مهدی مجیدی فر گفت: مسئولیت اصلی ثبت نام کتب درسی با مدیران مدارس است و نباید این مدیران، اولیای دانش آموزان را برای ثبت نام کتب تحصیلی تحت فشار قرار دهند.

مسئولیت اصلی ثبت نام کتب درسی سال آینده تحصیلی به عهده مدارس است / نباید توپ ثبت نام به میدان اولیاء بیافتد

مهدی مجیدی فر در گفتگو باخبرنگار قدس آنلاین درخصوص ثبت نام کتاب های درسی سال تحصیلی آینده عنوان کرد: مدیران مدارس استان، باید هرچه سریعتر با هماهنگی با اولیای دانش آموزان، نسبت به ثبت نام گروهی کتب درسی سال آینده اقدام نمایند و نباید این وظیفه را به گردن اولیا بیاندازند.

وی ادامه داد: البته ممکن است انجمن اولیای مدارس به این نتیجه برسند که ثبت نام کتب توسط اولیای دانش آموزان انجام شود. در واقع اولیا می توانند در صورت تمایل، باهماهنگی با مدارس خودشان نسبت به ثبت نام کتاب های درسی به صورت اینترنتی اقدام نمایند اما الزامی در این زمینه برای اولیا وجود ندارد.

وی در پاسخ به این سوال که چرا برخی از مدیران مدارس تاکید دارند که اولیای دانش آموزان نسبت به ثبت نام کتب اقدام نمایند، اظهار کرد: برای هردو گروه مدیران مدارس و اولیا امکان ثبت نام کتب وجود دارد. اما اگر اولیا تصمیمی برای ثبت نام کتب تحصیلی فرزندانشان نداشته باشند، وظیفه ثبت نام به عهده مدارس است و مدیران نباید بر اولیا فشار وارد کنند.

مجیدی فر تصریح کرد: ثبت نام کتب درسی برای پایه های تحصیلی دوم تا ششم ابتدایی، هشتم و نهم، یازدهم و دوازدهم از تاریخ ۲۲ فروردین ماه شروع شده و تا تاریخ ۲۲ خردادماه سال جاری ادامه خواهد داشت. همچنین ثبت نام کتب درسی پایه اول ابتدایی و پایه های تحصیلی هفتم و دهم از ۶ تیرماه آغاز و تا نیمه ابتدایی شهریورماه ۱۴۰۰ ادامه خواهد داشت. افرادی که تمایل به ثبت نام دارند می توانند به نشانی های  www.irtextbook.ir یا www.irtextbook.com  مراجعه نمایند.

وی با بیان اینکه فقط یکبار امکان ثبت کتب در سامانه وجود دارد، خاطرنشان کرد: سامانه ثبت نام کتب درسی به گونه ای است که وقتی برای یک دانش آموز ثبت کتب صورت بگیرد، دیگر امکان ثبت نام دوباره توسط فرد دیگر وجود ندارد و اشتباه و تداخل امور در این مورد امکان پذیر نیست.

وی افزود: حتی اگر برای دریافت کتب دانش آموز ثبت نامی نشده باشد، این فرد در لیست مدارس به عنوان کسی که برای دریافت کتابهایش اقدامی نشده است، قابل تشخیص و مشاهده است و مدیران مدارس باید در این زمینه پیگیری نمایند. درواقع امکان اشتباه وثبت مجدد کتاب و یا اینکه دانش آموزی بدون کتاب بماند در سامانه در حد صفر است.  

وی درخصوص میزان هزینه ای که اولیا باید متقبل شوند، گفت: هزینه های ثبت نام کتب براساس نرخ مصوب سازمان آموزش و پرورش است. اما در هنگام ثبت نام دانش آموزان، ممکن است هزینه هایی مانند، ارائه کتب کمک آموزشی، بیمه، فعالیت های فوق برنامه و... و. اضافه شود که باتشخیص و موافقت اولیا اخذ خواهد شد.

مدیرروابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی با بیان اینکه در هنگام ثبت نام دانش آموزان، هیچ اجباری برای کمک مالی به مدارس وجود ندارد، متذکر شد: اولیا به دلخواه خود می توانند مدیران مدارس را در تامین هزینه ها یاری نمایند. اسناد مالی نیز توسط نهادهای نظارتی کنترل و بازبینی می شود و مدیران نمی توانند مبالغ اخذ شده را در محلی به جز لیست های مشخص شده هزینه نمایند.

وی در پاسخ به این سوال که باتوجه به تعطیلی یک ساله مدارس به خاطر شیوع کرونا، در بسیاری از هزینه ها صرفه جویی شده و آموزش و پروش می تواند با اعتبارات خود، دیگر هزینه ها را تقبل نماید و نیازی به کمک اولیا نخواهد داشت، ابراز کرد: پس از شیوع کرونا، متاسفانه اعتبارات نیز به نسبت کاهش هزینه ها، کاهش یافته اند. به عنوان مثال هر ساله اعتباراتی برای آموزش و پرورش در حوزه برنامه های جانبی مانند مسابقات هنری و فرهنگی درنظر گرفته می شد که این اعتبارات امسال کمتر شده است.

وی ادامه داد: پس از شیوع کرونا، برخی از منابع درآمدی اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی نیز به صفر رسیده است. خانه های معلم، استخرها، سالن های ورزشی و... بخش بزرگی از منابع درآمدی این اداره کل بوده است که اکنون دیگر درآمدزایی ندارد. می توان اینگونه بیان کرد که نسبت به سال های گذشته به شدت در معذوریت بیشتری قرار گرفته ایم و کار برایمان سخت تر شده است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.