دهم اردیبهشت سالروز بیرون راندن استکبار جهانی به سرکردگی انگلیس توسط سرداران ایرانی است که به عنوان روز ملی خلیج فارس نام گذاری شده و در همین راستا برای حقانیت این نام مقدس و حساس برای ایرانیان برنامه‌های متنوعی در هرمزگان به اجرا درآمد.

پاسداشت روز ملی خلیج فارس در ساحل مهمترین آبراه بین المللی

به گزارش قدس آنلاین، در حالی که دشمنان و بدخواهان ایران اسلامی، تلاش گسترده ای را برای خدشه دار کردن نام اصیل خلیج فارس انجام دادند اما اسناد محکم تاریخی و نقشه های کهن جغرافیایی تاکید دارند که اصالت نام خلیج فارس قابل کتمان نیست.
خلیج فارس به عنوان یکی از مهم ترین آبراه ها و مناطق راهبردی در سطح جهان، همواره برای ایرانیان مایه غرور و افتخار بوده، مردم ایران هزاران سال است که در کنار آب های نیلگون خلیج فارس زندگی کرده و از مواهب بیکران آن بهره‌مند شده اند.
امسال پس از دو سال بیماری کرونا علاوه بر اهتزار پرچم سه رنگ جمهوری اسلامی بر فراز نام تمام ایرانی جماران، نشست های علمی، تخصصی وهمچنین برنامه های فرهنگی، هنری و ورزشی برای تبیین این موضوع در هرمزگان و حتی در سطح ملی برگزار شد تا نام این چراغ پر فروغ این هرگز خاموش نشود چرا که برخی شیطنت ها همواره درپی تحریف این نام  هستند.

روز ملی خلیج فارس و اهمیت این آبراه بین المللی برای ژن های ایرانی

 درخشندگی نام خلیج فارس همانند یک نگین

بدخواهان بدانند که در واقع امروز نماد و نشانه غیرت و اقتدار یک ملت در دفاع از داشته ها و میراث جاودان تاریخ خود است که ثابت کرد که در زمینه تحریف نام خلیج فارس نیز همانند سایر رخدادها تا پای جان بر سر این آرمان ها و داشته های خویش خواهد ایستاد.
خلیج فارس نگین درخشنده و سرزمین آب های نیلگون کشور جمهوری اسلامی ایران است که در طول سال های متمادی از نقاط راهبردی و حساس منطقه بوده و از این نظر منطقه ای پر اهمیت در جغرافیای منطقه محسوب می شود که همواره مورد توجه همگان است.
اگر چه در طول سال های گذشته چشم دشمنان به این منطقه دوخته شد اما دلاورمردان و پاسداران مرزهای کشور اجازه تحرک و تعدی به هیچ نیروی نظامی و غیر نظامی را نداده است و تا پای جان در حراست و پاسداری از آن ایستاده اند.
شاهد بودیم وقتی موسسه ای در اطلس جهانی نام خلیج فارس را تحریف کرد چگونه با خشم و اعتراض مردمی مواجه شد چرا که این تحریف غیرعلمی جز با تحریک برخی از کشورهای دون پایه منطقه چیز دیگری نبود.

روز ملی خلیج فارس و اهمیت این آبراه بین المللی برای ژن های ایرانی

روحیه استکبار ستیزی و حفاظت از خلیج فارس در ژن ایرانی است

این نکنه حائز اهمیت است که خلیج فارس بواسطه اهمیت منابع زیر دریا و روی دریا از گذشته دور تاکنون نقطه کانونی جهانگردان و حتی متجاوزان به حقوق ملت های منطقه بوده و هنوز هم این داستان وجود دارد ونام خلیج فارس یا همان Persian gulf یک نام بامسمای ایرانی و تمدنی بوده که بر تارک نقشه جهان برای همیشه با همین نام درخشیده و پس از این نیز جاودانه خواهد ماند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان با بیان اینکه استکبار ستیزی و حفاظت از خلیج فارس در ژن ایرانی است، گفت: از امامقلی خان تا رییسعلی دلواری و شهدایی که در ارتش و سپاه برای حفاظت از میهن دادیم، دادیم گواه این موضوع است.

