اهواز-استاندار خوزستان گفت: گسترش سکونتگاه های غیررسمی و حاشیه نشینی براثر عوامل مختلف از جمله جنگ از عمده ترین مشکلات این استان است.

سکونتگاه های غیررسمی وحاشیه نشینی درخوزستان افزایش یافته است

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، غلامرضا شریعتی شامگاه چهارشنبه در جلسه شورای اداری خوزستان که در سالن جلسات شهیدهاشمی استانداری برگزارشد، اظهار کرد: توسعه کشور وابسته به توسعه استان خوزستان است و می طلبد که این استان با ظرفیت ها و پتانسیل بسیار از جمله مرزهای آبی، دسترسی به آب های آزاد بین المللی، سد و نیروگاه های بزرگ، فرودگاه ها، همجواری با بازارهای منطقه و حوزه خلیج فارس، کشاورزی و نفتی اقدامات مؤثرتری برای بهره وری از پتانسیل ها انجام شود.

وی با اشاره به شرایط اقلیمی و گرد و غبار در خوزستان افزود: در هیچ استانی دستکاری در طبیعت به اندازه خوزستان مشاهده نمی شود. عوامل بسیاری هم در زمینه تداخل در طبیعت خوزستان دخیل هستند.

استاندار خوزستان عنوان کرد: گسترش سکونتگاه های غیررسمی و حاشیه نشینی بر اثر عوامل مختلف از جمله جنگ نیز از دیگر مشکلات این استان است که باید تلاش شود تا از پتانسیل های خوزستان برای به حداقل رساندن آنها و رفع محرومیت استفاده شود.

شریعتی بابیان اینکه مصوبه ای با پنج بند اساسی برای زیرساخت های اصلی خوزستان با اهتمام هیئت دولت در اولین جلسه سال جاری تصویب شده است، اظهارکرد:  از دولت تقاضا داریم تا برای عملیاتی کردن آن هم به ما کمک کند تا آن را با سرعت تمام در خوزستان اجرایی کنیم.

 وی تاکیدکرد: تصویب حق آبه تالاب ها به عنوان اولویت اصلی، تکمیل بیمارستان سوانح سوختگی و طرح ۵۵۰ هزار هکتاری، توسعه منطقه آزاد اروند به دو شهرستان آبادان و خرمشهر، آبرسانی طرح غدیر که به غرب و شرق اهواز، خرمشهر و آبادان رسیده، مصوبه فاضلاب، ثابت نگه داشتن رشد درآمدهای مالیاتی، تبدیل دو درصد درآمدهای نفتی به سه درصد، احیای کارون، مغروقه های اروند از جمله عنایات دولت و مجلس به خوزستان است.

استاندار خوزستان با بیان اینکه ۲۷۰ کلاس و مدرسه کانتینری در استان وجود دارد که تلاش شده تا سال ۹۷ به صفر برسد، عنوان کرد: مصوبه ایجاد توازن منطقه ای در طرح ۵۵۰ هزار هکتاری نیز یکی دیگر از طرح های خوب دولت برای استان خوزستان است.

حقابه ثابت نیاز داریم

سرپرست معاونت عمرانی استانداری خوزستان نیز گفت:کانال های طبیعی دشت های خوزستان قابلیت احیا دارند، به همین دلیل خواستار تامین حق آبه به صورت ثابت هستیم.

فرامند هاشمی زاده اظهار کرد: با توجه به محدودیت منابع آب، خواستار تأمین حق آبه به صورت ثابت هستیم و کانال های طبیعی آبیاری این دشت ها هم قابلیت احیا دارند.

وی افزود: در حال حاضر با استفاده از آب مازاد طرح پرورش ماهی آزادگان، به مقدار ۲۰ مترمکعب، افزایش حق آبه داشتیم.

سرپرست معاونت عمرانی استانداری خوزستان با اشاره به اینکه طرح جامع عملیاتی، اجرایی مهار و کنترل کانونهای مولد گرد و غبار را با دستگاه های اجرایی خوزستان تدوین کردیم، افزود: هفت کانون و حدود ۳۵۰ هزار هکتار زمین مولد گرد و غبار در خوزستان داریم، ۴۰ هزار هکتار از اراضی جنوب و جنوب شرق اهواز به دلیل فوق بحرانی بودن، مورد تمرکز انجام فعالیت های بیابان زدایی است.

هاشمی زاده عنوان کرد: عبور از موانع طبیعی مثل لوله کشی گاز و آب از جمله اقدامات سر راه اجرای فعالیت های بیابان زدایی بود که با همکاری ادارات این مشکلات حل شد.  

وی بااشاره به این که در حوزه تأمین منابع مالی نیز با مصوبه دولت، ۱۳۰ میلیارد تومان اختصاص پیدا کرده است، گفت: هماهنگی های اجتماعی لازم را انجام و مردم با برگزاری جلسات مختلف توجیه و در نهایت با ما همراه شدند.

سرپرست معاونت عمرانی استانداری خوزستان بیان کرد: واحد جذب ایده های جدید و تشکیل کمیته فنی با حضور بخش خصوصی و دولتی را نیز به منظور مبارزه با ریزگردها داشتیم.

وی درخصوص اشتغالزایی های انجام شده در این استان تصریح کرد: تعداد  ۸۰۳ نفر در طرح آبرسانی اشتغال به کار پیدا کردند و در طرح نهال کاری نیز ۶۵۰ نفر مشغول به کار شدند.

هاشمی زاده درباره نهال کاری و انتقال آب به عنوان دو بخش عملیات  اجرایی گفت:  ۳۷ روستا با مساحت ۴۰ هزار هکتار و حدود ۸۸۹ خانوار با جمعیتی حدود ۲ هزار نفر در اولین طرح بیابان زدایی (نهال کاری) قرار دارند.

وی همچنین ادامه داد: تا به حال نهال کاری در هفت هزار هکتار انجام شده که بسیج و پیمانکاران محلی نیز در این راستا همکاری دارند و تاکنون ۴۳.۸ پیشرفت فیزیکی در حوزه اراضی واگذار شده محقق شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.