یکی از بدترین دوره های ریاست جمهوری چند دهه اخیر، که توسط جو بایدن به پیش می رود، در سال ۲۰۲۲ شرایط بدتری را نیز سپری کرد. در زیر فهرستی از ۱۰ حرکت و تصمیم فاجعه بار جو بایدن در سال میلادی که گذشت را بررسی می کنیم:

۱۰ تصمیم فاجعه‌بار جو بایدن در سال ۲۰۲۲

به گزارش قدس آنلاین، یکی از بدترین دوره های ریاست جمهوری چند دهه اخیر، در سال ۲۰۲۲ شرایط بدتری را نیز سپری کرد. در زیر فهرستی از ۱۰ حرکت و تصمیم فاجعه بار جو بایدن در سال میلادی که گذشت را بررسی می کنیم:

۱۰. در این سال از دوره ریاست جمهوری بایدن، آمریکا انبوهی از مشکلات را تجربه کرد

امسال زیر نظر بایدن، آمریکا بدترین تورم ۴۰ سال اخیر، بیشترین کاهش دستمزدهای واقعی در چهار دهه، بالاترین قیمت بنزین ثبت شده در ایالات متحده، بزرگترین افزایش سالانه قیمت مواد غذایی از سال ۱۹۷۹ را در سطح بحرانی خود تجربه کرد. کمبود نیروی کار و بدترین موج جنایت در بسیاری از شهرها از دهه ۱۹۹۰ را نیز باید به آن اضافه کنیم. از زمانی که جیمی کارتر رئیس جمهور بود این حجم از مشکلات را آمریکا در یک سال به خود ندیده بود.

۹. او قانون انتخابات ایالت جورجیا را نژادپرستانه و «جیم کِروی شماره ۲» نامید

علیرغم ادعای زشت و نادرست بایدن با تشبیه شرایط این انتخابات با زمان جداسازی نژادی در آمریکا تحت قانون جیم کرو، رای گیری زودهنگام، رکورد جورجیا را برای انتخابات میان دوره ای شکست که رای دهندگان سیاهپوست ۲۹ درصد از رای دهندگان اولیه را به خود اختصاص داده بودند. بایدن یک عذرخواهی به مردم ایالت جورجیا بدهکار است.

۸. او و حزبش از جمهوری خواهان خواستند که افراط گرایان را در حالی که در انتخابات مقدماتی حزب جمهوری خواه تبلیغ می کنند رد کنند

دموکرات‌ها ده‌ها میلیون دلار برای حمایت از نامزدهای موسوم به MAGA در انتخابات مقدماتی حزب جمهوری‌خواه خرج کردند، به این امید که شکست دادن آن‌ها آسان‌تر باشد که یکی از بدبینانه‌ترین و غیراخلاقی‌ترین استراتژی‌های سیاسی در چند دهه اخیر آمریکا بود.

۷. دولت او هزاران سرباز را به دلیل امتناع از واکسیناسیون کووید-۱۹ اخراج کرد

ارتش آمریکا در سال جاری ۲۵ درصد یا ۱۵۰۰۰ سرباز کمتر از میزان مورد نیاز سرباز جذب کرد و مقامات پنتاگون نسبت به بدترین بحران استخدام نظامی از زمان آغاز خدمت داوطلبانه در این کشور هشدار دادند. با این حال، بیش از ۳۰۰۰ سرباز باتجربه میدانی در این کشور نیز، بی دلیل مجبور به خروج شدند.

۶. در میان تضعیف تولید داخلی، به خارجی ها التماس می کرد که نفت بیشتری تولید کنند

بایدن تحریم‌های ونزوئلا را لغو کرد و به شرکت شِورون اجازه داد دوباره نفت این کشور را تولید و صادر کند، و از اوپک نیز درخواست کرد که تولید بیشتری داشته باشد، این در حالی بود که نسبت به هر رئیس‌جمهوری از زمان پایان جنگ جهانی دوم، در کشور خود به اجاره کمتری از زمین فدرال برای حفاری نفت و گاز می پرداخت.

۵. در یک تصاحب قدرت غیرقانونی، او تا ۱ تریلیون دلار وام دانشجویی را لغو کرد

دستور او که هنوز در دادگاه تکلیفش مشخص نیست، کارگران را مجبور می‌کرد تا با استفاده از قانون مربوط به دوران ۱۱ سپتامبر یارانه وام تحصیلات عالی را تامین کنند تا بودجه قبلی وام به سربازانی که به صورت فعال مشغول به خدمت می شوند را تامین کنند.

