معاون بهداشت دانشگاه علوم‌پزشکی استان زنجان گفت: ویروس آنفلوانزا برخلاف سایر ویروس‌ها، از جمله کرونا از طریق تماس فرد مبتلا از سطوح انتقال پیدا می‌کند.

شیوع زودهنگام آنفلوانزا در زنجان

به گزارش قدس آنلاین، مشهود تقی‌لو ظهر امروز (۲۸ مهرماه) در نشست خبری که در سالن جلسات معاونت دانشگاه علوم‌پزشکی زنجان برگزار شد، در رابطه با شیوع بیماری آنفلوانزا، اظهار کرد: امسال برخلاف سال گذشته بیماری آنفلوانزا از اوایل مهرماه به خصوص هفته سوم ماه جاری در استان زنجان شیوع پیدا کرده است.

وی در رابطه با علت کاهش بیماری کرونا و پررنگ‌تر شدن شیوع آنفلوانزا، افزود: علت کم‌رنگ شدن بیماری کرونا این است که کرونا همانند سرماخوردگی برای مردم عادی شده، به همین دلیل دیگر برای تست کووید - ۱۹ به مراکز مراجعه نکرده و در منزل خود را خودسرانه درمان می‌کنند و میزان رعایت دستورالعمل بهداشتی نیز باالطبع کاهش یافته است.

این مسئول با بیان اینکه با کمرنگ‌تر شدن بیماری کرونا انتظار داشتیم که ویروس‌های دیگر مانند آنفلوانزا از این فرصت استفاده کنند، تصریح کرد: ویروس آنفلوانزا از منابع مختلف به سراغ انسان می‌آید و افرادی را که دستورالعمل بهداشتی را رعایت نکرده و از ماسک استفاده نمی‌کنند، مبتلا می‌کند و افراد دارای نقص ایمنی بدن، کودکان، سالمندان و زنان باردار بیشتر در معرض خطر ابتلا به این بیماری هستند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم‌پزشکی استان زنجان با بیان اینکه درسلفت واکسیناسیون آنفلوانزا، رعایت اصول بهداشتی و تنفسی و استفاده از ماسک از جمله راه‌های پیشگیری از ابتلا به ویروس آنفلوانزا است، گفت: این ویروس برخلاف سایر ویروس‌ها از جمله کرونا از طریق تماس فرد مبتلا از سطوح انتقال پیدا می‌کند، بنابراین باید شست‌وشوی مداوم دست‌ها جدی گرفته شود.

تقی‌لو در رابطه با تفاوت علائم بیماری کرونا، آنفلوانزا و سرماخوردگی، اظهار کرد: در سرماخوردگی و کرونا علائم به تدریج شروع می‌شود ولی آنفلوانزا یک‌باره علائم را در بدن فرد بروز می‌دهد و بدن درد شدید، سردرد شدید، لرز بدن و سرفه مرطوب و خلط‌دار، از جمله علائم شایع ویروس آنفلوانزا است.

وی از افزایش بستری تعداد بیماران مبتلا به آنفلوانزا نسبت به مبتلایان به کووید - ۱۹ خبر داد و افزود: افراد مبتلا به آنفلوانزا فاصله ۲ متری را از سایر افراد رعایت کنند و علاوه بر استفاده از ماسک و استراحت کامل تا زمان بهبودی، دستمال کاغذی استفاده شده را در سطل زباله درب‌دار برای پیشگیری از آلودگی بیشتر بیندازید و مصرف مایعات، سبزیجات تازه و ویتامین‌ها را نیز فراموش نکنند.

این مسئول در رابطه با واکسن آنفلوانزا، تصریح کرد: واکسن آنفلوانزا برای گروه‌های واجد شرایط مانند کادر بهداشت و درمان، کادر خانه‌های سالمندان، بیماران زمینه‌ای، زنان باردار و غیره به صورت رایگان موجود بوده و کسانی که بیش از سایر افراد در معرض ابتلا به آنفلوانزا قرار دارند مانند بیماران قلبی عروقی، افراد دارای تنگی نفس و غیره می‌توانند واکسن‌های آنفلوانزا مورد تایید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را از طریق داروخانه‌ها دریافت کنند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم‌پزشکی استان در رابطه با موارد منع دریافت واکسن آنفلوانزا، گفت: افراد دارای حساسیت به تخم‌مرغ، واکسن آنفلوانزا و داروهای مشابه آنفلوانزا نباید این واکسن را دریافت کنند ولی افراد مبتلا به بیماری‌های ویروسی می‌توانند دو هفته بعد از بهبودی کامل این واکسن را دریافت کنند.

تقی‌لو از کاهش شدید استفاده از ماسک در مدارس استان زنجان خبر داد و اظهار کرد: متاسفانه طبق بررسی‌های انجام شده، استفاده از ماسک در مدارس استان رو به کاهش بوده و طبق آمارهای موجود، استفاده از ماسک از اول تا ۱۴ مهرماه ۲۰ درصد، ۱۵ تا ۲۱ مهرماه ۹ درصد و از ۲۲ تا ۲۸ مهرماه به ۶ درصد رسیده است.

وی در رابطه با مسئله کمبود آنتی‌بیوتیک و سِرم، افزود: با تمهیدات انجام شده اکنون کمبود حادی در زمینه سِرم در استان زنجان وجود ندارد و در زمینه دارو نیز نوع خاص دارو مانند آنتی‌بیوتیک در بخش شربتی و کورتون‌ها ممکن است نباشد ولی می‌توانند از نوع مشابه آن استفاده کنند.

این مسئول با بیان اینکه استفاده بی‌رویه از آنتی‌بیوتیک یکی از معضلات موجود است و مصرف آنتی‌بیوتیک در بیماری ویروسی تاثیری ندارد، خاطرنشان کرد: در بیماری سرماخوردگی نیز باید دوره بیماری طی شده و تنها درمان حمایتی انجام می‌شود و در بیماری ویروسی دوره بیماری باید طی شود تا بیمار بهبود پیدا کند. در بیماری آنفلوانزا نیز در موارد خاصی از ضدویروس استفاده می‌شود، بنابراین باید در زمینه مصرف آنتی‌بیوتیک فرهنگ‌سازی شود تا مردم به پزشک برای دریافت آنتی‌بیوتیک اصرار نکنند.

منبع: ایسنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.