کارگردان مستند«روایت فرهت» در گفت وگو با قدس آنلاین اظهار کرد: دغدغه مهاجران افغانستانی علت ساخت این مستند شد.

«روایت فرهت» پرتره ای متفاوت از زندگی دکتر «احمد شاه فرهت»

به گزارش قدس آنلاین روایت فرهت، پرتره دکتر «احمد شاه فرهت»، تبعه افغانستانی مقیم مشهد است که پس از ادامه تحصیل در ایران، سالهاست که در شهر مشهد به عنوان پزشکی مشهور و محبوب و حاذق در حال فعالیت می باشد. دکتر«شاه فرهت» فوق تخصص کودکان دارد و تبحر او در درمان بیمارانش همیشه مورد توجه خانواده‌هایی بوده که فرزندانشان را برای درمان نزد او برده‌اند. در ادامه با دکتر «احمد شاه فرهت» فوق تخصص کودکان و نخبه موفق افغانستانی و «امیر اطهر سهیلی» کارگردان مستند «روایت فرهت» به گفت وگو پرداختیم.

سهیلی،از علت خود برای ساخت این مستند گفت: امروز ایشان در جامعه پزشکی ایران چهره شناخته شده‌ای دارد و بسیاری از شهروندان مشهدی از دستان معجزه گر او سخن می‌گویند. وی به دلیل حاذق و ماهر بودن در تخصص خود جایگاه ویژه ای مابین مردم دارد. در چندین مصاحبه ای که با دیگر پزشکان اطفال مشهد داشتم،مدعی بودند ایشان از بهترین پزشکان اطفال ایران هستند و شخصیت دکتر برای من آنقدر جذاب بود زمانی که «مصطفی شوقی» تهیه کننده این اثر پیشنهاد تحقیق درباره دکتر فرهت را داد، استقبال و شروع به تحقیق کردم.

وی به دانایی و استاد بودن دکتر در کار خود اشاره کرد و افزود: دکتر«شاه فرهت» سال های زیادی را مشغول پژوهش و آزمایش مواد مختلف بوده و تشخیص درست ایشان نشات گرفته از علم و تجربه چندین ساله است. از ایشان به عنوان استادیار یاد می شود اما به عقیده من چندین برابر استاد های ایرانی کتاب نوشته و مطالعه کرده اند.

این مستند ساز از لزوم پزشکانی مانند دکتر «شاه فرهت» در جامعه گفت و ادامه داد: جامعه ای که پزشکان ماهری مانند ایشان داشته باشد، از سلامت بیشتری برخوردار است. به عقیده من دکتر و کار وی جنبه توریستی نیز دارد زیرا اکثریت مردم از انگلیس،استرالیا،سوئد و... برای مداوا و درمان نزد دکتر می آیند.

این نویسنده با اشاره به این موضوع که اکثریت مردم به شهروندان افغانستانی نگاه از بالا به پایین دارند عنوان کرد: بسیار از شهروندان افغانستانی نخبگان کشور ما هستند اما مردم توجهی به این موضوع ندارند. با توجه به آیه «إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاکُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِیمٌ خَبِیرٌ؛ گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست» هیچ انسانی بر دیگری از جهت عرب یا عجم و یا ایرانی و افغانی بودن برتری ندارد مگر براساس تقوا اما نگاه اکثر مردم نژاد پرستانه است.
«روایت فرهت» پرتره ای متفاوت از زندگی دکتر «احمد شاه فرهت»
وی در خاتمه از مدت زمان ساخت مستند که 12 روز طول کشید گفت و بیان کرد: ضبط این مستند 1 هفته نیز به طول انجامید و ساخت مستندی درباره این شخصیت کار سختی بود چراکه کار، فعالیت‌ها و زندگی دکتر فرهت ابعاد مختلف و جدی دارد.
در این کار علاوه بر کارگردان و تهیه کننده عوامل فیلم مانند طراح موسیقی، فیلمبردار و... زحمت بسیار زیادی کشیدند و همچنین مستند «روایت فرهت» متقاضی حضور در شانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» شده است.
«روایت فرهت» پرتره ای متفاوت از زندگی دکتر «احمد شاه فرهت»
همکاری با «امیراطهرسهیلی» بسیار لذت بخش بود
دکتر شاه فرهت ازعلت همکاری خود در این مستند گفت و ادامه داد: آقای سهیلی به بنده پیشنهاد دادند در ارتباط با مسائل،معضلات اجتماعی و شیوه درمان من قصد دارند مستندی را بسازند و من بعد از صحبت کردن با ایشان تصمیم گرفتم در این پروژه همکاری کنم. با توجه به تجربه اول من، این کار بسیار راحت بود همچنین کارگردان و تیم ایشان به هیچ عنوان من را اذیت نکردند و بسیار لذت بخش بود.