۴. او در انتقام از مسببان بمب گذاری فرودگاه کابل که منجر به کشته شدن ۱۸۳ نفر از جمله ۱۳ آمریکایی شد ناکام ماند

بایدن به کسانی که این حمله را در سال ۲۰۲۱ انجام دادند هشدار داد: «ما نخواهیم بخشید و ما فراموش نخواهیم کرد. ما شما را تعقیب خواهیم کرد و شما را وادار به پرداخت هزینه آن خواهیم کرد.» اما از زمان عقب نشینی ایالات متحده از افغانستان بیش از یک سال می گذرد و هنوز هیچ عملیاتی علیه تروریست های داعش که مسئول این بمب گذاری بودند صورت نگرفته است.

۳. او قانون کاهش تورم را در حالی امضا کرد که توانایی کاهش تورم یا آثار مخرب تغییرات آب و هوایی را ندارد

تأثیر این لایحه عظیم مخارج برای جبران خسارات تغییرات آب و هوایی بر تورم نزدیک به صفر خواهد بود و جلوگیری آن از افزایش دمای جهانی فقط ۰.۰۰۰۹ درجه است که تقریباً هیچ محسوب می شود.

۲. او وضعیت بدترین بحران مرزی در تاریخ ایالات متحده را بدتر کرد

در سال ۲۰۲۲، تقریباً ۲.۴ میلیون برخورد نیروهای آمریکایی با مهاجران غیرقانونی در مرزهای جنوبی ایالات متحده رخ داد، به علاوه از بیش از ۶۰۰۰۰۰ فرار مرزی جلوگیری شد و ۹۸ نفر که در فهرست نظارت تروریستی بودند نیز در نزدیکی مرز متوقف شدند. بیش از ۸۰۰ مهاجر در عبور غیرقانونی از مرز جان خود را از دست دادند با این حال، وقتی از بایدن پرسیده شد که چرا هنوز از مرز بازدید نکرده، او گفت که «چیزهای مهم تری در کشور در جریان است».

۱. او به دلیل ترس از تحریک ولادیمیر پوتین، در ارسال کمک های نظامی به اوکراین تعلل کرد

او ماه ها قبل از حمله روسیه به درخواست اوکراین برای دریافت موشک های استینگر و جاولین جواب رد داد. پس از حمله مسکو، او به رئیس جمهور اوکراین یعنی ولدیمیر زلنسکی اعلام کرد که می تواند شرایط فرار او از کشور را فراهم کند، که طبق گزارش ها رهبر اوکراین پاسخ داده: «من به مهمات نیاز دارم، نه فراری دادن.» سپس بایدن اوکراین را مجبور کرد تا ماه‌ها عمدتاً با تسلیحات قدیمی دوران شوروی از خود دفاع کند و لهستان را از انتقال جت‌های MiG-۲۹ طراحی شوروی به کیف منع کرد، زیرا به گفته او حمایت قوی‌تر ایالات متحده از اوکراین می‌توانست باعث «جنگ جهانی سوم» شود. این باعث شد زلنسکی این سوال را مطرح کند که «پس ناتو چه می کند و آیا توسط روسیه اداره می شود؟» بایدن بیش از ۹ ماه صبر کرد تا فقط یک سیستم دفاع هوایی پاتریوت را به اوکراین بدهد و به پوتین اجازه داد تا زیرساخت های حیاتی اوکراین را ویران کند. هنگامی که بایدن سرانجام سیستم های موشکی توپخانه ای با تحرک بالا (HIMARS) را تحویل اوکراین داد، اوکراینی ها متوجه شدند که این سامانه مخفیانه توسط آمریکا دستکاری شده اصلاح شده تا نتواند موشک های دوربرد شلیک کند. بایدن همچنان از دادن موشک‌های سامانه موشکی تاکتیکی ارتش آمریکا (ATACMS) با برد بلندتر امتناع می‌کند، زیرا این موشک‌ها از دیدگاه او می‌توانند به خاک روسیه یا تانک‌های M۱ آبرامز آن ها برسند.

یک خبرنگار اوکراینی در کنفرانس خبری خود با زلنسکی از بایدن پرسید: «آیا می‌توانیم این داستان را کوتاه کنیم و تمام چیزهای مورد نیاز اوکراین برای دفاع از این کشور را در اختیار آن ها قرار داده و همه مناطق تصرف شده را زودتر از این‌ها آزاد کنیم؟» که زلنسکی در پاسخ گفت: «موافقم.»

امتناع بایدن از انجام این کار باعث طولانی شدن درگیری ها در اوکراین و منجر به کشته شدن هزاران غیرنظامی و به تاخیر انداختن جنگ پوتین شده است.

مترجم: امیرمحمد سلطانپور

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.