یک کارشناس اقتصادی در حوزه کسب و کارهای اینترنتی گفت: برای ارتقاء پلتفرم‌های داخلی بایستی تمام شبکه‌های داخلی نهایتا در دو پلتفرم موجود ادغام و برای همان دو پلتفرم هزینه شود تا شاهد شبکه‌ای پویا، استاندارد و مطابق استانداردهای مورد نظر کاربران باشیم.

 لزوم توجه به استانداردسازی پلتفرم‌های داخلی/ کارگروه تجمیع شبکه‌های اجتماعی داخلی تشکیل شود

به گزارش قدس آنلاین، حدود سه هفته است که به دلیل اغتشاشات با قطعی‌های مکرر و اختلال در اینترنت و به‌ویژه شبکه‌های اجتماعی مواجه هستیم؛ اختلالی که بیش از کاربران عادی شبکه‌های اجتماعی، بر فعالیت فعالین اقتصادی تاثیرگذاشته است.

مطابق آمار اعلام شده قطعی اینترنت در ایران ساعتی یک و نیم میلیون دلار معادل ۴۵ میلیارد تومان و حدودا روزی یک هزار میلیارد تومان زیان اقتصادی به کشور وارد می‌کند.

به گفته ابوالحسن فیروزآبادی، دبیر شورای عالی فضای مجازی کشور، طبق آمار در اینستاگرام دو میلیون و ۴۰۰ هزار واحد صنفی مجازی در کشور فعالیت دارند، همچنین براساس گزارش‌ها این تعداد واحد صنفی مجازی حدود ۱۰۰ هزار از تعداد واحدهای صنفی واقعی در سال ۱۴۰۰ بیشتر است.

براساس آمار منتشر شده از سوی وزارت صمت، در سال ۱۴۰۰؛ دو میلیون و ۳۰۰ هزار واحد صنفی در کشور فعالیت می‌کرده که نیمی از آن‌ها توزیعی و حدود ۱۹ درصد آن‌ها تولیدی بوده‌اند.

از طرف دیگر تک‌راسا(پایگاه خبری و تحلیلی اکوسیستم استارتاپ‌ها در ایران) که بیش از یک ماه پیش گزارشی درباره فعالیت ایرانیان در اینستاگرام منتشر کرد، اعلام کرده بود تهران با داشتن ۱۰ درصد فروشگاه‌های اینترنتی در صدر قرار داد و گروه دوم هم شامل شهرهایی مثل اصفهان، یزد، فارس و قم می‌شود که بین ۵ تا ۱۰ درصد فروشگاه‌های اینستاگرامی را به خود اختصاص داده‌اند و شهرهای ساحلی و شمال و جنوب کشور هم رتبه سوم را از آن خود کرده‌اند.

همچنین مطابق گزارش مرکز پژوهشی بتا تعداد سفارش‌ها در فروشگاه‌های ایرانی اینستاگرام به‌طور روزانه بین ۳۱۰ هزار تا ۴۷۰ هزار سفارش در نوسان بوده و ارزش هر سفارش هم به‌طور میانگین ۱۶۰ هزار تا ۱۸۵ هزار تومان بوده است، همچنین ارزش معاملات فروشگاه‌های ایرانی اینستاگرام در سال ۱۴۰۰، ۱۸ تا ۳۲ هزار میلیارد تومان تخمین زده شده است.

به تمامی این آمارها اضافه کنید این نکته را که مرکز آمار چندی پیش اعلام کرد بیش از ۹ میلیون نفر و در برخی آمار تا ۱۱ میلیون نفر از طریق اینستاگرام کسب درآمد می‌کنند که تمامی این کسب و کارها امروز با مشکل مواجه هستند.