اسماعیل جهانگیری روز شنبه در آیین اهتزاز پرچم جمهوری اسلامی ایران بر فراز ناوشکن جماران و گلباران خلیج فارس به مناسبت دهم اردیبهشت روز ملی خلیج فارس و به یادشهدای خلیج فارس، افزود: استکبارستیزی را اسدالله دارا و اسحاق رییسی با سرنگون کردن بالگرد آمریکایی در خلیج فارس به ما نشان دادند، همچنین استکبارستیزی را مردمان خوب جنوب کشور در هرمزگان، بوشهر و خوزستان با اخراج پرتغالی ها در ۴۰۰ تا ۵۰۰ سال قبل نشان دادند.

وی ادامه داد: اخراج پرتغالی ها خواست تک تک مردم در هرمز و قشم و لارک و در هرمزگان و بندرعباس بود و آن را از حکومت و حاکمیت مطالبه کرده و در کنار نیروهای نظامی و حاکمان بودند و پرتغالی ها را با ذلت تمام اخراج کردند.

وی اضافه کرد: ذلت آن پرتغالی‌ها را این سال‌ها دوباره با زانو زدن نیروهای انگلیسی و آمریکایی و توقیف نفتکش انگلیسی در خلیج فارس مشاهده کردیم که ان‌شاءالله دشمنان ما از این همه ذلت و تحقیر شدن در خلیج فارس درس عبرت بگیرند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان تصریح کرد: تا زمانی که نیروهای نظامی و مردم فرهنگ استکبارستیزی و شهادت طلبی را در خود دارند ذره‌ای نگرانی از بابت اینکه کسی تعرضی به نام خلیج فارس بکند نداریم، ممکن است گاهی شغال‌هایی برای خود زوزه‌هایی بکشند اما این زوزه ها را سال‌ها شنیده‌ایم و گوش ما از این زوزه ها پر است.

جهانگیری در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه اولین تجربه‌ام بر روی ناوشکن جماران است، گفت: وقتی انسان بر روی عرشه ناوشکن جماران حاضر می‌شود احساس اقتدار و پشت گرمی می‌کند به‌خصوص وقتی سفیدپوشان نیروی دریایی را همراه خود می‌بیند.

روز ملی خلیج فارس و اهمیت این آبراه بین المللی برای ژن های ایرانی

اقتدار امروز ارتش و نیروی دریایی با قبل از انقلاب غیرقابل مقایسه است

وی ادامه داد: اگر بخواهیم اقتدار ارتش جمهوری اسلامی را با قبل از انقلاب مقایسه کنیم، این کار شدنی نیست، نه از حیث نیروی انسانی مومن، متهعد و معتقد و نه از حیث دستاوردهای ارتش جمهوری اسلامی و نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی و نه از حیث امکانات و تجهیزات و امکانات دریایی شدنی نیست.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی ابراز داشت: بخشی از جهاد تبیین مقایسه وضعیت پس از پیروزی انقلاب اسلامی با آنچیزی است که در قبل از انقلاب اسلامی وجود داشت و امروز نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در همه جای آبهای دنیا حضور دارد.

جهانگیری یادآور شد: در اواخر جنگ خلیج فارس که جنگ نفت کش ها را در خلیج فارس به راه انداخته بودند نیروی دریایی حضور موثری داشت، آن زمان همه دشمنان همدست شده بودند تا اجازه ندهند یک قطره نفت از کشور صادر شود که ارتش مقتدر و نیروی دریایی ارتش موضوع را به خوبی مدیریت کرد.

وی افزود: دشمنان امروز تحریم و جنگ اقتصادی را تنها ابزار خود در برابر ملت ایران می‌دانند و آگاه هستند که جنگ نظامی و درگیری مستقیم با جمهوری اسلامی با وجود نیروهای مؤمن و متهعد در نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران برای همیشه منتفی است، بنابراین جنگ اقتصادی و تحریم ظالمانه و نامردی تمام را در پیش گرفته‌اند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان خاطر نشان کرد: نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در جنگ اقتصادی هم تجار و بازرگانان و نفتکش ها را حمایت می‌کند تا بتوانند از این آب‌ها در حضور و جلوی چشم دشمنانی که گاهی اوقات می‌آیند و قصد گردنکشی هم دارند با آرامش و اطمینان خاطر عبور کنند.

جهانگیری ادامه داد: اما این دشمنان از سر ضعف و ناتوانی در برابر نیروی دریایی مقتدر ارتش جمهوری اسلامی ایران هرگز نمی‌توانند این اجازه را به خود بدهند که تعرضی به نیروهای اقتصادی، تجار و بازرگانان و نفتکش های ما داشته باشند و وظیفه ماست که این‌ها را برای جوامع بین‌المللی تبیین و تشریح و بیان کنیم.

