مسئله مشارکت مردم در اقتصاد مسئله بسیار مهمی است. متأسفانه در سال‌های اخیر با وجود تأکیدات رهبر معظم انقلاب، هیچ بستر مناسبی برای تحقق این امر مهم تهیه نشده اما در بهمن ۹۹ شورای عالی بورس برای بسترسازی مناسب به منظور تأمین مالی مردمی، مدل شرکت سهامی عام پروژه را تعریف کرده است.

توسعه و اشتغال با سرمایه‌های مردمی

در مدل تأمین مالی به روش شرکت سهامی عام پروژه، تمام مردم می‌توانند در تأمین مالی پروژه‌های کشور نقش مؤثر داشته باشند. شرکت سهامی‌عام پروژه، شرکتی است که برای یک پروژه عمرانی و کلان مشخص تعریف می‌شود و در آن بهره‌بردار پروژه سهام  مربوط به این شرکت را عرضه می‌کند تا مردم بتوانند در این پروژه‌ها سرمایه‌گذاری کنند. اصلی‌ترین مزیت تأمین مالی به روش شرکت‌های سهامی عام پروژه، تضمین اصل و حداقل سود بانکی برای سرمایه‌گذاران است. از طرف دیگر سهام پروژه به مردم انتقال‌یافته و اگر اقتصاد وارد تورم شود، سرمایه‌های خرد مردمی در برابر تورم، ارزشش را از دست نخواهد داد. در همین رابطه با جعفر قادری، نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون ویژه جهش‌تولید به گفت‌وگو پرداختیم. وی درباره روش‌های مختلف تأمین مالی برای انجام پروژه‌های کلان اقتصادی گفت: مدل‌های مختلفی برای تأمین مالی پروژه‌های کلان، عمرانی و توسعه‌ای کشور وجود دارد و یکی از این روش‌ها، مشارکت دولت با شرکت‌های پیمانکاری است، به ‌طوری‌ که شرکت‌های پیمانکاری در کنار دولت به اجرای طرح و پروژه عمرانی یا توسعه‌ای پرداخته و از محل‌ عوارض، مجتمع‌های بین‌راهی و ارزش‌افزوده‌ای که از اجرای این پروژه‌ها حاصل می‌شود، بخشی از این هزینه را تأمین کنند. بعضاً انجام طرح‌ها و پروژه‌ها به این روش موجب تسریع انجام پروژه و نیز کاهش هزینه، انرژی و نیروی‌انسانی مورد نیاز می‌شود. از دیگر روش‌های تأمین مالی برای این طرح‌ها می‌توان به انتشار اوراق‌مشارکت و استفاده از تسهیلات بانکی اشاره کرد. روش مهم بعدی استفاده از سرمایه‌گذاری خرد مردمی از طریق بازارسرمایه  با ابزارهای این بازار از جمله صندوق پروژه و شرکت سهامی عام پروژه است.

روش‌هایی برای سرمایه‌های خرد

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی، درباره اقداماتی که باید انجام‌گرفته شود تا سرمایه‌گذار خرد انگیزه بیشتری برای سرمایه‌گذاری در طرح‌های کلان کشور داشته باشد، تشریح کرد: روش‌های مختلفی ممکن است برای ایجاد انگیزه برای سرمایه‌گذاران خرد باشد، نخست اینکه موانع پیش‌پای سرمایه‌گذاران خرد برداشته شود، سود حداقلی معادل بانک برای سرمایه‌گذار در نظر گرفته شود، نقل‌وانتقال سهام از مالیات معاف شود، علاوه بر این‌ها باید به نهادهای عمومی و دولتی اجازه داده شود در این طرح‌ها مشارکت کنند و به بانک‌ها اجازه داده شود بدون توجه به محدودیت‌های مقرر در قانون اصل ۴۴ بتوانند برای مشارکت در پروژه‌های زیربنایی و زیرساختی ورود پیدا کنند.

جعفر قادری درباره اجرای طرح و پروژه‌های عمرانی و توسعه‌ای به سبک تأمین مالی از سرمایه‌گذاران خرد، توضیح داد: استفاده از سرمایه‌های خرد مردمی، روش‌های متفاوت با چارچوب‌های متفاوت دارد، ممکن است پروژه سهامی‌عام باشد و در قالب صندوق‌های سهامی‌عام تأمین مالی شود. مدل بعدی شرکت سهام‌عام پروژه است که هم سهام پروژه به مردم منتقل می‌شود و هم‌سود تضمینی دارد. در شرکت سهامی عام پروژه‌، یک حداقل سودی برای سرمایه‌گذار خرد تأمین و تضمین می‌شود که این حداقل سود در استقبال سرمایه‌گذاران خرد برای سرمایه‌گذاری در این‌گونه طرح‌ها بسیار مؤثر است.

مزایای تأمین مالی به روش سهام پروژه

عضو کمیسیون ویژه جهش‌تولید در پایان با اشاره به اثرات تأمین مالی پروژه‌های عمرانی به شیوه شرکت سهامی‌عام پروژه‌، تشریح کرد: در صورت اجرای طرح‌ها و پروژه‌های کلان عمرانی و توسعه‌ای، اشتغال‌زایی بالایی به وجود خواهد آمد که مجموع این مزایا سبب می‌شود موانع را برداشته و این امکان را به وجود آوریم که مشکل تورم را برای همیشه حل کنیم. این نکته قابل‌ذکر است که حل مشکل تورم با انجام روش‌های معمول که خود تورم‌زا هستند، نبوده و تأمین مالی به روش شرکت سهامی‌عام پروژه یکی از این روش‌هاست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.