نشست غیررسمی شورای امنیت سازمان ملل درباره "نقض حقوق بشر از سوی کره شمالی"  در حالی صحنه جدال دیپلماتهای آمریکا و چین بود که واشنگتن در پی توافق ایران و عربستان با میانجیگری پکن، بشدت نگران کمرنگ شدن نقش خود در تحولات جهانی است.

جدال دیپلمات‌های آمریکا و چین بر سر کره شمالی در نشستی غیررسمی در سازمان ملل

جدال دیپلمات های آمریکا و چین در نشست غیررسمی شورای امنیت سازمان ملل از پخش زنده اینترنتی این نشست تا موضوع آن را شامل می شد که چین به دلیل آنکه بحث درباره حقوق بشر را در حوزه شورای امنیت نمی داند، با پخش زنده این نشست نیز مخالفت کرد.

کره شمالی در این نشست شرکت نکرد و در پی مخالفت چین با پخش زنده این نشست غیررسمی، ایالات متحده آمریکا، پکن را متهم کرد که با مخالفت با پخش زنده اینترنتی این نشست غیررسمی با موضوع "نقض حقوق بشر از سوی کره شمالی"، تلاش می کند "جنایات" پیونگ یانگ را از جهان پنهان کند.

لیندا توماس گرینفیلد، سفیر آمریکا در سازمان ملل در این نشست با اشاره ای غیر مستقیم به چین و روسیه گفت: برخی از اعضای شورای امنیت بسیار مایلند رژیم کره شمالی را در برابر پاسخگویی محافظت کنند.

سفیر دولت بایدن در سازمان ملل  گفت برنامه های هسته ای و موشک های بالستیک کره شمالی "به طور جدایی ناپذیری با نقض حقوق بشر این رژیم در ارتباط است."

چین و روسیه استدلال می کنند که شورای امنیت نباید در مورد مسائل حقوق بشر بحث کند. آنها می گویند که چنین جلساتی باید به سایر نهادهای سازمان ملل مانند شورای حقوق بشر یا مجمع عمومی سازمان ملل محدود شود.

شینگ جیشنگ، دیپلمات کشور چین گفت این نشست که به درخواست مشترک آمریکا و آلبانی برگزار شد، "به هیچ وجه سازنده نبود."

وی گفت: این جلسه به جای کاهش تنش، می تواند درگیری را تشدید کند و بنابراین اقدامی غیرمسئولانه است.

این دیپلمات چین، پخش زنده و اینترنتی چنین نشستی را از طریق سازمان ملل، اتلاف منابع این نهاد بین المللی دانست.

برای پخش زنده نشست های غیررسمی شورای امنیت، همه ۱۵ عضو شورای امنیت باید موافقت کنند .به رغم مخالفت چین، نشست اگرچه اینترنتی پخش نشد اما همچنان علنی بود و رسانه ها نیز حضور داشتند.

استپان کوزمنکوف، دیپلمات روسیه نیز در این نشست گفت: تظاهر غرب و رفتار ریاکارانه آن در مورد حقوق بشر در کره شمالی، کسی را فریب نمی دهد. همه به خوبی می‌دانند که آمریکا از حقوق بشر برای فشار بر کشورهایی استفاده می‌کند که با آنها اختلاف دارد.

به گفته دیپلمات ها، شورای امنیت سازمان ملل متحد احتمالا دوشنبه اینده نشستی رسمی درباره آزمایش موشکی کره شمالی برگزار خواهد کرد.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.