وی اضافه کرد: امیدواریم ما نیروهای فرهنگی، هنر و رسانه ای بتوانیم اقتدار نیروهای نظامی را بازنشر تبیین کرده و در کنار همدیگر حافظان خوبی برای خلیج فارس باشیم.

در حفظ نام خلیج فارس به عنوان یک هویت فرهنگی کوشا باشیم

خلیج فارس علاوه بر داشتن منابع عظیم انرژی و اهمیت اقتصادی، از تاریخ و فرهنگی کهن و منحصر بفرد برخوردار است که این فرهنگ را می توان در مردمانی که در کنار آن می زیستند، مشاهده کرد لذا هویت فرهنگی و هنری کم‌نظیر مناطق همجوار با خلیج فارس، مقوله ای است که باید در حفظ و ترویج آن کوشا باشیم تا نسل در نسل این فرهنگ کهن منتقل شود.
دشمنان ضمن بهره‌برداری و بهره‌کشی از منابع و کشورهای منطقه با ایجاد دو دستگی همواره در پی اختلاف افکنی بین همسایه ها بوده که برخی افراد ناآگاه با موج سواری و همراهی کردن بیگانه گاه از هویت تاریخی یک منطقه غفلت می کنند و می خواهند عنوانی جعلی به نفع خود مصادره کنند.
اینها جز دلخوشی آنی و سو استفاده از یک موقعیت تاریخی چیزی برای آنان به ارمغان نمی آورد ولی در عوض دشمنان همانند خیلی از نقاط دنیا که غارت کردند درصدد خارج کردن منابع عظیم این منطقه و اختلاف افکنی بوده و هستند.
ای کاش کشورهایی که درپی این موضوع خود را وارد بازی های این کشورهای بیگانه کرده اند، دست دوستی و اتحاد برای آرامش و آسایش به سوی مردم منطقه دراز می کردند و دست رد به سینه بیگانه می زدند که بیگانگان برای این منطقه ماندگار نیستند.

استاد دانشگاه آزاد اسلامی نیز گفت:تعاملات فرهنگی و اقتصادی و سیاسی علاوه بر ظواهر آن دارای لایه های زیرین وناپیدایی نیز هست، از جمله در مطالعات خلیج فارس که بیش از همه باید مورد توجه قرار گیرد تا محققان محو کف روی فعل و انفعالات این آبراه بسیار با اهمیت در طول تاریخ نشوند.

مصطفی مجد افزود: فهم تاثیر و تاثرهای روابطی که در خلیج فارس و پیرامون شکل گرفته و بخشی از تاریخ بشر را شکل داده کار دشواریست لذا بایستی ورای روابط ظاهری به تحقیق و پژوهش در خصوص تعامل‌های عمیق و ظاهرا ناپیدای خلیج فارس با محیط پیرامونی و فراپیرامونی آن نیز پرداخت و در این مسیر نگرشی نو برگزید.

 در روابط فیمابین خلیج فارس نشینان در چهار سوی این آبراه ویژه تاریخی ظرفیت‌های بالقوه‌ای وجود دارد که در حال حاضر هم بی سروصدا و گفت و نمود در پی کار خویش است، یعنی موجب تعمیق روابط مردم منطقه به دور از بگیرو ببندهای سیاسی و اقتصادیست.

 کافیست به پیوندهای خویشاوندی و روابط تجاری خرد و دوستی‌های بی‌تاثیر از فضای متلاطم سیاسی مردم منطقه نگاهی عمیق از جنس همین پرسش‌های غیر کلیشه‌ای بیندازیم، با این رویکرد با شگفتی‌هایی در این باره روبرو می شویم که می‌تواند با وجود جزر و مدهای زمانه مردم این سو و آن سوی خلیج فارس را بیش از پیش به هم نزدیک کند و حکومت‌ها را نیز برای مد نظر قرار دادن منافع ملت‌ها تحت تاثیر خود قرار دهد و از تاثیرهای سوء سیاست‌های قدرت‌های جهانی بر روابط ساکنان این آبراه باهویت فرهنگی عظیم و گسترده بکاهد، شایدمرحوم داعی الاسلام مصداق این سروده باشد که: تو در کنار فراتی ندانی این معنی، به راه بادیه داند قدر آب زلال!.

