۸ شهریور ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۰
کد خبر: 559361

نتایج پژوهش‌های ارائه شده در کنگره قلب اروپا در شهر بارسلون حاکی از آن است که خانم‌های مبتلا به کلسترول بالا کمتر از دیگران در معرض ابتلا به سرطان سینه یا مرگ ناشی از آن هستند.

کلسترول بالا و کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه!

قدس آنلاین- پژوهشگران بتازگی دریافتند داروهای استاتین که برای کاهش کلسترول خون تجویز می‌شود تنها در کنترل این چربی خون مؤثر نیستند بلکه خطر ابتلا به سرطان سینه یا مرگ ناشی از این بیماری را در خانم‌های مبتلا به کلسترول بالا پایین می‌آورد.

به گفته دکتر پوتلوری، استاد دانشگاه پزشکی استون ( l’université de médecine d’Aston ) بریتانیا و یکی از پژوهشگران پروژه، این مطالعه شواهد قانع کننده‌ای برای تأیید ارتباط کلسترول بالا با سرطان سینه است که دانشمندان را طی چند سال به بررسی ترغیب کرده است.

در این باره پژوهشگران انگلیسی طی مدت ۱۴ سال وضعیت بیش از یک میلیون خانم بالاتر از ۴۰ سال را بررسی کردند. بیشتر از ۱۶ هزار نفر آن‌ها در ابتدای آزمایش دچار کلسترول بالا بودند که با دیگر خانم‌های همسن اما با سطح کلسترول نرمال مقایسه شدند.

نتایج نشان داد احتمال پیشرفت سرطان سینه در خانم‌های با کلسترول بالا ۴۵ درصد کمتر از خانم‌های دیگر است که در صورت پیشرفت بیماری احتمال مرگ ناشی از سرطان نیز تا ۴۰ درصد کاهش می‌یابد.

گرچه احتمال ذاتی بیماری کلسترول یا وضعیت بیمار ممکن است در کاهش خطر سرطان دخیل باشد، اما مصرف داروهای استاتین بیش از هر چیز با این تأثیر ارتباط دارد.

این یافته‌ها بهترین توجیه برای راه اندازی یک کارآزمایی بالینی برای ارزیابی اثر حفاظتی استاتین‌ها در بیماران مبتلا به سرطان پستان است که به گفته پژوهشگران به زودی انجام می‌شود.

 ترجمه/ مریم سادات کاظمی

منبع: www.pourquoidocteur.fr

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.