گروه هنر- تکتم بهاردوست: اهدای عضو یکی از مهم‌ترین و انسانی‌ترین رفتارهایی است که هر فردی می‌تواند پیش از مرگ انجام دهد و خوشبختانه چند سالی است که در جامعه به این مقوله اهمیت ویژه‌ای داده می‌شود. البته در این میان نمی‌توان نقش رسانه ملی را نادیده گرفت؛ تا جایی‌که نگاه بسیاری از افراد جامعه نسبت به این عمل خداپسندانه تغییر پیدا کرده است.

«نفس شیرین» در تلویزیون دیده می‌شود

هرچند تاکنون چندین سریال و فیلم تلویزیونی با این موضوع ساخته شده، ولی هنوز آن‌طورکه باید و شاید در این زمینه فرهنگ‌سازی نشده است، شاید به این دلیل است که رسانه ملی بار دیگر در پی آگاهی‌دادن هرچه بیشتر به مخاطبان نسبت به این مقوله، در تدارک سریالی است به نام «نفس شیرین»  که در 13 قسمت 45 دقیقه‌ای برای پخش از یکی از شبکه‌های سیما تهیه و تدارک دیده است و قرار است در بزودی پخش شود، ولی زمان دقیق پخش آن هنوز مشخص نشده است. فیلم‌نامه اولیه این سریال را مصطفی امجدی نوشته و نویسندگی سریال را محمود اصلانی به کارگردانی سیامک خواجه‌وند و تهیه‌کنندگی کیان بابائیان برعهده دارد.

کارگردان مناسبتی‌ساز

سیامک خواجه‌وند، کارگردان جوانی که پیش از این‌هم سریال «گناه چهارم» و چندین فیلم تلویزیونی دیگر را با ساختاری مناسبتی ساخته است، درخصوص کارگردانی این سریال گفت: به‌خاطر تعلق‌خاطرم به کارهای مذهبی و مناسبتی، تقریباً اغلب فیلم‌هایی که ساخته‌ام هم از این قالب پیروی کرده‌اند، اما اینکه چگونه ساخت این سریال به من سپرده شد، باید بگویم که این قضیه به سال‌ها همکاری من با کیان بابائیان برمی‌گردد. من پیش از این‌هم در چند پروژه دیگر با کیان همکاری داشته‌ام و درواقع زبان هم دیگر را خوب می‌فهمیم.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا سریال «نفس شیرین» یک کار اپیزودیک است؟ گفت: این سریال با اینکه بچه‌داستانک‌های مختلفی دارد، ولی به هیچ‌وجه اپیزودیک نیست و به‌شکل پیوسته و با یک خط سیر مشخص داستانی پیش خواهد رفت و این بچه‌داستانک‌ها فقط برای پروبال دادن بیشتر به داستان و عدم‌کسالت و خستگی مخاطب در فیلم‌نامه گنجانده شده است، وگرنه همه داستان‌ها باهم مرتبط هستند.

وی درباره ویژگی‌های فیلم‌نامه این سریال گفت: مهم‌ترین ویژگی این فیلم‌نامه، پرداختن به بحث اهدای عضو است؛ اینکه بتوانیم با ساخت این اثر در جهت اهدای عضو فرهنگ‌سازی داشته باشیم و مخاطب را برای این‌کار تشویق و ترغیب کنیم، چون هنوزهم کسانی هستند که متأسفانه اطلاع چندانی از این قضیه ندارند و ترجیح می‌دهند اعضای عزیزانشان را به‌جای کمک به دیگر هم‌نوعان‌شان به‌دست خاک بسپارند.

این کارگردان درخصوص مناسبتی بودن این سریال گفت: «نفس شیرین» از این‌نظر یک کار مناسبتی است که بخشی از داستان در ماه محرم می‌گذرد و ما ناگزیر بودیم که حتماً در این‌زمان کار را تهیه و پخش کنیم و در تمام طول کار هم همه سعی من و دوستانم بر این بوده که فرهنگ اهداء عضو را بدون شعار دادن ارایه کنیم.

تهیه‌کنندگی رفاقتی

کیان بابائیان تهیه‌کننده جوان این سریال نیز درخصوص روند تولید این کار گفت: مضمون اصلی این فیلم‌نامه دو دختر به نام‌های نفس و شیرین است که چون اهدای عضو بین این دو اتفاق می‌افتد، درواقع نام سریال هم از این دو شخصیت گرفته شده است. داستان این سریال تقریباً واقعی است و من بعید می‌دانم تاکنون سریالی با این ویژگی ساخته شده باشد؛ هرچندکه تاکنون چندین فیلم و سریال با موضوع اهدای اعضا داشته‌ایم. این کار به هیچ‌وجه به سفارش هیچ نهاد و ارگانی نبوده و صرفاً یک تصمیم شخصی باعث ساخت آن شده است.

وی درخصوص سرعتی که معمولاً تولیدات مناسبتی دارند، افزود: سناریوی این سریال در ابتدا سناریوی یک فیلم سینمایی بود که در بازنویسی چند داستان فرعی به داستان اصلی اضافه شد و به یک سریال 13 قسمتی تبدیل شد. فیلم‌نامه این سریال حدود یک‌سال پیش به‌دست من رسید که بعد از یک پیش‌تولید کوتاه شروع به فیلم‌برداری کردیم و در حال‌حاضر هم بیش از نود درصد از کل کار به اتمام رسیده که همزمان با ضبط مراحل فنی آهنگسازی و صداگذاری کارهم در حال انجام است.

با اینکه تقریباً کار با سرعت ساخته شده است، ولی هیچ عجله‌ای در کار نبوده که بخواهد بر روی کیفیت کار تأثیر بگذارد و همه این‌ها به مدد یک گروه خوب و همدل شدنی شده است. هرچند سریال «نفس شیرین» تولید سنگین، پرلوکیشن و پربازیگری دارد و درحدود 60 لوکیشن تصوربرداری می‌شود، ولی خوشبختانه همه کارها تقریباً به‌موقع انجام شده و از نظر خود من تا به امروز راضی‌کننده بوده است.

یک همکاری چندین ساله

وی درخصوص سپردن کارگردانی این سریال به سیامک خواجه‌وند و ویژگی‌های کاری او گفت: ما سال‌هاست که باهم آشنایی داریم و حتی اولین‌کاری هم که سیامک خواجه‌وند کارگردانی کرد را خود من تهیه‌کنندگی‌اش را برعهده داشتم و تا به امروز حدود ده فیلم و سریال را در دفتر پدرم، حالا چه با ایشان و چه با من کارکرده‌ایم و شاید همان تعاملی که سال‌هاست بین ما وجود داشته، منجر به همکاری دوباره شده باشد. سیامک خواجه‌وند کارگردانی پرانرژی است و در کارش دقت بالایی دارد.

از جمله بازیگران این سریال می‌توان به علیرضا جلالی‌تبار، نیما شاهرخ‌شاهی، فخرالدین صدیق‌شریف، سارا منجزی، شهین تسلیمی، زهره حمیدی، مریم معصومی، مهدی امینی‌خواه، کاظم افرندنیا و... اشاره کرد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.