روز ملی خلیج فارس و اهمیت این آبراه بین المللی برای ژن های ایرانی

سیادت دریایی در خلیج فارس با ایرانیان بوده است

از دوران پیش از امپراتوری پارسی، تاریخ و فرهنگ شفاهی نشان می‌ دهد که ایرانیان پیش از هخامنش نیز آب‌های جنوب ایران را" دریای جم"، "دریایی ایران" و"دریای پارس"می ‌گفتند و حتی در سفرنامه فیثاغورس نیز نام "دریای پارسی "'نوشته شده است.
در همین رابطه نوشته دیگر این دوران، سنگ نوشته های داریوش بزرگ در مصر است که یکی از آنها درباره کندن"کانال نیل"یا "کانال سوئز"از سده پنج پیش از میلاد می باشد.
جغرافی دانان و جهانگردان بسیاری از جمله"تالس ملیتی"، "آناکسی ماندر"، "هرودوت"، "تزیاس"، "گزنوفون" و "بطلمیوس"' به گونه ای به نام خلیج فارس اشاره کرده اند.
واژگان پارس، دریای پارس و خلیج فارس در زبان های جهان به گونه‌هایی چون در عربی 'خلیج الفارسی'، در انگلیسی "پرشین گلف'، در چینی "بوشی وان"، به اسپانیایی، پرتغالی و ایتالیایی"گلفو پرسیکو" و در یونانی"پرسیکوس سینوس" نامیده است.
در آغاز دوران اسلامی، دانشمندان عرب، آب‌های جنوب ایران را به "بحر فارس"می ‌نامیدند و در پاسداری از این نام کوشش داشتند.
ژوزه مانوئل گارسیا استاد وعضو جامعه جغرافیایی پرتغال، درمقاله ی پژوهشی نوشته است که ترسیم نخستین نقشه ها به روش تازه به سال ۱۵۰۱ میلادی بازمی گردد واز آن زمان تاکنون همواره نام این دریا در نوشته‌ها و اسناد رسمی و غیر پرتغالی خلیج فارس آمده است.
پس از پرتغالی ها، هلندیها در خلیج فارس حضور داشتند و در تمامی نامه‌ نگاری‌های این دوره همواره از نام درست خلیج‌ فارس بهره‌گیری شده است.

فرمانده منطقه یکم امامت نداجا گفت: براساس اسناد و کتاب‌های تاریخی ایرانیان همواره در خلیج فارس دریانوردی کرده‌اند و می‌توان گفت سیادت دریایی به معنای واقعی در خلیج فارس توسط ایرانیان اعمال می‌شده است.

امیردریادار دوم رضا قربانی روز شنبه در آیین اهتزاز پرچم جمهوری اسلامی ایران بر فراز ناوشکن جماران و گلباران خلیج فارس به یادشهدای خلیج فارس، اشاره کرد: مقام معظم رهبری می‌فرماید زمانی که ایران و ایرانیان دریانوردی می‌کردند و به اقصی نقاط دنیا تردد داشتند بسیاری از کشورهایی که اکنون مدعی دریا و دریانوردی هستند وجود نداشتند.

وی ادامه داد: بخشی از فعالیت‌های تجاری و دریانوردی جاده دریایی ابریشم که از شرق به غرب عالم امتداد داشته و از ایران هم عبور می‌کرد توسط دریانوردان ایرانی انجام می‌شد.

وی اضافه کرد: سوابق و کتاب‌های تاریخی در این خصوص در موزه‌های معروف دنیا و از جمله موزه های کشورمان ایران وجود دارد.

فرمانده منطقه یکم امامت نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران افزود: خلیج فارس همواره خلیج فارس است، بوده و خواهد ماند چون مردمان بزرگی هستند که حاضرند برای فارس بودن و امن ماندن خلیج فارس شبانه‌روز بیدار بمانند و خواب را از دشمن نامحرم بربایند.

روز ملی خلیج فارس و اهمیت این آبراه بین المللی برای ژن های ایرانی

مردان بزرگی از خلیج فارس دفاع کردند

وی با بیان این که به سربازان سفید پوشی که شبانه‌روز دفاع و دریانوردی می‌کنند تا پرچم سه رنگ ایران اسلامی همواره در خلیج فارس و در تمام آبراهه‌هایی که منافع و منابع جمهوری اسلامی ایفا می‌کند برافراشته بماند افتخار می‌کنم، گفت: مردان بزرگی در تمام اعصار و دوران‌ها جانانه و بدون هیچ توقعی از این مرز و بوم دفاع کردند، زمانی شهید بایندر و نقدی و زمانی دیگر رئیسعلی دلواری و زمانی هم سفیدپوشان نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در هشت سال دفاع مقدس این کار را انجام دادند.

