کشاورزان خوزستانی که تا سال گذشته به دلیل کمبود آب در فهرست خسارت دیدگان ناشی از خشکسالی قرار داشتند و هنوز خسارت‌های سال ۹۵ را دریافت نکرده‌اند، اما امسال به دلیل سیلاب‌های مخرب در فهرست خسارت دیدگان ناشی از ترسالی قرار دارند.

بذر امید در دل کشاورزان خوزستانی جوانه زد

فاطمه بهرک/

کشاورزان خوزستانی که تا سال گذشته به دلیل کمبود آب در فهرست خسارت دیدگان ناشی از خشکسالی قرار داشتند و هنوز خسارت‌های سال ۹۵ را دریافت نکرده‌اند، اما امسال به دلیل سیلاب‌های مخرب در فهرست خسارت دیدگان ناشی از ترسالی قرار دارند.

نگاهی اجمالی در خوزستان نشان می‌دهد که عمق خسارت به زمین‌های کشاورزی در این استان بیش از گلستان خودنمایی می‌کند؛ زیرا محصول گندم خوزستان در مرحله برداشت قرار داشت و سیلاب اخیر تمامی دسترنج زارعان را با خود برد.

رودخانه‌های خوزستان که در سال گذشته با بیش از ۶۰ درصد خشکسالی روبه‌رو بودند به دلیل عطش زمین خسارات زیادی به کشاورزان وارد کردند، اما امسال به دلیل بارش باران به‌گونه‌ای دیگر کشاورزان را در تنگنا قرار داده‌اند.

بنا بر آمار منتشره از طرف سازمان جهاد کشاورزی در استان خوزستان ۷۱ هزار هکتار از زمین‌های گندم، جو، ذرت بهاره، کلزا، چغندرقند و صیفی‌جات دچار آبگرفتگی و ۵۵ هزار هکتار دیگر نیز دچار خوابیدگی محصول شدند.

در کشت پاییز گذشته که در ۸۰۰ هزار هکتار از زمین‌های خوزستان انجام شد، قرار بود از نیمه دوم فروردین برداشت آن آغاز شود، تولید بیش از ۳ میلیون تن محصول زراعی پیش‌بینی‌شده بود، اما به دلیل وقوع سیلاب در حوضه‌های دز، کارون و کرخه در حال حاضر تنها تلی از گل‌ولای در اراضی باقی ‌مانده است.

در جریان سیلاب اخیر خوزستان، مسئولان برای نجات شهرها و روستاها، اقدام به شکستن برخی سیل‌بندها کردند که این اقدام خود منجر به زیرآب رفتن بسیاری از زمین‌های کشاورزی منطقه شد.

هرچند که شکسته شدن این سیل‌بندها با ممانعت و اعتراض کشاورزان روبه‌رو بود، زیرا آن‌ها معتقد بودند که دولت هنوز خسارات بخش کشاورزی سیل سال ۹۵ خوزستان از جمله بخش شعیبیه شوشتر که بیشترین خسارت را دید، نداده است.

شایعه سرقت دام‌ها

سیل اخیر تنها کشاورزان را در مضیقه نگذاشته است، بلکه تمامی مردم از کسبه تا دانش‌آموز و کشاورز و دامدار را با خود درگیر کرده است.

متأسفانه در این سیل بسیاری از دامداران منطقه علاوه بر اینکه دام‌های سبک و سنگین خود را از دست دادند جایگاه‌های نگهداری دام‌هایشان تخریب ‌شده است و زمین برای تعلیف دام‌های آن‌ها باقی نمانده است.

نگهداری دام‌ها در دایره بی حصار و از طرفی نبود علوفه برای تعلیف همان دام‌های باقی مانده یکی از مشکلات دیگر و پیش روی آن‌هاست.

فضای مجازی هم که همواره بر پاشنه ناآرامی و سیاه نمایی در این حوادث می‌چرخد این شایعه را دامن می‌زند که عده‌ای از افراد با لباس هلال‌احمر و یا نیروهای امدادی برخی از دام‌ها را با عنوان جابه جایی و نجات از دامداران ربوده‌اند و این موضوع موجب خدشه وارد کردن برخی از دامداران به مسئولان، نیروهای دولتی و امدادی شده است.