اخیرا به واسطه اغتشاشاتی که برخی در کشور به وجود آوردند که در نهایت موجب ایجاد فیلترینگ در شبکه‌های اجتماعی شد، آمارهای متعددی از ضررهای میلیاردی این امر بر کسب و کارهای اینترنتی منتشر شد که در یکی از این آمار از ۵۰ میلیون تا ۵۰۰ میلیون تومان سخن گفته شده که بسته به نوع فروشگاه و بزرگی و کوچکی آن، میزان خسارت متفاوت است.

باتوجه به آمار ارائه شده، تصمیم‌گیری درخصوص نحوه و میزان استفاده از شبکه‌های اجتماعی خارجی و ارتقاء شبکه‌های داخلی به منظور مهاجرت کاربران به آن نیازمند تصمیم گیری اساسی و یک بار برای همیشه است تا حداقل فعالین اقتصادی ما هر بار دچار غافلگیری و ضررهای جبران ناپذیر اقتصادی که خود عاملی در ایجاد نارضایتی است، نشوند.

تمامی پلیتفرم‌های داخلی نهایتا در ۲ پلتفرم متمرکز شوند

محمود راشدی، کارشناس اقتصادی در حوزه کسب و کارهای اینترنتی در این خصوص درگفت‌وگو با خبرنگار ما، اینترنت را همچون برق، آب و گاز یک زیرساخت دانست و اظهار کرد: بسیاری در فضای اینترنت کسب و کار دارند و از این راه امرار معاش می‌کنند، بنابراین صحیح نیست که هرازگاهی اقدام به فیلترینگ آن کنیم.

وی با بیان اینکه بیش از ۱۰ میلیون نفر در فضای مجازی به کسب معاش می‌پردازند، تصریح کرد: نکته‌ای که وجود دارد اینکه به محض وقوع اتفاقی مسئولان اقدام به فیلتر شبکه‌های مجازی می‌کنند بدون اینکه زیرساخت‌های لازم برای کسب و کار در پلتفرم‌های داخلی را فراهم کنند.

راشدی اضافه کرد: از زمان ایجاد این اختلال شمار کاربران روبیکا از دو میلیون نفر به ۹ میلیون نفر رسید؛ اما مشاهده می‌کنید که این پلتفرم به‌شدت کند است و بالا نمی‌آید.

به مردم حق انتخاب دهیم

این کارشناس اقتصادی ضمن تاکید بر استانداردسازی پلتفرم‌های داخلی، تصریح کرد: مسئولان نمی‌توانند مردم را برای استفاده از پلتفرم‌های خارجی منع کنند؛ اما می‌توانند با ارتقاء نمونه‌های داخلی و شفاف سازی اینکه اطلاعات مخاطبان در اختیار هیچ فردی قرار نمی‌گیرد به مردم حق انتخاب دهند. آنگاه مشاهده خواهند کرد که مردم هم استقبال می‌کنند.

وی پیشنهاد داد: برای ارتقاء پلتفرم‌های داخلی بایستی تمام شبکه‌های داخلی نهایتا در دو پلتفرم موجود ادغام و برای همان دو پلتفرم هزینه شود تا شاهد شبکه‌ای پویا، استاندارد و مطابق استانداردهای مورد نظر کاربران باشیم، به طور مثال روسیه و چین هم که اقدام به ایجاد پلتفرم داخلی کردند، یک پلتفرم داخلی متمرکز ایجاد کردند نه اینکه مانند ایران هر سازمان و نهاد برای خود پلتفرمی جداگانه ایجاد کند.

راشدی، روبیکا و ایتا را در حال حاضر بهترین پلتفرم‌های داخلی دانست که می‌توان با استانداردسازی آنان، البته با استفاده از متخصصین مجرب و به دور از رانت، اقدام به ارتقاء و جایگزینی آنان کرد.

این کارشناس اقتصادی در پایان تاکید کرد: باید کارگروهی تشکیل و برای تجمیع این تکثر پلتفرم‌های داخلی چاره‌ای کند.

خبرنگار: فرزانه زراعتی

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.