رییس پلیس فتا استان کرمانشاه گفت: نباید هر خبری را شنیدیم یا خواندیم به عنوان خبر صادق بپذیریم، باید درصدی احتمال برای کذب بودن آن قائل باشیم، لذا داشتن سواد رسانه‌ای برای تشخیص اخبار واقعی، فیک و جعلی الزامی است.

چگونه اخبار جعلی را از اخبار واقعی در فضای مجازی تشخیص دهیم؟

به گزارش قدس آنلاین، سرهنگ علی عباسی‌کسانی، رییس پلیس فتا استان کرمانشاه در توضیح سواد رسانه‌ای، اظهار کرد: سواد رسانه‌ای، شناخت انواع رسانه‌ها و توانایی درک، تفصیل و تحلیل پیام‌های رسانه‌ای است. به عبارتی سواد رسانه‌ای در تفکر انتقال درباره آنچه که می‌بینیم، می‌خوانیم و می‌شنویم معنا می‌شود.

وی در بحث اهمیت سواد رسانه‌ای، اضافه کرد: در عصر ارتباطات نقش رسانه‌ها در بحث دسترسی و انتقال اطلاعات نقش بی‌بدلیل و غیرقابل انکار است، لذا شناخت این موضوع اهمیت دارد.

رییس پلیس فتا استان کرمانشاه گفت: بعد از جنگ جهانی دوم؛ قدرت‌های جدید برای رسیدن به اهداف خود تلاش کردن افکار عمومی را تحت تأثیر قرار دهند و به جایی اینکه وارد جنگ سخت شوند، وارد جنگ نرم و تأثیر بر فرهنگ جامعه شدند تا فرهنگ خود را به عنوان فرهنگ برتر بر جوامع تحمیل کنند.

وی خاطرنشان کرد: نباید هر خبری را شنیدیم یا خواندیم به عنوان خبر صادق بپذیریم، باید درصدی احتمال برای کذب بودن آن قائل باشیم، لذا اهمیت سواد رسانه‌ای در اینجا ضروری است که مردم شناختی از اخبار فیک، واقعی و جعلی داشته باشند.

وی در توضیح چگونگی تشخیص اخبار اصلی از غیراصلی، تصریح کرد: وقتی خبری را می‌خوانیم باید خوب، به دقت و کامل بخوانیم و به دیگر اخبار و گزارشات مربوطه با آن نیز توجه کنیم و صرفا تک بعدی نباشیم و تنها اخبار رسانه‌های همسو را مطالعه نکنیم اخبار مخالف آن را نیز مطالعه کنیم تا در مورد صحت یا کذب بودن آن تحلیلی داشته باشیم.

عباسی‌کسانی اضافه کرد: به تارپخ خبر منتشر شده توجه کنیم، بعضا اخباری در فضای مجازی منتشر می‌شود که مربوطه به گذشته است، متأسفانه خیلی‌ها به محض دریافت خبر بدون بررسی، تحلیل و توجه به تاریخ انتشار آن را سریعا در گروه‌ها و کانال‌های مختلف بازنشر می‌دهند.

وی متذکر شد: به عکس‌های که داخل اخبار منتشر می‌شود توجه شود، اغلب گزارش‌های خبری جعلی و فیک با فیلم‌ها و عکس‌های دستکاری شده همراه هستند.

این مسؤول اظهار کرد: موضوعات و اخبار را یا از گوگل سرچ کنیم یا از افراد متخصص این حوزه پیگیر شویم که آیا این خبر صحت دارد یا جعلی است و بعد آن را بازنشر کنیم.

وی افزود: اخبار رسانه‌ها که باورها، آداب و رسوم ما را تحث تأثیر قرار دهند زیاد است، لذا باید نسبت به تمامی اخبار تفکر انتقادی داشته باشیم.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.