هرچند که حسین نیسی‌زاده، فرمانده ناحیه مقاومت بسیج شوشتر سرقت احشام مردم سیل‌زده با لباس هلال‌احمر را تکذیب کرده و گفته است که تاکنون هیچ مورد سرقتی در سطح مناطق سیل‌زده با لباس‌ نهادهای مختلف مشاهده نشده، اما همچنان این شایعه در فضای مجازی دست‌به‌دست می‌شود.

خسارت‌های میلیاردی

سیل که تمامی مدیران و ادارات را با خود درگیر کرده است برای ما هم که درصدد گفت‌وگوی اختصاصی با رئیس سازمان جهاد کشاورزی پیرامون آخرین آمارها هستیم به دلیل مشغله‌های مدیر این سازمان مشکل‌ساز شده است.

خوشبختانه در این راستا روابط عمومی این سازمان مشکل اطلاع‌رسانی را حل کرده و در گزارشی پرسش‌های ما را پاسخ می‌دهد.

بنا بر همین گزارش رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان خسارات وارده به بخش کشاورزی این استان را ۹۴۸ میلیارد تومان برآورد کرده و اظهار کرد: خسارت بخش زراعت استان حدود ۶۶۹۰ میلیارد ریال، تأسیسات و ساختمان حدود ۱۶۹۰ میلیارد ریال، زیر بخش باغی حدود ۱۰۴۰ میلیارد ریال و زیر بخش دام و طیور استان نزدیک به ۶۰ میلیارد ریال است.

کیخسرو چنگلوایی افزود: ۵۵ هزار هکتار از اراضی گندم خوزستان دچار خوابیدگی شد؛ همچنین ۳۰ هزار هکتار از باغات استان و ۱۲۰۰ هکتار از مزارع پرورش ماهی خوزستان نیز از بین رفت.

وی عنوان کرد: تاکنون ۱۰ هزار قطعه مرغ و طیور، ۱۵۰۰ فروند کندوی زنبورعسل، ۲۴۵۰ رأس دام سبک و حدود ۶۰ رأس دام سنگین تلف شدند.

وی با اشاره به جابه جایی احشام اظهار کرد: حجم کار بسیار بالا است و در برخی مناطق دام‌هایی که جابه‌جا شدند محل جدید آن‌ها دوباره دچار آبگرفتگی شد.

وی با اشاره به انتقال و اسکان موقت ۲۲۰ هزار رأس دام در ۱۰ شهرستان این استان، گفت: تاکنون ۴۰۰۰ تن علوفه با همکاری ستاد اجرایی فرمان امام(ره) و بنیاد مستضعفان، و ۳۱۰۰ تن سبوس میان دامداران آسیب‌دیده از سیل توزیع‌ شده است.

آغاز پرداخت خسارات

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با قدردانی و همچنین ابراز خوشحالی از دستور مقام معظم رهبری مبنی بر پرداخت خسارت سیل سال ۹۷ خوزستان، بیان کرد: پرداخت غرامت خسارت‌دیدگان سیل بهمن سال ۹۷ آغاز شده و با دستور مقام معظم رهبری پرداخت خسارت منحصر به بیمه‌شدگان تأمین اجتماعی نیست و به افرادی که زمین‌های کشاورزی و احشام خود را بیمه نکردند نیز خسارت پرداخت می‌شود.

چنگلوایی با اشاره به طلب کشاورزان از سال‌های گذشته، اظهار کرد: ۴۰ میلیارد تومان برای پرداخت غرامت خسارت‌دیدگان سیل بهمن سال ۹۷ به استان خوزستان پرداخت شد که ۱۰ میلیارد تومان آن به کشاورزان پرداخت شد؛ همچنین براساس دستور مقام معظم رهبری پرداخت خسارت منحصر به بیمه‌شدگان تأمین اجتماعی نیست و به افرادی که زمین‌های کشاورزی و احشام خود را بیمه نکردند نیز خسارت پرداخت می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.