طبابت 40 ساله از علل موفقیت من در تشخیص درست بیماری است
وی در پاسخ به این سوال که چطور می توانید به صورت خیلی دقیق بیماری بیماران و حتی روز بهبودی آن ها را تشخیص دهید گفت: عواملی مختلفی در این موضوع تاثیر گذار بوده اند: اولا مدرک تحصیلی بنده که فوق تخصص است، دوما مدت زمان طبابت(حدود 40 سال) و مهمترین عامل اشاره به داستانی دارد که من به مدت چند سال در یک مرکز کودکان بی سرپرست مشغول به کار بودم. حدود 200 الی 300 کودک حضور داشتند و در بیشتر مواقع این کودکان بیمار بودند و من در آن جا اکثر فنون طبابت را هم از پزشکان دیگر و هم در مواقعی که خود به صورت عملی در حال درمان کودکان بودم، فرا گرفتم.

خدمت به مردم از افتخارات من است
این متخصص کودکان با اشاره به این موضوع که از سال 65 در ایران زندگی می کند، 4سال را در همدان و مابقی را در مشهد بوده است افزود: به عقیده من خدمت کردن به مردم (با وجود تفاوت هایی از لحاظ فرهنگ،زبان، ملیت و...) بسیار لذت بخش است. زمانی که کودکان درد و بیماری خود را با گریه کردن بیان می کنند و قادر به صحبت نیستند، هنگامی که کوچکترین نقشی را در بهبودی حال آن کودک ونشاندن لبخند بر لبان خانواده اش داشته باشم بهترین خدمت را در حق آن ها کرده ام.
«روایت فرهت» پرتره ای متفاوت از زندگی دکتر «احمد شاه فرهت»
به عنوان پزشک برتر انتخاب شده ام
در 15 سال اخیر یک سال به عنوان پزشک نمونه از طرف سازمان نظام پزشکی و سازمان تامین اجتماعی، یک سال به عنوان پژوهشگر برتر استان خراسان رضوی، دو سال به عنوان پزشک و نویسنده برتر دانشگاه علوم پزشکی مشهد و یک سال هم به عنوان نویسنده برتر کشوری انتخاب شدم.

دریافت مطلوب خدمات سلامت حق بیمار است
در دوسال اخیر به دلیل کرونا ارتباط حضوری من با مراکز پزشکی خارج از ایران کمتر شد و بیشتر به صورت آنلاین در ارتباط بودیم و یکی از رسالت های ریاست دانشگاه علوم پزشکی این است که ارتباط علمی با کشورهای مختلف داشته باشیم و من در جلسات وکنفرانس های کشورهایی مانند ایالات متحده،اتریش، فرانسه،اسپانیا و... شرکت و کارهای علمی خود را ارائه کرده ام. ما پزشکان در ابتدای کار قسم می خوریم که سلامت جان بیماران را حفظ کنیم و من معتقدم در هرجای دنیا اگر نیاز به حضور من باشد، از خدمت به مردم دریغ نمی کنم. همچنین من در دوران طبابت خود حدود 16 کتاب نوشته ام که 2تا از آن ها برای عامه ی مردم و دیگر کتاب ها مربوط به حوزه دانشگاه است. کتاب هایی با عنوان «سلول های بنیادی»،« تاثیرات کرونا بر بخش های مختلف زندگی مردم» و «بیماری های تنفسی در کودکان» از جمله کتاب های اخیر من است.
«روایت فرهت» پرتره ای متفاوت از زندگی دکتر «احمد شاه فرهت»
خبرنگار: محدثه رضایی

برچسب‌ها