در کنار تمامی آسیب های اجتماعی ومواردی که از بی بند و باری و افزایش آلودگی به مواد مخدر حکایت می کند باید به آمار هشتصد هزار نفری معتکفان بیش از پیش توجه کنیم چرا که یک صدم جمعیت کشور اینک در حال اعتکاف و سیر الی الله است که در جای خود جای خوشحالی و افتخار دارد.بی شک این آمار قابل اعتنا به ما نهیب می زند که باید از ظرفیت های عظیم معنوی جوانان نهایت استفاده را به عمل آورد.

یک صدم جمعیت کشور در اعتکاف است/نباید نسبت به ظرفیت های ناب این جوانان معتکف غفلت کرد

قدس آنلاین- انسان در گریز از هوای نفس و فرار از اشتغالات زندگی، در طریقت انس با معبود همواره نیازمند خلوتی است تا در انزوای وجود خویش در آثار صنع پروردگارش با دیده عبرت بیندیشد و با سوز دل و اشک دیده، باطن خود را از زنگار گناهان بشوید و خانه دل را مصفای حضور خالق هستی بخش سازد، و اعتکاف زمینه چنین خلوتی را فراهم می­ کند و فرصت و مجالی می­ دهد برای پرداختن به امور نفس خویش و جلوه گری نور محبت خدا در اعماق سرای وجود انسان، تا انسان بدون دلواپسی از کارهای انجام نشده و وابستگی های روز­مره، خود را در سرای معبود خویش نظاره گر باشد. قدس آنلاین در گفتگو با حجت الاسلام و المسلمین علی سرلک استاد حوزه و دانشگاه به تبیین فریضه دینی اعتکاف و توجه جوانان به آن پرداخته است.

حجت الاسلام والمسلمین علی سرلک اعتکاف را ورود دوباره ای در زندگی عنوان کرده دراین باره اظهار داشت: اعتکاف  ورود معنوی برای انسانی است که همواره خود را عابد، سالک و مهاجر به سوی ذات باری تعالی می داند. این سلوک ومهاجرت برای برطرف کردن ضعف های انسان به او انگیزه وامید برای حرکتی مطلوب تر را می دهد. در واقع اعتکاف آغاز انگیزه ای قوی برای حرکت به سمت مبداء ومعاد است. از آنجایی که خداوند متعال آگاه به نیازهای روحی و معنوی انسان است عبادت اعتکاف را با توقف در مسجد به عنوان خانه خدا برای آنانی که علاقمند به تهذیب هر چه بیشتر روح وروان خود هستند قرار داده است.

استاد حوزه ودانشگاه با اشاره به اینکه اعتکاف خودیابی معنوی است افزود: هر چند اعتکاف ماه مبارک رجب سه روز است اما اگر فردی تمایل داشته باشد می تواند بیش از سه روز معتکف شود. اعتکاف تنها مختص ماه مبارک رجب نیست بلکه زمان  اصلی  آن دهه آخر ماه مبارک رمضان عنوان شده است. شاید بتوان گفت طراحی اعتکاف برای شتاب دادن به انگیزه های درونی و بیرونی افراد در گرایش به معنویات بوده است. بی شک هر یک از ما در دوران زندگی ممکن است دچار کاهش انگیزه حرکتی معنوی شویم از این رو اعتکاف را می توان یک  ریکاوری معنوی وخود یابی معنوی عنوان کرد که آدمی را یک بار دیگر در مسیر حرکت به سمت حضرت حق قرار می دهد. انسان هایی که طعم اعتکاف را چشیده اند به این نتیجه رسیده اند که بعد از اعتکاف به لحاظ معرفتی ظرفیت ها و مسیرهای جدیدتری پیش روی آنها باز شده است بنحوی که نقش ها ووظایف بزرگتری را برعهده گرفته و آن را به نحو احسن اجرا کرده اند.

حجت الاسلام والمسلمین علی سرلک کارشناس دینی با بیان اینکه نباید اعتکاف را نماد انزوا گرایی عنوان کرد خاطر نشان شد: از نکات مهمتر حائز اهمیت  آن است که نباید هیچ گاه اعتکاف را برنامه یا نماد وسنبلی برای انزوا گرایی و فرار از مسئوولیت عنوان کرد بلکه خداوند متعال  به  انسان این اجازه را داده است که در حال اعتکاف نیزبه  انجام برخی مسائل و مسئولیت های انسانی خود اهتمام داشته باشد. خداوند سبحان به انسان معتکف اختیار داده تا در هنگام اعتکاف برخی از ضرورت های عرفی از قبیل استقبال یا بدرقه خانواده، عیادت از بیمار؛ تشییع پیکر  را به جا آورد در واقع شخص معتکف می تواند به دلایل نامبرده وسایر دلایل مهم اجتماعی از محل اعتکاف خود خارج شود.

از این رو می توان گفت اعتکاف نگاه کردن دوباره به مسئوولیت هاست. انسان متعبد در ضمن اینکه خود را مکلف به انجام عبادات واطاعت از خداوند سبحان می داند خود را برای انجام مسئوولیت های بزرگتر اجتماعی با نگاه معنوی وخداباورانه آماده می کند. اعتکاف افزایش نیرو و توان روحی وروانی و هم افزایی معنوی در افراد است بنحوی که تا مدتها می تواند با استفاده از برکات حاصل شده در زندگی فردی و اجتماعی سودمند واقع شود.

