وقتی روزنامه قدس اعتراض یک‌هزار و۷۳معلم تبادکانی را که خواستار اجرای رأی دادگاه مبنی بر رفع تصرف از زمینشان بودند را رسانه‌ای کرد و دادگستری خراسان رضوی هم قاطعانه وارد ماجرا شد، برخی که به نظر می‌رسد هدفمند و با هدایت متخلفان پیش انداخته شدند، با انتشار تصاویر و قطعه فیلم‌های متخلف طوری وانمود کردند که هرکس خبر نداشت تصور می‌کرد چه ظلمی در حق یک تولیدکننده شده، در حالی که تمام این ماجرا سیاه‌نمایی بود.

رفع تصرف از زمین فرهنگیان در خان آخر

از نخستین گزارش تا اجرای رأی قلع 

نخستین گزارش در مورد دغدغه یک هزار و ۷۳معلم تبادکانی که درگیر پس گرفتن زمین غصب شده‌شان بودند، اواسط آبان ماه گذشته منتشر کردیم. در آن گزارش که با عنوان «هزار معلم تبادکانی چشم انتظار بازپس‌گیری زمین غصب شده» چاپ شد، یکی از نماینده‌های معلمان در تشریح موضوع گفت: زمین مذکور که در منطقه حصار سرخ شاندیز واقع شده سال ۱۳۷۲ توسط یک هزار و ۷۳ نفر از فرهنگیان شاغل وقت در آموزش‌وپرورش تبادکان خریداری شد.

این فرد خاطرنشان کرد: وسعت زمین مذکور حدود ۶۰ هکتار است و سال ۱۳۸۵ دور زمین را دیوار کردیم. تمامی مالکان این زمین هم دارای سند دفترچه‌ای، رسمی و قانونی هستند.
حدود ۱۰ سال بعد یعنی سال ۱۳۹۴ پی بردیم افرادی قسمتی از زمین معلمان را تصرف و در آنجا دست به ساخت استخر، سالن پرورش کبک و... زده‌اند. حتی قسمتی از زمین ما را هم به صورت غیرقانونی فروخته و روی دیواری که بنا کرده بودیم را با خاک پر و به حریم زمین تجاوز کرده بودند. پس از چهار سال پیگیری قضایی حکم قلع و قمع قطعی تصرفات غیرقانونی صورت‌گرفته در تاریخ ۲۰/۰۹/۹۸ صادر و مقرر می‌شود زمین از افراد متجاوز پس گرفته شود.

در اسفند سال ۹۸ متصرفان به این بهانه که در محل سازه بنا شده و حاضرند در ازای زمین تصرف‌شده جای دیگر به فرهنگیان زمین بدهند و صلح کنیم، از دستگاه قضایی وقت می‌گیرند. این فرد تصریح کرد: پرونده حدود یک سال است در واحد میانجی‌گری مطرح و مسئولان دستگاه قضایی با متصرفان بیش از ۳۰جلسه گذاشته‌اند ولی این اقدام‌ها هم هیچ نتیجه‌ای در پی نداشت. از رئیس کل دادگستری استان درخواست داریم به دادمان برسند و نگذارند بیش از این حق یک هزارو ۷۳ نفر فرهنگی تضییع و رأی قلع اجرا شود.

چند روز پس از انتشار این خبر مطلع شدیم رئیس کل دادگستری خراسان رضوی دستور اجرای رأی را صادر کرده و به متصرفان مهلت داده شده تا بنای ایجاد شده را جمع‌آوری و از محل خارج شوند.
زوایای دقیق‌تری از موضوع هم در دوم آذرماه در گزارشی با تیتر «زمین فرهنگیان تبادکانی پس گرفته می‌شود» منتشر و در آن شماره از روزنامه قدس اشاره شد: پس از آنکه ماجرا را بیشتر مورد پیگیری قرار می‌دهیم مشخص می‌شود دستور قضایی مبنی بر رفع تصرف از زمین یک هزارو ۷۳ فرهنگی بازنشسته صادر شده است.

در ایـن اقـــدام قاطع قضایی دل یـک‌هــزار و ۷۳فرهنگی بازنشسته‌ای که داد خود را به عدلیه برده بودند از اجرای عدالت شاد شد، قرار بر این شد در تاریخ دهم آذرماه یعنی حـدود هشت روز بعد بناهای غیرقانونی ساخته شده در محل برچیده و حق به حقدار برسد. از سوی دیگر به متصرفان اخطار داده شد پیش از اجـرای رأی قهری قلع و قمع در محل، نسبت به جمع‌آوری مستحدثات و محل پرورش طیور و... اقدام کنند تا خسارت کمتری متوجه آن‌ها باشد.

سیاه‌نمایی تا چه حد!

این رویه هم پیش رفت و در تاریخ اعلامی نسبت به اجرای قانون اقدام و ابتدا دیوارکشی‌ها تخریب شد. همه چیز طبق روال پیش می‌رفت تا اینکه با هدایت افرادی خاص حاشیه‌سازی‌ها در این زمینه به متن کارآمد؛ زمانی که بیل مکانیکی برای تخریب استخر پرورش ماهی و سالن‌های ساخته‌شده پرورش کبک به زمین معلمان رسید، هجمه‌ها علیه دادگستری خراسان رضوی ایجاد شد و مسئولان قضایی را محکوم به آسیب رساندن به تولید کردند و از تخریب‌ها تصاویر گزینشی منتشر کردند. حتی در یکی از کلیپ‌های منتشر شده به گونه‌ای وانمود کردند که در پی اجرای این رأی و تخریب سالن‌ها تعداد زیادی کبک زیر خاک مدفون شدند تا احساسات مخاطبان را به بازی بگیرند و با فشار حداکثری بر دستگاه عدلیه مسئولان مربوط را از اجرای عدالت بازدارند، اما هیچ کدام از آن‌ها اثر نداشت.

آنچه در این میان مخفی ماند و آن‌ها دوست نداشتند به آن اشاره شود این بود که اسناد و تصاویری وجود داشت که نشان می‌داد آن‌ها با دست خود اقدام به جمع‌آوری کبک‌ها و خروج آن‌ها از محل کرده بودند و حتی 20روز پیش در نامه‌ای پایان دوره پرورش کبک‌های موجود در سالن‌ها مشخص و به آن‌ها فرصت داده شده بود کبک‌ها را از محل خارج کنند که این کار هم صورت می‌گیرد.

مسئله دیگری که امروز به بهانه آن برخی باج‌نیوزها به آن دامن می‌زنند برخورد دستگاه قضایی با یک به ظاهر تولیدکننده بود که این ماجرا هم اگر به دقت بررسی شود مشخص می‌شود شخص رئیس کل دادگستری خراسان رضوی حدود دو سال بانگاه حمایت از تولید از اجرای رأی قلع و قمع جلوگیری کرد تا فرد متصرف که وعده داده بود به میزان تصرفات صورت گرفته جای دیگر به معلمان زمین خواهد داد، حرفش را عملی کند که این اقدام هم صورت نگرفت و حالا عدلیه برای این موضوع هدف انتقاد قرار می‌گیرد!

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.