انتخابات داخلی حماس برای تعیین اعضای این جنبش قرار است در تابستان سال آینده برگزار شود و رقابت اصلی بر سر بارزترین پست یعنی ریاست دفتر سیاسی حماس است.

انتخابات حماس | ابقای هنیه، بازگشت مشعل یا صعود السنوار؟

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، حماس طی چندماه آینده –تابستان ۲۰۲۰- برای انتخابات جهت تعیین رئیس جدید دفتر سیاسی خود آماده می‌شود.

«اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی حماس در گفت‌وگویی با شبکه «المیادین» در سوم مارس اعلام کرد، انتخابات داخلی حماس هر چهار سال یک بار برگزار می‌شود و این حق هر شخصی از جمله «خالد مشعل» است که برای آن نامزد شود.

بر اساس گزارش «الخلیج آنلاین»، حماس بر اساس قوانین و لوایح داخلی خود، سران سیاسی‌اش را در سطح نوار غزه، کرانه باختری و خارج از فلسطین هر چهار سال یک بار انتخاب می‌کند. بارزترین این سمت‌ها در حماس ریاست دفتر سیاسی است که این بار به میدان رقابت میان شخصیت‌های سیاسی و امنیتی تبدیل شده است.

در ادامه این گزارش آمده: شاخص‌ها تأکید می‌کند که شانس هنیه برای باقی ماندن در کرسی ریاست حماس بیشتر است اما صحبت‌هایی نیز در داخل این جنبش وجود دارد مبنی بر اینکه با توجه به مطالبات مرحله فعلی، مشعل به ریاست حماس از خارج از غزه باز خواهد گشت.

«احمد یوسف» از سران حماس که پیشتر سمت مشاور سیاسی هنیه را بر عهده داشته، اعلام کرد، فرصت رسیدن مشعل به کرسی ریاست نزدیک به هنیه یا کمتر از وی است.

وی با این حال به الخلیج آنلاین گفت، خالد مشعل «دیدگاه و کارزما» و روابط لازم برای انتخاب شدن دوباره به ریاست جنبش حماس را دارد.

در ادامه این گزارش آمده، برهه اخیر شاهد افزایش فعالیت سیاسی مشعل و دیدارهای وی با برخی سران بود. وی در نشست کوالالامپور در هجدم تا بیستم دسامبر شرکت و با «ماهاتیر محمد» نخست‌وزیر پیشین مالزی، «تمیم بن حمد» امیر قطر، «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه و«حسن روحانی» رئیس‌ جمهور ایران  دیدار کرد.

اما «حسام الدجنی» تحلیلگر سیاسی فلسطینی در این زمینه به الخلیج آنلاین گفت، غافلگیری انتخابات پیش رو ممکن است از غزه باشد و «یحیی السنوار» رئیس دفتر سیاسی حماس در غزه برای ریاست این جنبش وارد گود رقابت شود گرچه شانس کمتری نسبت به مشعل و هنیه دارد.

آخرین انتخابات  داخلی حماس در سوم فوریه ۲۰۱۷ انجام شد و در ششم می ۲۰۱۷ با پیروزی اسماعیل هنیه به عنوان رئیس دفتر سیاسی، السنوار به عنوان رئیس دفتر سیاسی در غزه و انتخاب موسی ابومرزوق، یحیی السنوار، صالح العاروری، خلیل الحیه، محمد نزال، ماهر عبید، عزت الرشق و فتحی حماد به عنوان اعضای دفتر سیاسی به پایان رسید.

هنیه سومین فرد در ریاست دفتر سیاسی حماس است، اولین فورد موسی ابومرزوق است که این سمت را از سال ۱۹۹۲ تا ۱۹۹۵ بر عهده داشت و دومین فرد خالد مشعل بود که در سال‌های ۱۹۹۶ تا ۲۰۱۷ عهده‌دار این منصب بود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.