 حجت الاسلام سرلک معتقد است: خوشبختانه در سالهای اخیر شاهد افزایش استقبال وحضور قشر جوان از مراسم معنوی اعتکاف هستیم. امروز مراسم اعتکاف در کشور از رونق خاصی بین آحاد مردم بخصوص جوانان برخوردار است که شگفت انگیز است. شاید با جرات بتوان گفت توجه و  اقبال جوانان به حضور در مراسم اعتکاف بشارت ومژده ای برای جامعه جوان اسلامی ماست. هر چند که در جامعه با مشکلات و آسیبهای متعددی مواجه هستیم اما توجه جوانان به اعتکاف بیانگر آن است که ظرفیت های معنوی خوبی در جوانان ما وجود دارد که  استفاده از آن می تواند منجر به تحول عمیق رفتاری واخلاقی وبه تبع آن اجتماعی و فرهنگی در جامعه شود.

این استاد حوزه ودانشگاه با مروری بر اهتمام پیامبر و اهل بیت علیهم السلام به موضوع اعتکاف خاطر نشان شد: به گواهی تاریخ زندگی پیامبراسلام مملو از خلوت های عارفانه ای است که عبادت بخش لاینفک آن بوده است. رسول اکرم  وتمامی پیامبران گاها از مردم فاصله می گرفتند و برای خلوت به عبادت گاه خاص خود پناه می بردند بنحوی که درباره حضرت موسی داریم که ایشان برای سی روز به میقات رفتند که ده روز به این زمان افزوده شد. اما درخصوص موضوع خاص اعتکاف درباره رسول اکرم (ص) باید گفت ایشان نیز از زمره معتکفانی بودند که به مساله اعتکاف توجه خاصی داشتند بنحوی که آمده است در دهه آخر ماه مبارک رمضان پیامبر اسلام (ص) بستر خواب را جمع می کردند تا دراین ده روز بیشترین زمان را به عبادت و تهجد در راه خداوند اختصاص دهند. اعتکاف نه تنها در سیره شخص پیامبر اعظم (ص) وجود داشته بلکه معصومین علیهم السلام نیز همواره نظر ویژه ای به اعتکاف داشته اند چرا که آن را فرصت نابی برای سیر درانفس و مروری بر نفس  وآماده سازی برای دریافت انوار معنوی می دانستند.

حجت الاسلام والمسلمین علی سرلک کارشناس دینی با اشاره به تقویت اراده معنوی در مسیر اعتکاف و توجه جوانان به قرار گرفتن در مسیر معنویت عنوان نمود : بی شک همه انسان ها از نور فطرت برخوردار هستند هر چند که ممکن است در مسیر زندگی به گناه و معصیت روی آورده ومرتکب غفلت هایی شوند اما نور معنوی درون انسانها خاموش نمی شود و همچنان سوسوی خود را دارد. اما درباره جوانان باید گفت قلب آنها به دلیل پاکی مملو از تشعشعات نورهای بندگی خداوند سبحان است. به تعبیر امیر المومنین حضرت علی (ع) قلب جوانان همچون زمین های خالی است که بذرهای گناه ومعصیت در آن کمتر می روید به همین خاطر وقتی انوار حقیقت تابیده می شود قلب آنها جزء اولین قلوبی است که به سمت نور حق متمایل می شود. با نگاهی به گذشته انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی می توان به درستی دریافت که نیروی عظیم معنوی جوانان حافظ انقلاب و پشتیبان اصلی آن بوده است. این جوانان از جان گذشته بودند که بدون توجه به تعلقات دنیوی شهد شهادت را نوشیدند تا انقلاب واسلام پا برجا بماند بنابراین همواره حضور جوانان در تمامی عرصه ها بالاتر و برتر از حضور سایر اقشار جامعه بوده و می باشد. امروزه جوانان با حضور دراردوهای جهادی نشان دادند که از تمامی توانایی و ظرفیت خود برای کمک به خلق خدا و بستر سازی برای زندگی اجتماعی ومعنوی بیشتر مردم دریغ نمی کنند. جوانان در اردوهای راهیان نور نشان دادند که همچنان قلب های پاک آنهاست که تداوم گر راه شهداست از این رو باید گفت آمار قابل توجه معتکفین جوان نشان از یک موفقیت اجتماعی برای جوانان جامعه است.

وی دراین باره افزود: امسال علی رغم اشتیاق خیل کثیری از جوانان متاسفانه به دلیل محدودیت مکانی بسیاری از مساجد نتوانستند پذیرای خیل عاشقان به اعتکاف باشند با این وجود هشتصد هزار جوان در مراسم اعتکاف سال جاری حضور دارند. بی شک در کنار تمامی آسیب های اجتماعی ومواردی که از بی بند و باری و افزایش آلودگی به مواد مخدر حکایت می کند باید به آمار هشتصد هزار نفری معتکفان بیش از پیش توجه کنیم چرا که یک صدم جمعیت کشور اینک در حال اعتکاف و سیر الی الله است که در جای خود جای خوشحالی و افتخار دارد. بی شک این آمار قابل اعتنا به ما نهیب می زند که باید از ظرفیت های عظیم معنوی جوانان نهایت استفاده را به عمل آورد. از دل مساجد وبرنامه های فردی و جمعی جوانان است که برنامه ریزی بهتر برای اعتلای فرهنگی ومعنوی جامعه ایجاد می شود. این جوانان مسلمان و معتکف ما هستند که آینده ایران اسلامی به شمار می روند جوانانی که پس از اعتکاف چونان روزی می شوند که از مادر متولد شده از این رو انتظار می رود مسئوولین از چنین ظرفیت های ناب و بیکرانی غفلت نکنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.