امیردریادار دوم قربانی بیان کرد: در هشت سال دفاع مقدسی که جنگ هشت ساله زمانی توط نیروهای بعثی عراق آغاز شده به تازگی انقلاب اسلامی به پیروزی رسیده بود و اتفاق‌های گوناگونی پیرامون ایران درحال انجام بود همین مردان بزرگ سفید پوش که از سلاله پاک همرزمان و همردیفان خود در دوران گذشته بودند که حاضر بودند شبانه‌روز دفاع و جهاد کنند و یک وجب از خاک و آب و کیان خود را به دست دشمن ندهند.

وی ابراز داشت: ۶۷ روز پس از آغاز جنگ با سلسله عملیات‌های اشکان، شهید صفری و مروارید نشان دادند این خلیج همیشه فارس خواهد و هیچ دشمنی و هیچ چشم نامحرمی به روز این خلیج باز نخواهد شد.

فرمانده منطقه یکم امامت نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران افزود: جان عزیزشان را فدا کردند و خون رنگین قرمز خود را بر صحنه آب‌های نیلگون خلیج فارس ریختند و چه بسا هنوز هم اجساد تعدادی از این عزیزان در اعماق خلیج فارس آرامیده است.

امیردریادار دوم رضا قربانی اظهار داشت: آنان جانانه دفاع کردند، شهید شدند و اجازه ندادند دشمن بعثی سیطره خود را بر عرصه خلیج فارس حاکمیت بدهد و نگذاشتند دشمنان ناپاک و حرام چهره نام خلیج فارس را دگرگون کنند که این برگرفته از ریشه‌های عمیق ایرانی اسلامی در بین جوانان است.

وی تاکید کرد: این برگرفته از هنر دریا و دریانوردی در بین عزیزان و هموندان و هموطنان غیور به‌خصوص در خطه خلیج فارس از خرمشهر و بوشهر و بندرعباس و جاسک و البته چابهار است، مردمان خون گرم و صبوری که با گرما اخت کردند اما اخم نکردند.

فرمانده منطقه یکم امامت نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران گفت: مردمانی که همواره در صحنه دریا حضور داشتند و نقش اقتصادی، فرهنگی و هم نقش نظامی داشتند، کسانی که از سالیان دور با انجام دریانوردی ها در خطوط مختلف موفق شدند فرهنگ ایرانی اسلامی را به کشورهای دیگر هم ببرند.

امیر دریادار دوم قربانی اضافه کرد: روز خلیج فارس روزی است که تمدن ایرانی اسلامی به منصه ظهور گذاشته می‌شود، روزی است که از سالیان بسیار دور تا به امروز برای فارس بودن آن مردان عزیزی رفتند و جانشان را فدا کردند تا این خلیج همواره فارس بماند.

روز ملی خلیج فارس و اهمیت این آبراه بین المللی برای ژن های ایرانی

خلیج فارس در آغوش مادرانه هنر

خلیج فارس سومین خلیج بزرگ جهان با وسعت ۲۴۰ هزار کیلومتر به شمار می رود که جزیره های ایرانی از جمله : «خارک، بوموسی، تنب بزرگ، تنب کوچک، کیش، قشم و لاوان و خارک» را در خود جای داده است.
از این رو خلیج پهناور فارس به دلیل موقعیت جغرافیایی و دسترسی به آب های آزاد جهان، اهمیت بسزایی نزد کشورها و دولت های گوناگون دارد، به همین دلیل برخی از آنان در طول تاریخ بارها برای سلطه بر این منطقه مهم لشگرکشی کرده اند.
در این میان پرتغالی ها به مدت ۱۱۷ سال بر سواحل جنوبی ایران تسلط داشتند و به بهره‌برداری از آن می پرداختند تا اینکه در نهایت پس از تلاش های بسیار، «امام قلی‌ خان» امیر فارس توانست در ۱۰ اردیبهشت ۱۰۳۱ هجری خورشیدی بر متجاوزان چیره شود و آنان را از تنگه هرمز و خلیج فارس اخراج کند.

