تمام مردم دنیا مشهد را به وجود مضجع شریف امام هشتم(ع) می‌شناسند و همین برای معرفی یکی از مهم‌ترین کلانشهرهای مذهبی جهان کفایت می‌کند. وجود بارگاه امام مهربانی‌ها در طول سالیان سال منشأ برکات زیادی برای مردم مشهد و مجاوران امام رضا(ع) بوده و خواهد بود.

ساخت نمادهای ورودی مشهد تا پایان سال

با وجود این، یکی از اصلی‌ترین پرسش‌هایی که همیشه مورد توجه بوده این است که همسایگان امام رئوف(ع) برای این شهر چه کردند؟ تا چه حد تلاش شده حریم و سرزمینی که متعلق به امام رضا(ع) است بیشتر و بهتر به جهانیان شناسانده شود؟ 
واضح و مشخص است که تاکنون آنچه بایسته است، به سرانجام نرسیده و تلاشی آنچنانی و در خور برای تعریف جغرافیایی ورود به حریم رضوی در نظر گرفته نشده است تا زائرانی که به مشهدالرضا(ع) ورود می‌کنند پیش از آنکه گنبد و بارگاه چشم‌نواز حضرت رضا(ع) را ببینند احساس خوش ورود به عرصه معنوی را درک کنند.
تعریف و ایجاد نمادهایی که این حس را در بدو ورود به مشهد برای زئران امام هشتم(ع) متصور شود ضعفی مشهود است که به نظر چندان تلاشی برای آن در سالیان گذشته نشده است. المان‌هایی که حتی می‌توانند جای خود را بین عکس و تصاویر خاطره‌انگیز زائران و مسافرانی که قصد اقامت در مشهد را دارند باز کنند و یاد خوش حضور در حریم رضوی را برای هر کدام از زائران تداعی نمایند.
 
نقیصه‌ای که مشهود است 
عضو شورا و رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی، زیارت و گردشگری شورای اسلامی شهر مشهدمقدس در این خصوص گفت: این نقیصه‌ای مشهود است که برطرف شدن آن نیازمند برنامه‌ریزی درست و اصولی است. گرچه پیش از این حرف‌هایی در این باره زده شده اما اقدامی که در خور و به ثمر رسیده باشد تاکنون انجام نشده است.
حجت‌الاسلام حسن منصوریان افزود: در روزهای ابتدایی آغاز به کار شورای ششم موضوع توجه به جغرافیای شهر مشهد و مشخص شدن ارض‌مقدس مشهدالرضا(ع) به عنوان یک ضرورت در دستورکار قرار گرفت و در حال حاضر هم پیگیر این موضوع هستیم.
 وی اظهار کرد: وجود نمادهای خاص در ورودی شهر یا نزدیک به آن ضرورتی است که کمتر به آن پرداخته شده حتی فراخوان‌هایی در این خصوص داشته‌ایم تا زائران پیش از ورود به مشهد احساس حضور در حریم مقدس رضوی را داشته باشند و برای حضوری معنوی در مشهد و زیارت امام رضا(ع) آماده شوند.
وی ادامه داد: حتی پیشنهادهایی برای اجرای المان‌های مختلفی مانند دروازه قرآن و نیز هشت ورودی به نیت امام هشتم(ع) داشته‌ایم و تلاش می‌کنیم به موضوعی بارز که نظر زائران را جلب کند، برسیم.
منصوریان گفت: در حال حاضر دو ورودی شهر مشهد یکی از سمت نیشابور و دیگری از سمت قوچان مورد توجه است حتی ردیف بودجه‌ای هم برای اجرای طرح‌های مورد نظر در بودجه ۱۴۰۱ در نظر گرفته شده است.

قول اجرای طرح تا آخر سال
وی در واکنش به این مطلب که در شورای پنجم نیز اینچنین موضوعی مطرح شده بود و حتی گفته می‌شد طی دو سال به سرانجام خواهد رسید اما اقدام آنچنانی نشد، بیان کرد: همان طور که بیان شد در گذشته چندان اقدامی برای به ثمر رسیدن این موضوع نشده و هرآنچه بوده یا در حد حرف باقی مانده یا اینکه خیلی کمرنگ و ناقص اجرا شده است مثل آنچه در ورودی شهر مشهد از سمت نیشابور پس از پل شهرک عسکریه وجود دارد. با وجود این، ما مصمم هستیم طرح و المان‌هایی در خور شهر مشهد برای این منظور اجرا کنیم که بتواند رضایت زائران و مجاوران امام رضا(ع) را جلب نماید.
عضو شورای اسلامی شهر در پاسخ به این پرسش که آیا اجرای طرح‌های مد نظر به نوروز ۱۴۰۲ خواهد رسید یا خیر، گفت: آنچه مسلم است برای این طرح بودجه در نظر گرفته شده است و به اعتقاد من تا ۷۰یا ۸۰درصد می‌توان به پیشرفت طرح امیدوار بود هرچند شهردار منطقه۷ قول اجرای آن را تا آخر سال به شرط تحقق بودجه داده و شهرداری منطقه۱۰ نیز فرخوان‌هایی برای ارائه طرح از سوی هنرمندان را داشته است و به جد دنبال کار هستند. ما نیز نظارت و پیگیری خواهیم کرد تا هرچه سریع‌تر به آنچه مطالبه مردمی بوده و هست و ضرورت اجرایی دارد دست پیدا کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.