جامعه:پدیده ازدواج دختران ایرانی با مردان غیرایرانی، اتفاقی غریب و مختص همین نیم قرن نیست. اما بلاتکلیفی فرزندان حاصل از این ازدواج‌ها، پدیده همین سال‌هاست.

آمارهای ضد و نقیض از تعداد ایرانی‌های بدون شناسنامه

مریم احمدی شیروان:  مشکلی که هر از گاهی شنیدن آمار و ارقام مربوط به فرزندان این خانواده‌ها مانند نداشتن شناسنامه و محروم بودن از خدمات اولیه دولتی برای زندگی حیرت‌آور می‌نماید.

در صدد تصویب انتقال تابعیت از مادر هستیم

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در گفت و گو با قدس با بیان اینکه طبق شنیده‌ها حدود یک میلیون نفر بی‌شناسنامه در کشور وجود دارد به خبرنگار ما می‌گوید: صحت این آمارها را نمی‌توان بدرستی تأیید کرد و ممکن است تعداد افراد بدون شناسنامه در کشور بیشتر یا کمتر از این تعداد باشد.

بر اساس مستندات، بسیار افرادی که در روستاهای استان سیستان و بلوچستان فوت شده‌اند، شناسنامه‌هایشان باطل نشده و به افاغنه فروخته شده و از آن‌ها استفاده می‌کنند مسعود رضایی با اشاره به اینکه تعداد زیادی از این افراد نتیجه زاد و ولد همسران ایرانی با اتباع بیگانه هستند می‌افزاید: باید افراد را که معمولاً در حاشیه شهر بوده و از امکانات دولتی کم بهره هستند با نظارت و سرکشی‌‌های مستمری که در این مناطق صورت می‌گیرد، شناسایی و ساماندهی کنیم. علاوه بر این مالکیت فرزند در کشور به پدر داده شده و شناسنامه به نام او صادر می‌شود که نیاز به بازنگری و اصلاح فرهنگ دارد.

وی در پایان با بیان اینکه مواد مربوط به تابعیت در قانون مدنی عمر زیادی دارد، می‌گوید: در اصلاح جدید پیگیر هستیم بحث انتقال تابعیت از طرف مادر هم امکان پذیر شود و با تصویب و فرهنگسازی آن انتظار می‌رود مشکلات فرزندان حاصل از مادر ایرانی و پدر غیر ایرانی مرتفع شود.

مستندات از فروش شناسنامه اموات به افاغنه می‌گویند

نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی نیز با تأکید بر اینکه وجود یک میلیون شخص بدون شناسنامه در کشور فقط یک جَو سازی است و این عدد با حقیقت مغایر است به خبرنگار ما توضیح می‌دهد: تعداد این افراد بسیار کم و حدود ۱۰۰ هزار نفر است. حسینعلی شهریاری اضافه می‌کند: بر اساس مستندات، بسیار افرادی که در روستاهای استان سیستان و بلوچستان فوت شده‌اند، شناسنامه‌هایشان باطل نشده و به افاغنه فروخته شده و از آن‌ها استفاده می‌کنند. بر اساس همین مستندات، شورای تأمین شهرستان‌ها برخی افراد را از ارائه خدمات محروم کرده‌اند؛ چرا که احتمال می‌دهند مدارک هویتی آن‌ها خریداری شده باشد.

وی به راهکار ارائه شده در مجلس برای شناسایی و ساماندهی این افراد اشاره کرده و می‌گوید: بیش از این شناسایی هویت بسیار سخت بود، اما امروزه با یک آزمایش تعیین DNA می‌توان هویت افراد را براحتی مشخص کرد. آزمایشی که پیشنهاد داده شده است تا دولت هزینه آن را پرداخت کند و پس از تعیین هویت اگر مشخص شد ایرانی هستند، شناسنامه صادر شده و اگر افغانی بودن آن‌ها به اثبات رسید از استان و کشور بیرون شوند.

ابتدا اثبات تابعیت، بعد صدور شناسنامه ایرانی

سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور نیز با رد ادعای وجود یک میلیون شخص بدون شناسنامه در کشور به خبرنگار ما توضیح می‌دهد: هر شخصی که ایرانی بوده و به ثبت احوال کشور مراجعه کند، بدون هیچ ضابطه و قانونی شناسنامه برای او صادر شده و از خدمات دولتی بهره‌مند می‌شود.

سیف‌الله ابوترابی به دستورعمل مربوط به ماده ۴۵ قانون ثبت احوال مصوب سال ۱۳۸۱ شورای عالی ثبت‌احوال اشاره کرده و تأکید می‌کند: سازمان ثبت احوال بدون مدرک شناسایی برای هیچ شخصی شناسنامه ایرانی صادر نکرده و باید ایرانی بودن آن‌ها از سوی وزارت کشور تأیید شود. ابتدایی و اصلی‌ترین مدرک همان گواهی تولد است. اما وقتی فردی مدعی می‌شود که پس از سالیان زیاد به ایران آمده یا در طی این سالیان شناسنامه دریافت نکرده و درخواست صدور شناسنامه دارد، صحبت از تابعیت این فرد به میان می‌آید. او ابتدا باید تابعیتش را ثابت کند، اگر تابعیتش ثابت شد، آن زمان ثبت احوال می‌تواند به این فرد شناسنامه بدهد.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.