درهمین زمینه بانوی ایرانی با هنر منحصر به فرد خود خلیج فارس را مادرانه به آغوش هنر کشیدِ تا سهم خود را از اثبات همیشه فارس بودن کهن خلیج ایران مانند مادری دلسوز در قاب هنر به منصه ظهور گذاشته باشد که بی شک سرچشمه این همه هنر پرورش یافتن در خانواده ای هنر دوست است به طوریکه می گوید از همان اوان کودکی پدرم برایم از خیام می خواند و می خواست آنچه راکه خوانده برایش نقاشی کنم.

علاقه اش به کهن دیار ایران در چشم ها و کلامش جاری است و این عِرق بر می گردد به ۱۲ سالگی اش که تصمیم می گیرد هنرش را با خاک ایران آغشته کند و با هر اثرش سندی برای اثبات قدمت این درخت هزار ریشه بسازد.

جان و روح کلامش لبریز است از اشعار شاعران بزرگ و تاریخ ایران زمین که می توان این همه احساس و آگاهی را نتیجه تلاش های هفت دهه ای او در عرصه هنر و کند و کاو در تاریخ چند هزار ساله این دیار دانست.

خاک و طلا را هم آغوش می کند و آنها را به فرمان هنر در می آورد تا تابلوهای نقاشی اش او را تبدیل به اولین کسی در جهان کنند که با از خاک به عنوان اصلی ترین عنصر هنر خود استفاده می کند.

با اکرم خطیبی، تاریخ‌شناس، نویسنده و نگارگر زن ایرانی زمانی که مهمان کیش بود در یکی از هتل های این جزیره به گفت‌وگو نشستیم تا داستان مادری‌اش برای خلیج فارس را برایمان بازگو کند.

گفت و گویمان را از احساسش نسبت به خلیج فارس شروع کردیم و اشک مهمان چشمان نافذش می شود و بغض راه کلمات را در گلویش سد می کند و همین برایم کافی است تا بفهمم وقتی حرف از همیشه فارس بودن تنها خلیج ایران می شود فقط یک مادر می تواند برای شادی و اندوه دردانه اش اشک بریزد و بغض بکند.

از تاریخ ۱۲ هزار ساله خلیج فارس می گوید و به کتاب هایش از جمله "کهن دیار ایران در ۱۲ هزار سال  و فرهنگ و هنر ایران باستان و دریای پارسِ دوازده هزار سال" که نتیجه سال ها تحقیق و پژوهش در این خصوص است اشاره می کند می افزاید: احساسی که هنگام بودن در آب های خلیج فارس دارم را هیچ گاه حتی برای خودم نتوانسته ام توصیف کنم.

این نخستین نگارگر ایرانی که آثار او آمیزه ای از خاک های رنگی ایران است اضافه می کند: نتیجه تحقیق و پژوهش و احساس غریبم نسبت به این خلیج موجب خلق لوح های متعددی از خاک های رنگارنگ جزیره هرمز شده که یکی از نفیس ترین آنها همراه با ۲۹ اثر دیگرم در گنجینه تاریخی آثار ملی نگهداری می شود.

خطیبی یادآور می شود: این آثار را با عشق به ایران کار کرده‌ام چرا که لحظه لحظه عمر من با عشق به ایران سپری می‌شود و عمده آنها از خاک خلیج فارس، ورقه‌ طلا و خاک‌های رنگی جزیره هرمز لاجورد و فیروزه خلق شده است.

