۲۲ شهریور ۱۴۰۱ - ۰۳:۵۱
کد خبر: 817217

سبک زندگی، مؤلفه تمدن‌سازی

محمد جواد استادی، پژوهشگر مطالعات فرهنگی

به گزارش قدس آنلاین، سبک زندگی یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌های شکل‌گیری تمدن نوین اسلامی است. سبک زندگی برایند بیرونی درونمایه‌های معرفتی جامعه است. ازاین‌رو یکی از مهم‌ترین وظایف سیاست‌گذاران و کارگزاران حکومت اسلامی فراهم کردن زمینه امتداد مبانی معرفتی در ابعاد متنوع زیست انسانی است.

سبک زندگی اسلامی‌ایرانی در جمهوری اسلامی ایران بر بنیاد احکام اسلامی بنا شده و با برخورداری از سابقه هویتی دیرین، تنوع وسیع فرهنگی و اهداف کلان انقلابی یکی از مهم‌ترین ارکان برای نیل به تمدن بزرگ اسلامی است. فرهنگ عمومی یکی از برجسته‌ترین پهنه‌های کلان اثرگذار بر فرایند تحقق سبک زندگی است. فرهنگ عمومی در ادبیات نظری مجموعه‌ای از ارزش‌هاست که در سپهر کلی جامعه جریان دارد.

در سیاست‌های ابلاغی برنامه هفتم توسعه از سوی رهبرمعظم انقلاب، اعتلای فرهنگ عمومی در جهت تحکیم سبک زندگی اسلامی مورد تأکید قرار گرفته است. در این راستا بایسته است تا متناسب با سیاست‌های کلی فرهنگی کشور و مسیر پیشرفت، در سه حوزه مهم و برجسته مبنای نظری و بینشی فرهنگ همگانی، زیرساخت‌های فرهنگی و محصولات و خدمات فرهنگی با رویکرد تحولی پی‌جویی شود.

پس از ۶ برنامه توسعه، ضروری است اکنون با توجه به روح کلی برنامه درخصوص بازتعریف سیاست‌های فرهنگی در عرصه عمومی اقدام کرد. هدفمند کردن تولید محصولات فرهنگی و توسعه خدمات فرهنگی بر مبنای منابع مورد اشاره و در یک نقشه جامع فرهنگی با در نظر گرفتن سپهر همگانی جامعه گام دیگر است. واضح است این اقدام‌ها بدون وجود زیرساخت‌های لازم ممکن نخواهد بود. از این رو اهتمام ویژه سیاست‌گذاران در سال‌های آینده باید متوجه فرهنگ عمومی با هدف ارتقای سبک زندگی و در نهایت تمدن‌سازی باشد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.