حادثه تیراندازی در متروی نیویورک و زخمی شدن چندین نفر، لزوم اصلاح قانون حمل سلاح در آمریکا را بیش از پیش مطرح کرد.

تیراندازی در متروی نیویورک بار دیگر موضوع آزادی حمل سلاح در آمریکا را پررنگ می‌کند

به گزارش قدس آنلاین، صحنه‌های تیراندازی در آمریکا عادی شده است؛ اما موضوع جدیدی که در این خصوص وجود دارد پیامدها و تاثیرات اجتماعی و حتی سیاسی است که این تیراندازی‌ها روی مردم می‌گذارد. آخرین حادثه از این دست در متروی بروکلین در ایالت نیویورک اتفاق افتاد.

یکی از ایستگاه‌های خط مترو در این شهر شاهد تیراندازی در ساعت هشت و نیم صبح به وقت محلی بود. به گفته پلیس عامل این تیراندازی، ماسک ضد گاز و لباس نارنجی رنگ پوشیده بود و ضمن تیراندازی در داخل ایستگاه مترو، از بمب دودزا نیز استفاده کرد و باعث زخمی شدن چندین تن شد. پلیس اعلام کرد مجری عملیات پس از تیراندازی از محل متواری شد و جستجوی نیروهای امنیتی برای پیدا کردن وی ادامه دارد و بعید است همدستی داشته باشد.

این حادثه بار دیگر موضوع حمل سلاح را که به تعداد زیاد در دست آمریکایی‌ها وجود دارد مطرح می‌کند. بر اساس داده‌های آرشیو خشونت سلاح(The Gun Violence)، از ابتدای سال ۲۰۲۲ تاکنون، حدود ۱۱۹ تیراندازی در آمریکا گزارش شده است. در این تیراندازی‌ها حدود ۸۵۵۸ تن مجروح شدند که ۹۳۷ نفر خردسال بودند؛ این تعداد در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افزایش داشته است. روزانه بیش از ۱۱۶ نفر جان خودشان را در حوادث تیراندازی در ایالت‌های مختلف آمریکا از دست می‌دهند.

یک سال از دوران ریاست جمهوری بایدن می‌گذرد و مشکلات داخلی و خارجی بسیاری وجود دارد. کارشناسان افزایش روزافزون خشونت های مسلحانه را یکی از معضلات داخلی این کشور می‌دانند و می‌گویند که کنترل این خشونت‌ها در آمریکا از دست پلیس خارج شده است.

پیش از این اتفاقات و با وقوع این حادثه نیز فشارها بر دولت آمریکا برای مقابله با اینگونه خشونت و قتل ها، جو بایدن را وادار کرد تولید سلاح‌های ثبت نشده در آمریکا را ممنوع اعلام کند. سلاح‌های ثبت نشده به صورت خصوصی در آمریکا تولید می‌شوند و در پایگاه‌های دولتی ثبت نمی‌شوند و شماره سریال هم ندارند.

در این قانون جدید، کیت‌هایی به نام «بخرید، بسازید و شلیک کنید» ممنوع شده است. افراد می‌توانند بدون اینکه سوابق کیت‌ها را بررسی کنند آن‌ها را به صورت اینترنتی و یا از فروشگاه‌ها خریداری کنند. مقامات آمریکایی می‌گویند که افراد با خرید این کیت‌ها می‌توانند در ۳۰ دقیقه یک سلاح بسازند.

در قانون جدید آمده که این کیت‌ها براساس قانون کنترل اسلحه، سلاح‌های گرم شناخته می‌شوند و تولیدکنندگان برای ساخت آن‌ها نیاز به مجوز دارند و شماره سریال نیز باید روی آن‌ها ثبت شود و سوابق خریداران هم باید قبل از فروش و خرید این کیت‌ها بررسی شوند.

در چهاردهم دسامبر سال ۲۰۱۲، آدام لانزا ۲۰ ساله وارد مدرسه ابتدایی در نیوتاون، ایالت کنکتیکت شد و با یک تفنگ نیمه خودکار رمینگتون بوش مستر، ۲۰ دانش آموز و شش بزرگسال را در کمتر از پنج دقیقه به قتل رساند. پس از این حادثه خانواده‌های ۹ قربانی در سال ۲۰۱۴ از شرکت اسلحه سازی رمینگتون شکایت و ادعا کردند که رمینگتون مسئول وقوع این حادثه است. شرکت رمینگتون نیز پیشنهاد داده نزدیک به ۳۳ میلیون دلار غرامت به خانواده قربانیان پرداخت کند.

پس از این حادثه مردم و خصوصا خانواده قربانیان خواستار تغییر قانون فروش و حمل سلاح در آمریکا شدند. صنعت اسلحه در آمریکا در تلاش است تا از قانون «آزار عمومی» نیویورک خارج شود. بر اساس قانون نیویورک، ایالات، دولت‌های محلی و قربانیان جرم می‌توانند شکایت مدنی علیه سازندگان و توزیع‌کنندگان اسلحه ارائه دهند. اما تولیدکنندگان اسلحه این موضوع را مبهم می‌دانند و به دنبال خلاصی از آن هستند.

طبق آمارهای ارائه شده در شبکه سی ان ان، به ازای هر ۱۰۰ آمریکایی حدود ۱۲۰ اسلحه در این کشور وجود دارد که برای مردم جهان موضوعی باورنکردنی است. البته تعداد دقیق این اسلحه‌ها به دلیل فروش غیرقانونی و ثبت نشدن سلاح‌ها مشخص نیست؛ اما طبق داده‌ها برآورد می‌شود از حدود ۸۵۷ میلیون قبضه اسلحه در دسترس برای غیرنظامیان در جهان، حدود ۳۹۳ میلیون قبضه اسلحه در اختیار آمریکایی هاست.

منبع: باشگاه خبرنگاران

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.