روز ملی خلیج فارس و اهمیت این آبراه بین المللی برای ژن های ایرانی

شاعران با قلم و کلام خود حافظ ترانه‌های مردم کرانه‌های خلیج فارس باشند

از دوران پیش از امپراتوری پارسی، تاریخ و فرهنگ شفاهی نشان می‌ دهد که ایرانیان پیش از هخامنش نیز آب‌های جنوب ایران را" دریای جم"، "دریایی ایران" و"دریای پارس"می ‌گفتند و حتی در سفرنامه فیثاغورس نیز نام "دریای پارسی "'نوشته شده است.
در همین رابطه نوشته دیگر این دوران، سنگ نوشته های داریوش بزرگ در مصر است که یکی از آنها درباره کندن"کانال نیل"یا "کانال سوئز"از سده پنج پیش از میلاد می باشد.
جغرافی دانان و جهانگردان بسیاری از جمله"تالس ملیتی"، "آناکسی ماندر"، "هرودوت"، "تزیاس"، "گزنوفون" و "بطلمیوس"' به گونه ای به نام خلیج فارس اشاره کرده اند.
واژگان پارس، دریای پارس و خلیج فارس در زبان های جهان به گونه‌هایی چون در عربی 'خلیج الفارسی'، در انگلیسی "پرشین گلف'، در چینی "بوشی وان"، به اسپانیایی، پرتغالی و ایتالیایی"گلفو پرسیکو" و در یونانی"پرسیکوس سینوس" نامیده است.
در آغاز دوران اسلامی، دانشمندان عرب، آب‌های جنوب ایران را به "بحر فارس"می ‌نامیدند و در پاسداری از این نام کوشش داشتند.
ژوزه مانوئل گارسیا استاد وعضو جامعه جغرافیایی پرتغال، درمقاله ی پژوهشی نوشته است که ترسیم نخستین نقشه ها به روش تازه به سال ۱۵۰۱ میلادی بازمی گردد واز آن زمان تاکنون همواره نام این دریا در نوشته‌ها و اسناد رسمی و غیر پرتغالی خلیج فارس آمده است.
پس از پرتغالی ها، هلندیها در خلیج فارس حضور داشتند و در تمامی نامه‌ نگاری‌های این دوره همواره از نام درست خلیج‌ فارس بهره‌گیری شده است.

محقق و پژوهشگر حوزه فرهنگ و هنر هرمزگان گفت: مردم کرانه‌های خلیج فارس با کلام، لهجه، ترانه‌ها و لالایی‌های خود حافظ زبان و فرهنگ این پهنه آبی هستند شاعران نیز با قلم و کلام خود حافظ این واژه‌های گرانبها باشند.

 علی رضایی چهارشنبه شب در آستانه روز ملی خلیج فارس در مراسم شب شعر «خلیج فارس؛ تا ابد آبی»؛ گرامیداشت شهدا و دریانوردان هشت سال مقاومت در ابتدای سخنان خود به نقش فردوسی درپاسداشت و مانایی زبان فارسی اشاره کرد و بیان داشت: فردوسی شاعر نامدار ایرانی با اثر فاخر خود شاهنامه درحفظ و پاسداشت زبان فارسی و هویت ملی و فرهنگی ایرانی کوشید.

وی در این رابطه به دشمنی‌ها و لشکرکشی‌های متعدد اعراب و اروپاییان در خلیج فارس اشاره کرد و گفت: این درحالی است که به زبان و لهجه مردم قشم و هرمزی خللی وارد نشد و هنور کهن‌ترین واژه‌ها و اشاره‌های زبان فارسی دراین جزیره پابرجاست.

وی ادامه داد: هرزمان که از خلیج فارس سخن به میان می‌آید یک علقه، وابستگی و گره عجیب اسطوره‌ای بین مردم ایران با این پهنه آبی در جنوب کشور ایجاد می‌شود.

این استاد زبان فارسی خطاب به شاعران و ترانه سرایان حاضر در این شب شعر افزود: مردم کرانه‌های خلیج فارس با کلام، لهجه، ترانه‌ها و لالایی‌های خود حافظ زبان و فرهنگ خود هستند شما نیز با قلم و کلام خود حافظ این واژه‌های گرانبها باشید.

رضایی با بیان این جمله که دریانوردان بزرگی که سینه به آب دادند و فرهنگ مردم این منطقه را به اقصی نقاط دنیا بردند، بیان کرد: هرمزگان امروز همان سرزمین دیروزی است که روزگاری مردم جزیره لافت ۲۰۰ کارگاه صنایع دستی داشتند و کالای دست بافت مردم این منطقه را به چین می‌بردند، ولی امروز برعکس شده است.

وی تاکید کرد: خلیج فارس جدا از بحث‌های جغرافیایی و سیاسی باید در دل و رگ مردم جای بگیرد و در کنار شعر به شرف، شعور و ارزش‌های این مردمی که پاسدار خلیج فارس هستند همواره احترام قائلیم و امیدواریم کلام و قلم جوانان امروزمان میراثی ماندگار برای آیندگان‌مان بماند.

