مسئولان به استناد گزارش‌های آماری از کاهش ۴۰ درصدی ازدواج‌ها در کشور طی یک دهه اخیر خبر می‌دهند. چندی پیش سعیدرضا عاملی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی از آمار ۹۰ درصدی دانشجویان مجرد گفته بود و اینکه در حال حاضر بیش از ۳ میلیون دانشجو در کشور وجود دارد که ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر آن‌ها ازدواج نکرده‌اند.

حلقه حمایت‌ از ازدواج دانشجویی کوچک‌ شده است

اگر این اعداد و ارقام درست باشد، باید برای آنکه این مشکل به بحران تبدیل نشود، چاره‌ای اندیشید.

گفت‌وگوی ما با سید محمد هاشمی، مدیر کل خانواده و ازدواج نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه‌ها به بهانه ارائه همین آمار و یافتن راه حلی برای آن انجام شده است.

آمارها می‌گویند ۹۰ درصد دانشجویان، مجرد هستند. از این آمار چه تحلیلی می‌توان ارائه داد؟

بخشی از این عوامل تجرد، مربوط به موضوعات اقتصادی و بخشی هم به دلیل نبود سازوکارهای مناسب برای ازدواج آسان و بخش دیگر هم به شناخت و پیچیدگی در انتخاب همسر برمی‌گردد. نگرانی دانش‌آموختگان برای دسترسی به شغل مناسب هم مطرح است، مسئله بعدی نبود امکانات در دانشگاه‌ها برای حمایت از زوجین دانشجو است.

قطعاً دانشگاه، متأثر از شرایط عمومی کشور است و در مقوله ازدواج هم دافعه‌ای در میان جوانان در این موضوع اتفاق افتاده و همچنین مباحث فرهنگی که امروز با آن مواجه هستیم و کمرنگ شدن واسطه‌گری با توجه به تحولات فرهنگی هم در این موضوع تأثیر مهمی دارد.

با توجه به کاهش نرخ ازدواج در کشور استقبال از ازدواج دانشجویی چگونه است؟

ما سال ۹۱ و ۹۲ حدود ۶۰ هزار زوج داشتیم که پس از آن کاهش صورت پذیرفته است. بخشی از دلایل آن همان دلایل عمومی کشور است، مثل شغل و مسائل اقتصادی و... اما در خصوص ازدواج دانشجویی باید گفت کاهش حمایت‌هایی که قبلاً از ازدواج دانشجویی می‌شد نیز از عوامل مهم محسوب می‌شود. در دهه ۸۰ حمایت‌های خوبی اتفاق افتاد ولی پس از آن کاهش پیدا کرد. در واقع انگیزه‌هایی که قبلاً برای ازدواج دانشجویی وجود داشت برای دانشجویان کمتر شد و حالا دیگر خدماتی که در دانشگاه‌ها برای زوجین ارائه می‌شود متناسب با توقعات زوجین دانشجو نیست.

نهاد به سهم خود برای از میان برداشتن موانع اقتصادی چه گام‌هایی برداشته و یا چه برنامه‌ای برای آن دارد؟

نهاد نمایندگی نهادی فرهنگی است و نمی‌تواند در موضوعات اقتصادی وارد شود، یکی از دغدغه‌های ما که به آن پرداختیم، ستاد ملی ازدواج دانشگاهیان بود که بخشی از کار در آنجا اقتصادی است، یعنی تجمیع نهادها و ارگان‌هایی که می‌توانند کار اقتصادی انجام دهند و هدایت این‌ها به سمت ازدواج دانشجویی چه در بحث آموزش‌های کارآفرینی و شغلی و چه در موضوعات مسکن، کمک‌های اقتصادی اشتغال‌زا و جهیزیه که در ستاد ملی ازدواج دانشجویی دیده شده است. در واقع نهاد به عنوان یک هماهنگ‌کننده و راهبر ورود پیدا می‌کند چون منابع اقتصادی در دست نهاد نیست.

با توجه به شناخت و آگاهی که دانشجویان از یکدیگر دارند، سطح ثبات ازدواج دانشجویی چگونه است؟

الحمدلله براساس آمارهای ما میزان طلاق در ازدواج های دانشجویی زیر ۶ درصد است این درحالی است که قبلاً کار چندان سنگینی در آموزش‌ها انجام نمی‌شد یعنی پس از ازدواج برای آن‌ها آموزش می‌گذاشتیم. اما در حال حاضر هم پیش از ازدواج و هم پس از آن مداخلات مشاوره‌ای را داریم، به این امید که ان شاءالله میزان این ناپایداری کم و به صفر نزدیک شود.

یکی از مطالبات رهبر معظم انقلاب پیگیری موضوع ازدواج دانشجویی در گستره چند میلیونی است، برای تحقق این مهم چه برنامه‌ای دارید؟

ما با در نظر داشتن همین مطالبه ایشان ستاد ملی ازدواج دانشگاهیان را ایجاد می‌کنیم تا علاوه بر همه دانشجویان، استادان و حتی کارکنان دانشگاه‌ها هم زیرمجموعه ستاد قرار گیرند و برنامه‌های ما شامل همه دانشگاهیان شود. یعنی از ابتدای ورود یک دانشجو به دانشگاه، برای وی برنامه‌های خانواده و ازدواج تدارک می‌بینیم تا موضوع واسطه‌گری و تسهیل‌گری ازدواج و پس از آن حمایت‌های لازم از زوجین انجام شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.