شده تا در گوشه گوشه این طبیعت بکر انبوه زباله جمع شود و مطمئنا در آینده شاهد خواهیم بود که این زباله ها چه آسیبی به طبیعت بی مثال این مکان خواهند زد.

وی تصریح می کند: از فرمانداری شهرستان باغملک، میراث فرهنگی و استانداری و شهرداری و اوقاف استان می خواهیم در ارتباط با مشکلات مردم و به احترام سختی راهی که متحمل می شوند حساستر باشند و شرایط رفاهی آنان را فراهم کنند.

ایمانی از شهروندان اهواز نیز در این خصوص می گوید: این مکان مقدس و منطقه بکر بدون تردید از لحاظ فرهنگی و زیبایی نسبت به سال های گذشته پیشرفت هایی داشته اما با توجه به استقبال فراوان مردم استان و ارادتی که مردم نسبت به اهل بیت وامامزاده ای همچون امام زاده عبدا... دارند می طلبد مسؤولان در خصوص ایجاد یک بستر مناسب کارهای اساسی انجام دهند  تا سال به سال شاهد حضور گسترده تر مردم در چنین مکان هایی باشیم.

وی می افزاید: مکان های تفریحی وفرهنگی زیادی در استان خوزستان وجود دارد که دسترسی به آنان هم خطر کمتری دارد و هم سختی راه رسیدن به این مکان را ندارد اما نیت و خواسته مردم رسیدن و عرض ادب کردن به ساحت مقدس این امامزاده بزرگوار است که مسؤولان باید برای سهولت دسترسی وامکانات چنین مکان بزرگ ومنطقه ای بکر، فکری اساسی کنند.

به گفته مردم منطقه در صورتی که فکری اساسی برای فراهم کردن امکانات رفاهی در باغملک و روستاهای آن به خصوص روستای امام زاده عبدا... نشود، شاهد کاهش گردشگران ومسافران و زائران خواهیم بود که این مسأله به توسعه معرفی فرهنگ و قدمت این روستاهای ارزشمند  نیز آسیب وارد می کند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.