کارشناسان سیاسی افغانستان، باور دارند برای اداره کردن و اقتدار افغانستان در شرایط کنونی به یک نظام مرکزی قوی نیاز است و سایر سیستم ها به خصوص فدرالی، باعث تجزیه و پارچه شدن این کشور می‌شود.

نظام فدرالی باعث تجزیه افغانستان می‌شود

به گزارش قدس آنلاین از خبرگزاری صدای افغان(آوا)، «عبدالشکور سالنگی»، کارشناس مسائل سیاسی در مصاحبه با آوا گفت: نهادهای اطلاعاتی کشورهای منطقه و جهان، به خاطر منافع اقتصادی و سیاسی شان می خواهند که در افغانستان نظام فدرالی تشکیل شود، زیرا به زعم آنان با فدرالی شدن زمنیه تجزیه کشور بیشتر فراهم می‌شود و زودتر به مقاصد خود می رسند.

وی همچنین خاطرنشان کرد: کشورهایی که پیرامون افغانستان قرار دارند، ارتباط جمعیتی و ایدیولوژیکی با افغان‌هایی دارند که در نقاط مرزی کشور زندگی می‌کنند، از این رو اگر نظام فدرالی در افغانستان ایجاد شود، کشورهای پیرامون در امور کشور مداخله خواهند کرد.

سالنگی اضافه کرد: به دلیل نبود یک حکومت قوی مرکزی در کشور، اکنون نابسامانی های زیادی وجود دارد و افزون بر آن جمعیت افغانستان که چیدمان موزاییکی دارند و هر قوم در یک منطقه ساکن شده است، نظام فدرالی فقط باعث ایجاد حکومت‌های ملوک الطوایفی خواهدشد.

وی با بیان اینکه ایجاد نظام فدرالی رفتن به سوی جنگ‌های داخلی است، خاطرنشان کرد: با مداخله کشورهای پیرامون و دیگر کشورهای جهان، هرقوم در منطقه خود حکومت تشکیل خواهند داد و از دستورات حکومت مرکزی پیروی نخواهند کرد.

سالنگی در سخنان خود گفت: نظام فدرالی برای افغانستان که جمعیت آن از اقوام متکثری تشکیل شده است و سال‌هاست که در صلح زندگی می کنند لزومی ندارد و این طرح تنها باعث دوری اقوام افغانستان از همدیگر و تغذیه‌ گروه‌های افراطی و تجزیه‌طلب می‌شود.

این در حالی است که گلبدین حکمتیار، رهبر حزب اسلامی در خطبه‌های نماز جمعه این هفته در کابل گفت: موضوع فدرالی شدن افغانستان که چهره‌های سیاسی در خارج بحث می‌کنند باید در شورایی که منتخب مردم است مطرح شود.

حکمتیار گفته است: شورایی که نشان دهنده اراده ملت و اجماع ملی باشد باید بگوید که نظام فدرالی می‌خواهند یانه، زیرا بدون نظر مردم تشکیل چنین نظام ممکن نیست.

پیش از این حنیف اتمر، وزیر خارجه حکومت پشین نیز در مصاحبه تلویزیونی خود گفته بود؛ خطر این وجود دارد که نظام فدرالی تبدیل به حکومت ملوک الطوایفی شود.

گفتنی است که اخیراً شماری از رهبران سیاسی افغانستان که عمدتاً در تبعید به سر می‌برند در باره فدرالی‌شدن افغانستان به عنوان راه‌حل این کشور بحث و گفتگو کردند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.