روز ملی خلیج فارس و اهمیت این آبراه بین المللی برای ژن های ایرانی

تاریخ و تمدن استان هرمزگان را به دنیا معرفی کنیم

نیروهای آمریکایی نیز در جنگ نابرابری که راه نداختند، دلیر مردان نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران هفتم آذر۵۹ حین انجام عملیات مروارید"ناوچه پیکان"به شهادت رساندند و شماری از این جان برکفان هم مجروح شدند که سرآغاز بنام نیروی دریایی راهبردی ارتش شد.
درجریان این عملیات پس از نبرد گسترده و شجاعانه، فرمانده فرمان پَرش به دریا را به نیروها صادر کرد ولی کاپیتان ناوچه را ترک نکرد و همراه دیگر همرزمانش شهید شد.
البته در این عملیات افتخار آفرین هشت فروند ناوچه موشک انداز کلاس «اوزا»، چهار فروند ناو پشتیبانی، ۱۱ فروند هواپیمای جنگی رژیم بعث عراق منهدم شدند، در پایان این عملیات نیروی دریایی ارتش بعث عراق آسیب های زیربنایی بسیاری دید و تا پایان جنگ نتوانست در آب های خلیج فارس نقش موثری را ایفا کند.
همچنین در ذهن مردم ایران صحنه درگیری نیروهای آمریکایی پس از شکست های پی درپی صدام در جنگی با ایران در عملیات ۲۹ فروردین ۱۳۶۷ در خلیج فارس با رزمندگان اسلام فراموش نمی شود که بمباران قایق شهیدان اسحاق دارا واسدالله رییسی آبهای این منطقه با خون سرخ آنان رنگین شد.
البته اسناد تاریخی زیادی در این زمینه دارد که به خاطر ضعف دولت های منطقه، کشورهای بیگانه در این کشورها پایگاه نظامی ایجاد کرده و همواره در فکر توطئه برای سایر کشورها از جمله جمهوری اسلامی ایران هستند که یکی از اینها ایجاد اختلاف بر سر نام خلیج فارس است.
رییس حوزه هنری هرمزگان نیز بیان بیان اینکه روز ملی خلیج فارس پاسداشت یکی از رگ‌های تمدنی است، گفت: خلیج فارس این پهنه تا ابد آبی افتخار پایمردی چندین نسل، مقاومت‌ها و ایثارگری‌های مردمان ایران زمین بوده وآنچه هویت ما در نوار جنوبی ایران اسلامی شکل می‌دهد، خلیج فارس است.

سعید عبدلی‌زاده، گفت: آثار تولیدی روز ملی خلیج فارس و هفته هرمزگان که به لحاظ هنری به هویت و زیست بوم ما پرداخته شود، قطعا موجب قوام تمدن، فرهنگ و پیشرفت‌های مادی و اقتصادی این مرزو بوم خواهد بود.

وی از جمع آوری اشعار شاعران هرمزگانی با محوریت خلیج فارس و فرهنگ مقاومت در قالب یک اثر هنری فاخر و مکتوب در آینده‌ای نزدیک خبر داد و تاکید کرد: شاعران و هنرمندان امروز نیز با شعر خود نقش مهمی در معرفی تاریخ و تمدن استان هرمزگان به تمام دنیا دارند.

وی در خصوص تاریخ ۱۲ هزار ساله خلیج فارس می گوید: این واقعیت علاوه بر پژوهش های زیاد در آثار تاریخی، با استناد به گفته های مورخانی همچون هکاتوس و هرودوت تنها با عنوان خلیج فارس به اثبات رسیده است.

به هر حال سند های موجود در کتابخانه‌ها و آرشیوهای جهان از جمله اسکندریه، قاهره، کلیسای سنت پیتر واتیکان و ۳۰ هزار لوح گلی پرسپولیس نشان می ‌دهد که واژه خلیج فارس از آغاز تمدن در همه منابع وجود داشته است.
تمامی سازمان های جهانی از جمله سازمان ملل متحد از نخستین روزهای گشایش، همواره نام درست خلیج فارس را به کار برده اندلذا تحریف و استفاده از نام های جعلی که برخی از کشور برای خود ساخته تا سابقه و نامی در دنیا داشته باشند مورد پذیرش نیست.

امروز زیباترین نام برای خلیج فارس، همان خلیج فارس و به زبان انگلیسی Persian gulf است که دنیا با آشناست و نیاز به ساختن نام های غیر مستند نیست و باید به گفتمان های پوچ وشیطنت های مواجب بگیر پایان داد.

منبع: ایرنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.