۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۶
کد خبر: 713340

یادداشت/

ضرورت‌های همگرایی گروه‌های مقاومت

حسن رویوران/ کارشناس مسائل منطقه

قدس آنلاین: مدتی است که گروه‌های مقاومت در منطقه از انصارالله یمن تا حماس فلسطین، پیام‌ها و نامه‌های مختلفی میان خود و سران کشورهای حامی این محور تبادل می‌کنند که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به نامه حماس به رهبر انقلاب و پاسخ ایشان، تبادل پیام‌های حماس و انصارالله یمن و همچنین نامه حماس به بشار اسد، رئیس جمهور سوریه اشاره کرد. این تحرکات جدید که البته قسمتی از محتوا و کیفیت آن رسانه‌ای می‌شود، نمود همگرایی جدی و جدیدی میان این اجزای محور مقاومت در راستای هم‌افزایی توان و قدرت یکدیگر به نظر می‌رسد. در سوی مقابل، آنچه مشخص شده، این است که امروز دشمن در چارچوب یک نوع وحدت نظر بین قدرت‌های بین‌المللی و منطقه‌ای نظیر ایالات متحده و برخی دولت‌های مرتجع حاشیه خلیج فارس در حال عمل کردن است. تمام این موارد ایجاب می‌کند محور مقاومت، مأموریت‌ها و اقدام‌های لازم برای تأمین منافع خود را با هماهنگی بیشتری پیش ببرد و تلاش کند گونه‌ای از یک نوع همسنگی در مقابل اتحاد اجزای دشمن ایجاد کند.

یکی از اجزای این هم‌افزایی میان گروه‌های محور مقاومت، کسب آمادگی در مقابل توطئه‌های احتمالی و پیش‌بینی شده است. به عنوان مثال، ایجاد مزاحمت برای هواپیمای ماهان در حریم هوایی سوریه نشان‌دهنده نقشه‌های ایجاد فتنه در محور مقاومت است. بدین معنا که دو جنگنده، سبب به اشتباه انداخته شدن پدافند سوریه شده و همانند سرنگونی چند سال قبل هواپیمای ایلوشین روسی توسط اسرائیل، این بار ماهان ایرانی به‌اشتباه ساقط شود و متعاقباً پس از آن، این کشورها با امواج اعتراض‌های مردمی در مقابل این حادثه مواجه شوند. این مسئله نشان می‌دهد امروز دشمن در کنار فعالیت نظامی و جنگ اقتصادی خود، وارد نوعی از جنگ نرم علیه محور مقاومت شده است. تمام این تحولات در ماه‌های گذشته ایجاب می‌کند هماهنگی در میان اجزای تأثیرگذار محور مقاومت به خصوص در ابعاد جنگ نرم در مقابل طرح‌ها و ترفندهای دشمن به صورتی جدی‌تر پیگیری شود.

از سوی دیگر، به نظر می‌رسد این هم‌افزایی میان گروه‌های مقاومت، جمع‌بندی خود آن‌ها به خصوص به واسطه شرایط خطیر کنونی است. آن‌ها بر این باورند که اکنون، زمان این همگرایی است و هر نوع تأخیر در انجام آن، می‌تواند ضررهای قابل توجهی در پیش داشته باشد. امروز یک ضرورت زمانی جدی وجود دارد که باید منجر به همکاری‌های گسترده در بالاترین سطوح شود. شرایط عراق، سوریه، لبنان و به صورت کلی شرایط منطقه تقریباً نزدیک به هم است و همان طور که آمریکا، کارزار فشار حداکثری علیه ایران را پیش برده، در لبنان با نرخ لیر و در سوریه با قانون قیصر انجام می‌دهد. این امر ضرورت اتخاذ واکنش هماهنگ را ایجاب می‌کند. به نظر می‌رسد تا زمانی که محور مقاومت متحد است، مؤلفه‌های کمتری آن را تهدید می‌کند. برداشت دشمن این گونه است که اگر بتواند اجزای این محور را تجزیه کند، بهترین فرصت برای اقدام نظامی است. اما اگر محور مقاومت در کنار هم قرار گیرند، دشمن ناگزیر به عقب‌نشینی خواهد شد. بنابراین، همگرایی و هم‌افزایی این محور، یکی از ضروری‌ترین و پربرکت‌ترین اتفاق‌های سال‌های گذشته است و باید با مراقبت، تداوم نیز یابد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.