کاظم دانشی، کارگردان جوان فیلم سینمایی علفزار گفت: گفتم اگر با این فیلم، یک پرونده تجاوز را بتوانم حل کنم یا روی یک فرد برای شکایت تاثیر بگذارم به نظر من فوق العاده است.

مجوز گرفتن «علفزار» یکسال زمان برد/ در ژانر جنایی، آموزش و پند وجود دارد

به گزارش قدس آنلاین، «علفزار» اولین فیلم بلند کاظم دانشی، به تهیه‌کنندگی بهرام رادان است. این فیلم سعی دارد به‌گونه‌ای با آموزش و پیشگیری، از وقوع جرم‌هایی مانند تجاوز جلوگیری کند.

در گفت و گویی با کاظم دانشی، کارگردان فیلم به روند تولید و انتخاب بازیگران این فیلم پرداختیم.

استقبال مخاطبان از «علفزار» چطور بود؟

این فیلم در چهلمین جشنواره فجر در ۱۳ بخش کاندید شد و ۵ سیمرغ گرفت که این موضوع باعث بیشتر دیده شدن فیلم در اکران شد.

در کل استقبال از علفزار هم در جشنواره فجر و هم اکران ها بسیار خوب بوده و تا الان ۱۴ میلیارد تومان فروش داشته است.

دغدغه اصلی شما از پرداختن به موضوع تجاوز در اولین فیلم بلندتان چه بود؟

دغدغه اصلی ما در فیلم علفزار پرداختن به بحران سکوت خانم ها در پرونده های جنایی بوده که همیشه تحت فشارهای بیرونی بودند تا از حقشان بگذرند و محکوم به سکوت بودند. علفزار مسئله ای را در باب سکوت نکردن مطرح می کند، در باب اینکه می شود با حفظ آبرو پای حقمان بیاستیم. این کلیت نگاه من در علفزار است.

علفزار گاهی محکوم به تلخی و سیاه نمایی شده است، با این موضوع موافقید؟

خیر، ببینید جنایت و فیلم جنایی ذاتا تلخ است. شما در مورد قتل، تجاوز، دعوا، طلاق و حتی کلاهبرداری فیلم بسازی، تلخ است.

ذات این ژانر خود به خود تلخ است و چیزی جز تلخی در آن وجود ندارد، مثل کمدی که خنده عنصر اصلی آن است.

نباید از این تلخی ترسید، باید به سمت آن رفت و بیان کرد. به نظرم در این تلخی آموزش و پند وجود دارد.

می شود در موردش حرف زد و آدم ها برداشتشان را از فیلم بکنند.

کار بعدی کاظم دانشی مشخص است؟

اگر خدا بخواهد و عمری باشد و شرایط نیز مهیا شود، امسال یک فیلم دیگر در همین ژانر جنایی کار می کنم.

در تولید این کار چقد با قوه قضاییه تعامل داشتید و شما را همراهی کردند؟

در ابتدا قوه قضاییه نکاتی مبنی بر اصلاح فیلم داشت که با تعامل و رفت و آمد حل شد. مجوز گرفتن علفزار حدود یکسال زمان برد، اما در نهایت کار کردیم. به نظر من اگر آدم ها بدون گارد با هم گفت و گو کنند، مسائل حل می شود. 

ما آنقدر سیستم قوی در پرونده های قضایی مبنی بر آمار گیری نداریم، اما مطمئنا این دست فیلم ها کمک خواهد کرد که رسیدگی به پرونده های قضایی این چنینی با سرعت بیشتری طی شود.

من وقتی این فیلم را ساختم، گفتم اگر با این فیلم، یک پرونده را بتوانم حل کنم یا روی یک فرد برای شکایت تاثیر بگذارم به نظر من فوق العاده است.

با توجه به نقش های کمدی که پژمان جمشیدی بازی کرده بود و تصویری که از او در ذهن مردم نقش بسته است، نترسیدید که این تصور به کار آسیب بزند؟

از اینکه کار در نیاید نمی ترسیدم، به نظرم پژمان جمشیدی حتی در فیلم های کمدی که کار می کند بازیگر توانمند و بسیار باهوشی است و البته بسیار هم با انگیزه است.

وقتی سر صحنه می آید با تمام وجود هست که بهترینش را ارائه بدهد و تمام تلاشش را می کند که فیلم را با خودش بالا بکشد و حتی به بقیه عوامل و بازیگر ها هم کمک می کند. یک جاهایی با کارگردان وارد تعامل می شود که این خیلی درست است.

البته باید بگویم در ابتدا کمی ترس داشتم از انتخاب پژمان، اما بعد از چند جلسه دیدم می توانیم به نتیجه برسیم.

به نظرم خروجی کار با بازی پژمان بسیار درخشان شد و امیدوارم به جایگاه اصلی خودش در سینما برسد.

خبرنگار: لیلا نوعی

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.